Hei,

Olen täydessä vauhdissa tämän projektin suunnittelussa, jonka on tarkoitus alkaa ensi vuonna.

Kuten näette, tavoitteena on muun muassa luoda veranta/viherhuone. Tämän yhteydessä syntyi myös idea rakentaa matala tiiliseinä alareunaan - osittain esteettisistä syistä, mutta myös aurinkoenergian varastoimiseksi kylmempinä kuukausina.

Terassi tulee olemaan noin 60 cm korkeudella, minkä vuoksi suunnittelen runkoa tiheämmäksi ja laatoitusta viherhuoneen lattialle. Ajatuksena on myös eristää terassilattia alapuolelta. Tila tullaan lämmittämään talvella lämpöpuhaltimella, joka on kytketty maalämpöjärjestelmäämme.

Uskotteko tämän olevan toteutettavissa, vai onko riski liian suuri, että rakenne liikkuu ja laatta lattia murtuu?
 
  • Nykyaikainen terassi, jossa on lasiseinät ja matala tiiliseinä. Sisällä näkyy huonekaluja ja suuri viherkasvi. Ulkopuolella puinen terassilattia.
  • Uterum, jossa on suuret ikkunat, valkoiset tuolit ja pieni pöytä. Näkymä ulos puutarhaan.
Miksi ei rakentaa eristettyä lattiaa maan pinnasta ylöspäin ja sitten laittaa terassilauta sitä vasten? Se on siis rakennettu kuten mikä tahansa talo, jonka ympärillä on terassi.
 
T TypRätt sanoi:
Miksi ei rakentaisi eristettyä lattiaa maasta ylöspäin ja sitten olisi terassi sitä vasten? Eli se on rakennettu kuten mikä tahansa talo, jonka ympärillä on terassi.
Ajatus oli kai oikeastaan, että se olisi monimutkaisempaa ja halusin mielelläni välttää betoniperustuksen valamista. Mutta ehkä riittää tärytellä ja sijoittaa maan tasalle?
 
Yksi vaihtoehto on käyttää 20 mm graniittikeraamisia laattoja, jotka asetat suoraan runkorakenteen päälle (sopivilla kumi/muovi-välikkeillä). Meillä on näin terassilla, jossa poreallas sijaitsee. Voisi luulla, että se tuntuisi enemmän "kolinalta" kuin mitä se todellisuudessa on, mutta laattojen oma paino ja paksuus estävät sen. Laattojen välinen rako/sauma (tai ehkä saumojen puute) on kuitenkin vaikea välttää.
 
Ajattelen, että näin hienolla designilla olisi harmillista, jos notkuminen aiheuttaisi saumojen halkeamista tiilien välillä tai tulisi jokin ongelma koolauksissa myöhemmin ja haluaisi vaihtaa lautoja, kaikki lasi tulee myös painamaan aika paljon, joten miksei tekisi kunnolla alusta alkaen. Kaikki rakentuu vakaalle perustalle, kuten sanotaan. =)
 
D dwd sanoi:
Yksi vaihtoehto on käyttää 20 mm graniittikeramiikkalaattoja, jotka asetat suoraan tukirakenteen päälle (sopivien kumi/muovivälien kanssa).
Meillä on tällaiset terassilla, jossa kylpyamme on. Voisi kuvitella, että se olisi "kolisevampi" kuin se oikeasti on, mutta ilmeisesti laattojen oma paino ja paksuus estää sitä. Laattojen välisen sauman (tai ehkä saumattomuuden) kanssa on kuitenkin vaikeaa päästä eroon.
Hei,

Juuri tämän ratkaisun aion tehdä kesäkeittiön ympärille. Kuitenkin huoneen sisällä lattia on eristetty ja siksi ajattelen, että se olisi hyvä saumata, jotta voi myös ”loiskia” vähän vettä ja muuta sisätiloissa.
 
T TypRätt sanoi:
Ajattelen lähinnä, että kun on näin hieno design, olisi harmillista, jos jousto aiheuttaa tiilien saumausten halkeilua, tai jos myöhemmin tulisi ongelmia koolausten kanssa ja haluaa vaihtaa laudat, kaikki lasi painaa myös melko lailla, joten miksei tehdä kunnolla alusta alkaen. Kaikki perustuu vakaaseen pohjaan, kuten sanotaan. =)
Hei,

Kirjoituksessasi on varmasti paljon totuutta. Otan tämän huomioon suunnittelussa. Kiitos!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.