47 640 lukukertaa ·
31 vastausta
48k lukukertaa
31 vastausta
Terassi kyllästämättömästä puusta, hullua?
Työkaluhullu
· Stockholm
· 268 viestiä
Olen rakentanut ydinmännystä! Se oli raskasta = Pihka- ja hartsi rikasta! Suojaa itseään! Se on harmaantunut hienosti! Vähän öljyä ja mahdollisesti piikäsittely niin se kestää pitkään.
Voi kyllä kyseenalaistaa, onko ympäristön kannalta parempi öljytä joka vuosi verrattuna painekyllästettyyn puuhun. Painekyllästetty sisältää metalleja suoloina, jotka ovat periaatteessa myrkyttömiä ihmisille niissä määrissä, joita voi vuotaa, ja suurimmaksi osaksi ne pysyvät puussa koko rakenteen eliniän. Öljyäminen taas tarkoittaa, että levitetään aromaattisia hiilivetyjä ympäristöön, jotka eivät ole täysin vaarattomia.
Käytännössä molemmat tavat ovat suurelta osin täysin vaarattomia käyttäjälle. Kuinka haitallista se on ympäristölle yleisesti, riippuu pääasiassa siitä, kuinka painekyllästetty puu käsitellään sinä päivänä, kun on aika purkaa se.
Käytännössä molemmat tavat ovat suurelta osin täysin vaarattomia käyttäjälle. Kuinka haitallista se on ympäristölle yleisesti, riippuu pääasiassa siitä, kuinka painekyllästetty puu käsitellään sinä päivänä, kun on aika purkaa se.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei voi keskustella kyllästetystä verrattuna kyllästämättömään ottamatta huomioon puutavaran laatua ja toteutusta. Ero Etelä-Ruotsissa ja Norrlandissa kaupan olevan välillä on valtava. Tiheäkasvuinen Norrlandin mänty, jossa on paljon sydänpuuta, kestää paremmin kuin painekyllästetty nopeakasvuinen puutavara, jota voi ostaa Skånessa. Riippumatta laadusta säälle ja tuulelle altistuva puu on asennettava siten, että vesi valuu pois. Tiheäkasvuinen puutavara pitää muotonsa paremmin ja johtaa vähemmän "kuppimuotoilua". Maa-ainekseen tulevan puun on oltava joko painekyllästettyä luokkaa A tai sydänpuuta.
Painoimpregnoidut terassilaudat ovat nyt 18 vuotta vanhat ja toivottavasti kestävät vielä 10 vuotta. Luulen, että materiaali oli parempilaatuista.
Sen sijaan minulla on lehtikuusta ikkunoissa (näyttää ok) ja ikkunankehyksissä, ja nämä ovat todella huonompilaatuisia. Lisäksi ne ovat kuivia kuin tappurat, imevät öljyä kuin sieni ja muuttuvat täysin mustiksi, kun niitä öljytään.
Mielenkiintoisin kysymys on, miten löytää laadukasta materiaalia, kun vaihto tapahtuu. Ei rautakaupoista.
Sen sijaan minulla on lehtikuusta ikkunoissa (näyttää ok) ja ikkunankehyksissä, ja nämä ovat todella huonompilaatuisia. Lisäksi ne ovat kuivia kuin tappurat, imevät öljyä kuin sieni ja muuttuvat täysin mustiksi, kun niitä öljytään.
Mielenkiintoisin kysymys on, miten löytää laadukasta materiaalia, kun vaihto tapahtuu. Ei rautakaupoista.
Tai itse kehys on ei-painekyllästettyä puutavaraa. Kakkosneloset, jotka aion laittaa 60 cc:llä, ovat painekyllästettyä.Jonatan79 sanoi:
Se on suoraan maata vasten, ja väliin on laitettu kivilaattoja. Melko kuivaa siellä, minne terassi tulee, sillä saamme auringon niskan vamman kohdille melkein koko iltapäivän/illan.
Voin järjestää kuvan huomenna 😀
Muutama vuosi sitten purin rakennetun terassin, joka oli tehty vain ei-kyllästetystä sahatavarasta. Se oli vain maalattu joskus vuosien varrella.
Se kesti yli 20 vuotta, mutta kun se purettiin, se oli täysin loppu, joistakin paikoista läpimätä.
Se kesti yli 20 vuotta, mutta kun se purettiin, se oli täysin loppu, joistakin paikoista läpimätä.
Laita bitumikermi päälle, joka ulottuu muutaman cm kummallekin puolelle, niin ne ovat suojattu vedeltä ylhäältä päin ja kestävät pitkään.B Bongoloid sanoi: