16 255 lukukertaa ·
19 vastausta
16k lukukertaa
19 vastausta
Tiilijulkisivu romahti =(
Nyt tuntuu raskaalta olla omistusasunnon omistaja. Eilen juuri kun olin asettunut mukavasti sohvalle, kuulin rapinaa ikkunan ympärillä olevassa seinässä. Menin sinne ja kuulin rapinan voimistuvan, juuri kun saavuin paikalle, tiilet romahtivat ikkunasta ja etupuolelle. Menin ulos ja kohtasin pienen sota-alueen. Päädyn romahdus oli vetänyt mukanaan kaikki etupuolen tiilet ulko-ovelle asti :S
Hyvin huono ajoitus, keskellä ikkunan vaihtoa. Molemmat romahduksen ympärillä olevat ikkunat oli vaihdettu ja selviytyivät ilman vaurioita mitä olen tähän mennessä huomannut. Olen pinonnut tiiliä ja hakannut laastia sen jälkeen kun tulin töistä tähän hetkeen asti, joten kaikki tiilet ovat lavoilla, mutta minun on otettava alas loput päädyn romahtamattomasta osasta, huomenna.
Joten kysymys kuuluu. Nyt kun koko sotku on poissa, tuntuu siltä, että on yhtä hyvä tehdä parannuksia. Talo on vuodelta -65, joten siitä on tapahtunut paljon sen jälkeen. Ulkoseinät näyttävät olevan rakennetut seuraavasti sisältäpäin (aion tarkistaa sen purkamalla asfaleveyden ja katsomalla viikonloppuna).
- Tapetti
- Huokoinen kuitulevy 13mm
- Pystysuora pontattu puu 35mm
- eristys ja vaakasuorat koolaukset n. 100mm
- asfalttilevy kaltaiset levyt n. 15mm
- styroksi 30mm
- ilmarako
- Tiili
Joten mikä on paras tapa tehdä seinällä?
Pohdin purkaa kaikki paksuun eristykseen asti, pystyttää pystysuorat koolaukset 45-70mm eristyksineen, päälle tuulensuojapaperi ja sitten tiili.
Tässä on muutamia kuvia kurjuudesta
Hyvin huono ajoitus, keskellä ikkunan vaihtoa. Molemmat romahduksen ympärillä olevat ikkunat oli vaihdettu ja selviytyivät ilman vaurioita mitä olen tähän mennessä huomannut. Olen pinonnut tiiliä ja hakannut laastia sen jälkeen kun tulin töistä tähän hetkeen asti, joten kaikki tiilet ovat lavoilla, mutta minun on otettava alas loput päädyn romahtamattomasta osasta, huomenna.
Joten kysymys kuuluu. Nyt kun koko sotku on poissa, tuntuu siltä, että on yhtä hyvä tehdä parannuksia. Talo on vuodelta -65, joten siitä on tapahtunut paljon sen jälkeen. Ulkoseinät näyttävät olevan rakennetut seuraavasti sisältäpäin (aion tarkistaa sen purkamalla asfaleveyden ja katsomalla viikonloppuna).
- Tapetti
- Huokoinen kuitulevy 13mm
- Pystysuora pontattu puu 35mm
- eristys ja vaakasuorat koolaukset n. 100mm
- asfalttilevy kaltaiset levyt n. 15mm
- styroksi 30mm
- ilmarako
- Tiili
Joten mikä on paras tapa tehdä seinällä?
Pohdin purkaa kaikki paksuun eristykseen asti, pystyttää pystysuorat koolaukset 45-70mm eristyksineen, päälle tuulensuojapaperi ja sitten tiili.
Tässä on muutamia kuvia kurjuudesta
Nyt olen "siivonnut" ja tuntuu vähän paremmalta, kun ei näytä siltä, että talo romahtaisi 
Koko tiilijulkisivu on lepännyt kulmaraudan varassa, joka ajan myötä alkoi antaa periksi. Olen nähnyt, että seinä on pullistunut (useita vuosia ennen kuin ostimme talon) olohuoneen ikkunan kohdalla ja ajattelin itse asiassa tarttua siihen kevääseen mennessä. Eikä se ollut vain kulmarauta, joka oli puutteellinen. Siihen oli lyöty nauloja, jotka sitten upotettiin laastiin kivien väliin, mutta ne olivat liian lyhyitä ja ulottuivat ehkä vain 1-2 cm puurunkoihin. Yksi seinä on aiemmin muutettu, ja siellä tuki on alhaalla käännetty toiseen suuntaan, se on paksumpi ja pidempi joka suuntaan sekä siinä on diagonaalinen tuki.
Oli todella onni, ettei kukaan loukkaantunut. Vain 1½ tuntia aiemmin lapset ja koira juoksivat juuri tällä alueella.
Onko jollakulla ajatusta lisäeristyksestä tai näkemystä ehdotuksestani? Myös ehdotuksia mitä teen alhaalla maan tasolla, nykyään siinä on joitain koukkuruuvit, jotka näyttävät kauheilta. Maaeristystä jollain kestävällä materiaalilla ulkopuolella?
Muutamia kuvia, viimeisessä näkyy kulmarauta.
Koko tiilijulkisivu on lepännyt kulmaraudan varassa, joka ajan myötä alkoi antaa periksi. Olen nähnyt, että seinä on pullistunut (useita vuosia ennen kuin ostimme talon) olohuoneen ikkunan kohdalla ja ajattelin itse asiassa tarttua siihen kevääseen mennessä. Eikä se ollut vain kulmarauta, joka oli puutteellinen. Siihen oli lyöty nauloja, jotka sitten upotettiin laastiin kivien väliin, mutta ne olivat liian lyhyitä ja ulottuivat ehkä vain 1-2 cm puurunkoihin. Yksi seinä on aiemmin muutettu, ja siellä tuki on alhaalla käännetty toiseen suuntaan, se on paksumpi ja pidempi joka suuntaan sekä siinä on diagonaalinen tuki.
Oli todella onni, ettei kukaan loukkaantunut. Vain 1½ tuntia aiemmin lapset ja koira juoksivat juuri tällä alueella.
Onko jollakulla ajatusta lisäeristyksestä tai näkemystä ehdotuksestani? Myös ehdotuksia mitä teen alhaalla maan tasolla, nykyään siinä on joitain koukkuruuvit, jotka näyttävät kauheilta. Maaeristystä jollain kestävällä materiaalilla ulkopuolella?
Muutamia kuvia, viimeisessä näkyy kulmarauta.
Pahaa, kun julkisivutiilet romahtavat. On jo aika purkaa kaikki muukin ja tehdä uusiksi.
Olen ollut apumiehenä, kun tällaisia seiniä muurattiin. Meillä oli samanlaisia kulmarautoja, mutta puolen metrin pituisilla "henkselit", jotka olivat hitsattuja lattaisia kulmarautaan ja kiinnitettiin useilla ranskalaisilla ruuveilla, korkeammalle seinään. Sitten kuuden tuuman nauloja, jotka asetettiin vähintään 6 kpl/neliömetrille.
Olen ollut apumiehenä, kun tällaisia seiniä muurattiin. Meillä oli samanlaisia kulmarautoja, mutta puolen metrin pituisilla "henkselit", jotka olivat hitsattuja lattaisia kulmarautaan ja kiinnitettiin useilla ranskalaisilla ruuveilla, korkeammalle seinään. Sitten kuuden tuuman nauloja, jotka asetettiin vähintään 6 kpl/neliömetrille.
Ripustaa tiilet kulmateräkseen? Sen täytyy olla kuin lottoamista. Materiaali, johon se on kiinnitetty, on melko liikkuva/joustava. Itse poistaisin sen ja myisin romuksi. Sitten kaivaisin hieman talon ympäriltä, iskisin sisään (poraisin ja iskisin) raudoituksen ja valaisin betonikynnyksen. Sitten tiilet asennettaisiin! Näin teimme itse noin 30 vuotta sitten ensimmäisessä talossamme! Ja yksikään tiili ei ole vielä romahtanut!
Nyt olen saanut valmiiksi muut asiat, joten voin tarttua tähän kunnolla. Olen tutkinut vähän ja päätynyt siihen, että vaikuttaisi olevan klimatskiva/board, joka on paras vaihtoehto korvata kirjoitusmateriaalin (en usko, että se on asfaboard) ja styroksin kanssa. Nyt seinä on hieman oudosti rakennettu 120 cm osista ja muutaman senttimetrin väleillä, joten saumat tulevat vähän kummallisesti, mutta ehkä sillä ei ole merkitystä. Alhaalla oleva rauta saa jäädä paikoilleen, mutta se pitäisi vahvistaa lisäämällä vielä yksi kulmarauta alle. Tämä ratkaisu on tehty toiseen seinään, joka oli kokemassa samaa kohtaloa, ja se on nyt ollut pystyssä 20 vuotta ilman yhtäkään halkeamaa. On selvää, että parasta olisi valaa sokkeli kuten kamilenski sanoo, mutta siihen en jaksa ryhtyä nyt. Aiemmin oli jäljellä yksi rauta, joten tarvitsee vain hankkia lisää.
Muutama kuva Skitenistä.
Muutama kuva Skitenistä.
Jäsen
· Västra Götalands Län
· 529 viestiä
Älä unohda soittaa vakuutusyhtiöön! Parempaa esimerkkiä "äkillisestä, ennakoimattomasta tapahtumasta" on vaikea löytää!!









