Rakensin omani tammesta. Ei ongelmia 5 vuoden jälkeen. Käytän saippuaa joka vuosi pitämään laudat hyvässä kunnossa.

Olen rakentanut ydinmännystä! Se oli raskasta = Pihka- ja hartsi rikasta! Suojaa itseään! Se on harmaantunut hienosti! Vähän öljyä ja mahdollisesti piikäsittely niin se kestää pitkään.

Voi kyllä kyseenalaistaa, onko ympäristön kannalta parempi öljytä joka vuosi verrattuna painekyllästettyyn puuhun. Painekyllästetty sisältää metalleja suoloina, jotka ovat periaatteessa myrkyttömiä ihmisille niissä määrissä, joita voi vuotaa, ja suurimmaksi osaksi ne pysyvät puussa koko rakenteen eliniän. Öljyäminen taas tarkoittaa, että levitetään aromaattisia hiilivetyjä ympäristöön, jotka eivät ole täysin vaarattomia.

Käytännössä molemmat tavat ovat suurelta osin täysin vaarattomia käyttäjälle. Kuinka haitallista se on ympäristölle yleisesti, riippuu pääasiassa siitä, kuinka painekyllästetty puu käsitellään sinä päivänä, kun on aika purkaa se.

• Tykkään
Tubes
  • Laddar…
Ei voi keskustella kyllästetystä verrattuna kyllästämättömään ottamatta huomioon puutavaran laatua ja toteutusta. Ero Etelä-Ruotsissa ja Norrlandissa kaupan olevan välillä on valtava. Tiheäkasvuinen Norrlandin mänty, jossa on paljon sydänpuuta, kestää paremmin kuin painekyllästetty nopeakasvuinen puutavara, jota voi ostaa Skånessa. Riippumatta laadusta säälle ja tuulelle altistuva puu on asennettava siten, että vesi valuu pois. Tiheäkasvuinen puutavara pitää muotonsa paremmin ja johtaa vähemmän "kuppimuotoilua". Maa-ainekseen tulevan puun on oltava joko painekyllästettyä luokkaa A tai sydänpuuta.

• Tykkään
yonna ja 2 muuta
  • Laddar…
Tyhmä kuin olin, rakensin rungon ei-painekyllästetystä puusta tulevalle aurinkoterassillemme.
Tarvitseeko minun öljytä palkit ennen kuin ruuvaan painekyllästetyn laudoituksen kiinni?

Ehkä ei ollenkaan tyhmää, onko terassi lähellä maata ja millainen maa sinulla on? Paljon kosteutta? Bilder ?

Painoimpregnoidut terassilaudat ovat nyt 18 vuotta vanhat ja toivottavasti kestävät vielä 10 vuotta. Luulen, että materiaali oli parempilaatuista.

Sen sijaan minulla on lehtikuusta ikkunoissa (näyttää ok) ja ikkunankehyksissä, ja nämä ovat todella huonompilaatuisia. Lisäksi ne ovat kuivia kuin tappurat, imevät öljyä kuin sieni ja muuttuvat täysin mustiksi, kun niitä öljytään.

Mielenkiintoisin kysymys on, miten löytää laadukasta materiaalia, kun vaihto tapahtuu. Ei rautakaupoista.

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ehkä se ei ole lainkaan tyhmää, onko kansi lähellä maata ja millainen maasto sinulla on? Paljon kosteutta? Kuvat?
Tai itse kehys on ei-painekyllästettyä puutavaraa. Kakkosneloset, jotka aion laittaa 60 cc:llä, ovat painekyllästettyä.
Se on suoraan maata vasten, ja väliin on laitettu kivilaattoja. Melko kuivaa siellä, minne terassi tulee, sillä saamme auringon niskan vamman kohdille melkein koko iltapäivän/illan.
Voin järjestää kuvan huomenna 😀

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Ehkä se ei ole ollenkaan tyhmää, onko rengas lähellä maata ja millaista maata sinulla on? Paljon kosteutta? Kuvia?

• Rakennusprojekti takapihalla; puukehikko ja kantavat laatat sora-alustalla, taustalla lasiovet ja pensasaita.
  • Rakenuksen vieressä pihaprojekti, jossa on kehys puusta ja sorapinta. Näkymä lasioven kautta talon sisälle. Eteen jätetty tiiliä ja puupalikoita.
Niin, sitä pitäisi kyllä käsitellä….

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Näin se näyttää siellä missä olen rakentamassa.
Olen hankkinut purkin puuöljyä levittääkseni noihin palkkeihin, joilla olen rakentanut kehyksen.

Näin rakensin terassin viime vuonna, ainoastaan pellavaöljykäsitelty ja alkaa harmaantua hienosti nyt👍 Linjaljalla öljytty terassi omakotitalon pihalla, joka alkaa harmaantua kauniisti. Kuvassa terassikaiteet ja puutarhakalusteet.

• Tykkään
Kalle Olsson2 ja 4 muuta
  • Laddar…
Muutama vuosi sitten purin rakennetun terassin, joka oli tehty vain ei-kyllästetystä sahatavarasta. Se oli vain maalattu joskus vuosien varrella.
Se kesti yli 20 vuotta, mutta kun se purettiin, se oli täysin loppu, joistakin paikoista läpimätä.

B Bongoloid sanoi:
Tyhmänä rakensin kehikon ilman painekyllästettyä puuta tulevaan aurinkokansiimme.
Tarvitseeko minun öljytä palkit ennen kuin ruuvaan kansilasit paikalleen?
Laita bitumikermi päälle, joka ulottuu muutaman cm kummallekin puolelle, niin ne ovat suojattu vedeltä ylhäältä päin ja kestävät pitkään.

• Tykkään
Moson
  • Laddar…
Löysin tämän purkin vanhempien autotallista ja öljysin sillä koolaukset.

• Purkki Alcro Besta vesiohenteista puuöljyä kädessä autotallin taustalla.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.