5 216 lukukertaa ·
15 vastausta
5k lukukertaa
15 vastausta
Tiivistä MDF liitoksissa rakenteen yhteydessä
Remontoin kellarissa ja olen valinnut MDF-kuitulevyn rakentaakseni kotelot ilmanvaihtoa ja LVI:tä varten. Syynä on pienempi rakenteellinen syvyys, eli ei tarvitse käyttää tukipuita pystysuuntaisten ja vaakasuunnassa olevien levyjen välillä. Pituuden vuoksi olen joutunut liittämään levyt toisiinsa lyhyeltä sivulta lyhyelle sivulle. 16 mm MDF.
2. Rakennan umpeen aiemmin avoimen portaikon. Valitsen 25 mm MDF-levyn, koska haluan maalata sen kiiltävän viimeistelyn puumaalilla (kuten portaat). Tässä tulee saumoja portaiden puun ja MDF:n sivujen välillä (käytän MDF-levyn vakiomittoja). Asetan levyn suoraan klinkkilattialle.
Kysymys on, kuinka välttää halkeamien syntyminen saumakohdissa. Olen liimannut PL 200:lla, joka saattaa olla hiukan liian joustavaa (koska haluan saumasta jäykän). Tukipuut ovat levyjen takana, ja olen esiporannut ja kiinnittänyt kipsilevysruuvilla MDF-levyyn (kuten kipsilevyyn). Olen myös viistänyt levyjen reunat liitoksissa (kuten kipsilevyssä) ja kitannut kaksikomponenttikitillä (Plastic Padding muovipuu). Saumat ovat suorat (ei viistettyjä) ja kitattu PP:llä. Huolimatta tästä näen jo nyt 2 viikon jälkeen pieniä halkeamia. Maalattu kattomaalilla (Alcro RF 14). Tiedän, että MDF liikkuu jonkin verran ilman kosteudesta johtuen (kellari on hyvin salaojitettu ja siinä on lattialämmitys sekä hyvä ilmanvaihto).
Eli: mitä liimaa kannattaa käyttää? PL600 jäykempää? Tavallinen puuliima? PU-liima? Kuinka kittaa: viistää vai ei viistää? Kitan valinta? Muita vinkkejä?
Tavoitteeni on saada saumasta mahdollisimman jäykkä, jotta liike saumassa minimoituu.
Ystävällisin terveisin,
Fredrik
2. Rakennan umpeen aiemmin avoimen portaikon. Valitsen 25 mm MDF-levyn, koska haluan maalata sen kiiltävän viimeistelyn puumaalilla (kuten portaat). Tässä tulee saumoja portaiden puun ja MDF:n sivujen välillä (käytän MDF-levyn vakiomittoja). Asetan levyn suoraan klinkkilattialle.
Kysymys on, kuinka välttää halkeamien syntyminen saumakohdissa. Olen liimannut PL 200:lla, joka saattaa olla hiukan liian joustavaa (koska haluan saumasta jäykän). Tukipuut ovat levyjen takana, ja olen esiporannut ja kiinnittänyt kipsilevysruuvilla MDF-levyyn (kuten kipsilevyyn). Olen myös viistänyt levyjen reunat liitoksissa (kuten kipsilevyssä) ja kitannut kaksikomponenttikitillä (Plastic Padding muovipuu). Saumat ovat suorat (ei viistettyjä) ja kitattu PP:llä. Huolimatta tästä näen jo nyt 2 viikon jälkeen pieniä halkeamia. Maalattu kattomaalilla (Alcro RF 14). Tiedän, että MDF liikkuu jonkin verran ilman kosteudesta johtuen (kellari on hyvin salaojitettu ja siinä on lattialämmitys sekä hyvä ilmanvaihto).
Eli: mitä liimaa kannattaa käyttää? PL600 jäykempää? Tavallinen puuliima? PU-liima? Kuinka kittaa: viistää vai ei viistää? Kitan valinta? Muita vinkkejä?
Tavoitteeni on saada saumasta mahdollisimman jäykkä, jotta liike saumassa minimoituu.
Ystävällisin terveisin,
Fredrik
Viimeksi muokattu:
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Olin käyttänyt puuliimaa. Kulmissa olin täydentänyt ruuveilla (poraa kuitenkin etukäteen!)
En olisi ehdottomasti asettanut MDF:ää suoraan klinkkereille, se on ongelmien pyytämistä. MDF on antimateriaalia kosteudelle ja käyttäytyy sen mukaisesti. Tarvitsisit esimerkiksi sokkelipaperin väliin.
Kysymys on, onko MDF ylipäätään hyvä kellarissa. Lakkaa huolellisesti ja vahvista reunat ja kulmat, jotka muuten voivat rispaantua.
En olisi ehdottomasti asettanut MDF:ää suoraan klinkkereille, se on ongelmien pyytämistä. MDF on antimateriaalia kosteudelle ja käyttäytyy sen mukaisesti. Tarvitsisit esimerkiksi sokkelipaperin väliin.
Kysymys on, onko MDF ylipäätään hyvä kellarissa. Lakkaa huolellisesti ja vahvista reunat ja kulmat, jotka muuten voivat rispaantua.
Olemme liittäneet mdf:tä kipsiin talon useissa kohdissa ja liimanneet saumanauhan siihen märkätiojen liimalla, sitten tasoittaneet sen tasaiseksi. Nyt meillä on tosin myös microlit sen päällä, mutta ei ole halkeamia vuoden jälkeen. Jos se ei onnistu, vaihtoehtona on tehdä saumasta selkeä osa suunnittelua.
Kiitos vastauksesta! Olen miettinyt mahdollisuutta saumaknauhalle. Ajattelin kokeilla PU-liimaa, kunnolla ruuveja ja sitten PP kaksikomponenttista yleiskittiä, joka on hieman joustavampaa kuin muovipuuta. Varmasti loppuu halkeamiin, mutta sitten minulla on vielä vaihtoehdot nauhan ja listan kanssa jäljellä.
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 859 viestiä
Mjaa, olen silti skeptinen. Se muistuttaa huolestuttavan paljon kiellettyä riskirakennetta "puurungot betonilattialla". Orgaaniset materiaalit imevät kosteutta betonin kautta, ja kun sinulla on klinkkeriä, kosteus tosiaan nousee saumojen kautta. Uskon, että on riski saada kosteusläikkiä MDF:ään, jos sinulla ei ole mitään kattavaa MDF:n ja lattian välissä, esim. rakennusmuovia. On vaikea tehdä päällystystä täysin kosteustiiviiksi.fln213 sanoi:
Nyt olen tehnyt testin. Jyrsitty käsijyrsimellä puolet portaasta 45 asteen teräsreunoilla (portaan osa männystä ja MDF-levystä). Pohjamaalattu MDF-levy liuospohjaisella pohjamaalilla alhaalta. Käytin PL200. Tasoitti x2 PP Superspackelilla saadakseni paremman joustavuuden kuin Plasticot-puulla. Viimeistelin tasoituksen puutasoitteella saadakseni hyvän pinnan.
Noin viikon kuluttua se oli halkeillut reunasta ilman upotusta. Jyrsin siksi tänään käsijyrsimellä upotuksen ja spaklasi uudelleen. Katsotaan kuinka kauan se kestää. Jos tulee halkeamia, asetan pienen ohuen listan.
Noin viikon kuluttua se oli halkeillut reunasta ilman upotusta. Jyrsin siksi tänään käsijyrsimellä upotuksen ja spaklasi uudelleen. Katsotaan kuinka kauan se kestää. Jos tulee halkeamia, asetan pienen ohuen listan.
Kiitos kysymyksestä!
Valitettavasti joitakin vähäisiä halkeamia. Kosteudenpoistimen asennuksen jälkeen suhteellinen kosteus pysyy jatkuvasti 55 %:ssa. Ajattelin jyrsiä ja tasoittaa nuo kohdat uudelleen. Jos se ei pidä, käytän ohutta messinkiprofiilia.
Anteeksi, huomasin, että kirjoitin kaksinkertaisesti. Se, mitä käytin, oli PP Superspackel https://www.swedol.se/pp-superspackel-elasticpg-1007223.html
Suuri ero elastisuudessa verrattuna plastiseen puuhun.
Valitettavasti joitakin vähäisiä halkeamia. Kosteudenpoistimen asennuksen jälkeen suhteellinen kosteus pysyy jatkuvasti 55 %:ssa. Ajattelin jyrsiä ja tasoittaa nuo kohdat uudelleen. Jos se ei pidä, käytän ohutta messinkiprofiilia.
Anteeksi, huomasin, että kirjoitin kaksinkertaisesti. Se, mitä käytin, oli PP Superspackel https://www.swedol.se/pp-superspackel-elasticpg-1007223.html
Suuri ero elastisuudessa verrattuna plastiseen puuhun.