21 073 lukukertaa ·
6 vastausta
21k lukukertaa
6 vastausta
Tiilien saneeraus
Tunnen pariskunnan, joka teki niin puhdasta kuin mahdollista karkeilla työkaluilla ja sen jälkeen pesivät tiiliseinän suolahapolla. Se neutralisoi emäksisen laastin. He tekivät sen useampaan kertaan ja sitten vedellä pari kertaa. Nyt heillä on erittäin hieno tiiliseinä. 
Laasti, joka oli itse kivillä, ei saumoissa, irtosi paljon helpommin ja kivet saivat esiin hienon punaisen kiillon. Laasti voi melkein olla kuin pöly kivien päällä. Se vei kuitenkin jonkin millimetrin saumastakin, mutta ei mitään mikä näkyisi suoraan.
Se ei itse asiassa ole käytössä suolahapon neutraloimiseksi. Suolahappo liuottaa kalkin ja poistaa valkoisen kalkkihunnun tiilipinnalta. Se liuottaa myös laastin. Fugat tulee kastella hyvin vedellä ennen kuin aloitetaan happo käsitellä, jotta ne eivät ime liikaa happoa. Sen jälkeen täytyy huuhtoa runsaalla vedellä poistaakseen suolahapon jäänteet seinästä. Suolahappo täytyy olla laimennettu. Luin jostain, että käytetään 10% liuosta sementtikalvon poistamiseen, joten tämä liuos pitäisi riittää myös kalkkiläikkien poistamiseksi. Aloita puhdistus pala palalta ylhäältä alas. Jos ottaa liian suuren alueen kerrallaan, voi olla liian kiireellistä ehtiä huuhtelemaan happoa pois. Jos fugissa kuplii = laastin kalkki tuhoutuu ja lopputuloksena on vain hiekkaa, joka putoaa pois ja fugit ovat liian syvät. Kumihanskat ja suojalasit ovat ehdottomat. Sama tulos voidaan saada Kalkbort-aineella, mutta se vaahtoaa kuin saippua ja voi olla hieman hankala käsitellä – kestää kauemmin, mutta on kokeilemisen arvoinen. Onnea.
gaia
gaia
Klikkaa tästä vastataksesi