Hei, minulla on kasa tiiliä 1600-luvulta siitä kun seinä kaatui. Mietin yrittää sahata niitä ja käyttää lattialaattoina. Se on epätasaista ja melko huokoista kun yritän sahata vähän siitä. Voisiko se olla järkevä idea? Onko lähellä Tukholmaa joku Kivifirma, joka ottaisi tehdäkseen työn? Ajattelin sahata peittämään yhteensä 15-20 neliömetrimetriä. Mietin vähän kuinka ohueksi sen voisi sahata. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa vanhalla tiilellä?

Torbjörn

Superhyvä idea käyttää tiiltä lattiana, siitä tulee upean näköinen! Itse laitoin 1800-luvun tiiliä muutama vuosi sitten, ja se on hieman hankalaa, koska ne ovat hyvin epätasaisia ja erikokoisia (ehkä tämä pätee vielä enemmän sinun 1600-luvun tiiliisi), mutta kärsivällisyydellä pääsee pitkälle... Jos sinulla on hyvä pohja, en usko, että on ongelmia, vaikka sahaat ne kahteen osaan. Sitä vastoin on välttämätöntä olla katto (jos aiot laittaa lattian ulos), koska näin huokoinen materiaali voi haljeta pakkasessa. Tiilen sahaaminen on tosi helppoa, joten se ei ole ongelma millekään maarakennusyritykselle. Jos he nyt vain suostuvat ottamaan työn... Onnea matkaan!

Se pitäisi pystyä käyttämään lattialaataksi. Yleensä ne leikataan 20-25 mm paksuisiksi, ja sinun tapauksessasi on parempi valita 25 mm tiilen laadun huomioon ottaen. Luulen, että sen jättäminen ammattilaisen tehtäväksi tulee melko kalliiksi, mutta on paljon edullisempaa vuokrata tavallinen kivisaha ja tehdä työ itse, jos et pelkää hieman likaista työtä. Tämäntyyppinen kone pitäisi toimia:
http://verktygsboden.se/sten-kakelsagar/stensag-proffs
Saatavilla on myös katkaisu- ja jiirisahalaite, jos kivet eivät ole kovin syviä. Vuokraus maksaa 300-400 päivältä. Esimerkiksi Hyrpoolen Nacka tarjoaa (sivu 9):
http://www.hyrpoolen.se/document/Maskinprislista_Nacka.pdf

Kiitos vastauksesta ja panoksesta. Aloitan kokeilemalla sahata kiven. Lattia on sisätiloissa, joten pakkanen ei ole ongelma. Se täytyy kuitenkin öljytä tai lakata, jotta se ei ime kosteutta eikä värjää.

M
Muista, että jos aiot saumata lattian, et voi tehdä kuten tavallisella klinkkerillä, sillä kivet värjääntyvät pysyvästi. Paina puolikova laasti saumauslastalla jokaisen sauman kohdalla.

Ole varovainen öljyn/lakan kanssa. Olen nähnyt kauhuesimerkkejä, eikä niitä saa pois.

Ne ovat erittäin hauraita, kun laitat ne täytyy olla varovainen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.