1 937 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Teräsvaijerit
Hei! aion korvata kattotuolien alarungon teräsvaijereilla. Tietääkö kukaan, mistä niitä voi ostaa? Olen etsinyt vähän sieltä täältä verkosta, mutta en ole löytänyt mitään järkevää sivustoa, erityisesti hintojen kanssa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Miksi et nosta luuria ja soita plingelipling?
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Haluatko merenkulun laatua? Suosittelen (HUOM mainos) Selden Mast 031 696900
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:st%C3%A5llinor
Haluatko merenkulun laatua? Suosittelen (HUOM mainos) Selden Mast 031 696900
Mietin itsekin samanlaista ratkaisua kesämökin ullakolle, mutta tarvitsi vain poistaa yksi käsi, ja siitä tuli rakenne, jossa kuormat siirtyivät kahteen sivukäteen sen sijaan. Olen utelias, miten ajattelit ratkaista kiinnityksen (sivuissa) ja saada jännittyneen linjan, koska en keksinyt siihen mitään loistavaa ratkaisua. Olin vähän ajatellut venetarvikkeita kuten vantskruv (uskon, että se on sen nimi) kiristämään linjaa.
Olen tekemässä täsmälleen samaa asiaa, eli korvaamassa hanbalke-laukaa vaijerilla/teräsköydellä.
Saatavilla on erilaisia terminaaleja (päätykappaleita) teräsköysille. Esimerkiksi niitä voi saada kierteisellä tangolla päässä, jota voi käyttää köyden kiristämiseen. (katso kuva alla) Jonkinlainen kiinnike, jolla kiinnitetään kattotuoliin, aion rakentaa itse.
Pohdin hieman mitoitusta. Yksinkertainen tapa on mitata teräsköysi niin, että sillä on vähintään sama murtokuorma/jäykkyys kuin puulaukalla. Nykyään siinä on sormi-liitos ja jos muistan oikein, se on 45x170. Pitää laskea hieman ja palata asiaan takaisin.

Saatavilla on erilaisia terminaaleja (päätykappaleita) teräsköysille. Esimerkiksi niitä voi saada kierteisellä tangolla päässä, jota voi käyttää köyden kiristämiseen. (katso kuva alla) Jonkinlainen kiinnike, jolla kiinnitetään kattotuoliin, aion rakentaa itse.
Pohdin hieman mitoitusta. Yksinkertainen tapa on mitata teräsköysi niin, että sillä on vähintään sama murtokuorma/jäykkyys kuin puulaukalla. Nykyään siinä on sormi-liitos ja jos muistan oikein, se on 45x170. Pitää laskea hieman ja palata asiaan takaisin.

Viimeksi muokattu:
Ajatus vain
En halua pelotella ketään, mutta kattorakenteen alapalkki ottaa vastaan kahta erilaista kuormitusta. Lumi ja omapaino aiheuttavat vetokuormituksen alapalkkiin, kun taas tuuli voi aiheuttaa puristusvoimia. Jos poistetaan kaikki alapalkit ja korvataan ne köysillä, on olemassa tietty riski, että katto "lentää pois". Luonnollisesti suuret katot = suurempi riski, ja se on mahdollista ratkaista, ajattelin vain, että ehkä kannattaa tarkistaa asia ennen kuin seisoo romahtaneen katon kanssa ja vakuutuksen, jota on maksettu joka vuosi, mutta joka ei ole voimassa, koska on olennaisesti muuttanut rakennuksen kantavia rakenteita....
En halua pelotella ketään, mutta kattorakenteen alapalkki ottaa vastaan kahta erilaista kuormitusta. Lumi ja omapaino aiheuttavat vetokuormituksen alapalkkiin, kun taas tuuli voi aiheuttaa puristusvoimia. Jos poistetaan kaikki alapalkit ja korvataan ne köysillä, on olemassa tietty riski, että katto "lentää pois". Luonnollisesti suuret katot = suurempi riski, ja se on mahdollista ratkaista, ajattelin vain, että ehkä kannattaa tarkistaa asia ennen kuin seisoo romahtaneen katon kanssa ja vakuutuksen, jota on maksettu joka vuosi, mutta joka ei ole voimassa, koska on olennaisesti muuttanut rakennuksen kantavia rakenteita....
Hyvä huomio! Täytyy vain kiinnittää erityistä huomiota tuulikuormakomponenttiin.
Vaihdon syynä on kokonaan esteettisyys. Ajattelin pitää katon avoimena harjalle asti ja luoda mahdollisimman avaran tilan.
Vaihdon syynä on kokonaan esteettisyys. Ajattelin pitää katon avoimena harjalle asti ja luoda mahdollisimman avaran tilan.
Svanteman sanoi:Ajatus vain
En halua pelotella ketään, mutta kattotuolin aluskehikko ottaa vastaan kahta eri kuormitustyyppiä. Lumi ja omapaino luovat vetokuormituksen aluskehikkoon, kun taas tuuli voi luoda puristusvoimia. Jos kaikki aluskehikot poistetaan ja korvataan vaijereilla, on olemassa riski, että katto "lentää pois". Luonnollisesti suuret katot = suurempi riski, ja se voidaan ratkaista, mutta ajattelin vain, että ehkä se kannattaa tarkastaa ennen kuin seisot romahtaneen katon ja vakuutuksen kanssa, johon on maksettu joka vuosi, mutta joka ei enää kata, kun rakennuksen kantavan rakenteen osia on merkittävästi muutettu...
Klikkaa tästä vastataksesi