Olen saanut selville, että haluan kaksi IPE 240 tai HEA 200 korvaamaan kaksi liimapuupalkkia 115x495. Pituuden tulee olla 7,8 metriä. Niiden pitäisi toimia harjapalkkeina autotalliin.

No, koska olen länsisuomalainen, eihän niiden saisi maksaa mitään. :) Käytettävissä on huomattava määrä 100 mm I-palkkeja, 3,0 metriä pitkiä, ja hitsaustaitoa löytyy. Haluan siis rakentaa oman ristikkorakenteen, joka vastaa yllä mainittua.

Kuinka minun pitäisi laskea, jotta tiedän, mikä korkeus ristikkorakenteelle tulee??

Käsitykseni mukaan palkit tulisi jatkaa suoraan tässä tapauksessa, mutta tarvitseeko uuma myös vahvistusta??

Tämä kuulostaa jännittävältä, voitko antaa lisää tietoa?
1. Miksi kaksi palkkia? Pitäisikö niiden toimia yhdessä vai koskeeko se kahta eri harjapalkkia?
2. Mitkä muut mitat sinulla on 100mm-palkkeillesi, (laipan leveys ja -paksuus, seinän paksuus).
3. Tiedätkö, mistä teräksestä ne on valmistettu?
4. Miten liimapuupalkit, IPE240 ja HÈA200 on mitoitettu? Onko olemassa laskelmia, joita voi seurata?

Olen yksinkertaisesti tarkastellut vähän eri mitoitusohjelmia liimapuupalkkeja varten ja haluan kaksi kantavaa palkkia yhden harjapalkin sijaan. Tämä siksi, että haluan tehdä vaiheessa kaksi ristikkopalkkien alimpiin palkkeihin poikittain kiinnitettävän kääntöpalkin. Kääntömekanismin tulisi mielellään kestää 150-200kg. Saan myös ilman liimapuuta kattotuoleissa. Autotallista tulee nimittäin 7,8 metriä pitkä ja jänneväli on 7,2 metriä. Kattokaltevuus on 22-25 astetta.

Liimapuumitoituksesta olen löytänyt pienen laskuvihkosen sivulla 31 tässä lehdessä: http://www.skogsindustrierna.org/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=95fb1466-0568-4419-a766-855bf9a9f3a5&MediaArchive_ForceDownload=true

Tarkkaa laskelmaa ei varmaankaan vielä ole, vaan se on pieni kompromissi tähän mennessä. Ennen kaikkea kyse on ajattelutavastani, jota tulisi kommentoida...... Mutta vähitellen se täytyy konkretisoida joukkoon romua, joka tulee ripustumaan tulevan autotallin katossa!!

Ahaa. Mitkä ovat sinun I-palkkien mitat?

Palkit ovat kahden mallin, jotka ovat olleet vanhasta kuormalavahyllystä.

1. 100x50x6 mm, 3 metriä pitkät (merkitty Belve PN10)
2. 80x40x5 mm, 2 metriä pitkät

Liitteenä olevassa tiedostossa näytetään periaate-ehdotelma ristikkorakenteesta, joka voidaan rakentaa vanhoista palkkeistasi. Onko tämä jotain sellaista, mitä ajattelit?

Juuri niin se voisi olla. Haasteeni on tietää, mitkä mitat sen tulisi olla saavuttaakseen IPE240:n tai HEA200:n vastaavuuden. Mikä korkeus sillä on ja mikä kulma tulee olemaan tukirakenteilla.

Voin kyllä auttaa sinua siinä (kunhan saan siihen aikaa), jos annat minulle hieman tarkempia tietoja asioista, jotka vaikuttavat rakenteeseen.

Tarvitsen tietää ristikkorakenteen tuentapisteiden välimatkan mahdollisimman tarkasti.
Kannatetaanko ristikkorakenteet teräspilareilla? Onko sinulla tukikuormat liimapuulaskelmistasi?

Jos mielestäsi olen utelias, (niin olet luultavasti oikeassa), se johtuu siitä, että haluan välttää ajan tuhlaamista rakenteeseen, joka ei sovi, ja ettei työtä tarvitse tehdä uudelleen. En haluaisi, että olisi väärinkäsityksen vaaraa.

Luulen, että se on monia kysymyksiä.... :-) Niitä on niin monia, että tuskin tiedän itse mitä haluan....

Autotallilla onhan ulkomitat pit x lev 7,2x7,8 metriä. Haluan muurata autotallin kaasubetonilla 300 tai 365. Nyt se on kallistumassa 365 mm:iin. Tämä tekee, että sisämitat ovat 6,47x7,07 metriä (niihin pitäisi olla muutaman cm pelivaraa). Yhdellä päädyllä voi tukea palkkeja suoraan laattaan. Toisella puolella tulee olemaan nosto-ovet, joten palkit on viistettävä, jotta saadaan 4,8x2,4 metrin oviluukku.

Liitän mukaan liimapuulaskelmani, joissa mielestäni suurin osa tulee esille. Turvallisuussyistä lasken lumivyöhykkeen 3,0 mukaan sen sijaan, että minun paikkakuntani Skövde sanoo olevansa 2,5. Mutta viime talvet minusta näyttävät toista....

Minulla on nyt 2 vaihtoehtoa, 1 palkki keskellä tai kaksi sivuilla. Kuormitusarvoja jne. voi lukea pdf-tiedostoista
Se, miksi haluan kaksi palkkia, on se, että haluan yhdistää poikittaisen siltapalkin kahden ristikkopalkin välille ja että voin myös käyttää rakennuspuutavaraa kattoristikoina. Haittana on, että nämä palkit joutuvat ottamaan melko suuren kuorman, joka muuten olisi mennyt seinille.

Näille kahdelle ratkaisulle tulee erilaiset tukikuormat, mutta sama liimapuupalkin koko. Tuplahinta liimapuupalkille, tuplatyömäärä teräspalkeille. Liitän siksi vaihtoehdon vain yhdellä palkilla yksinkertaistaakseni asioita itselleni. Siirtonosturi saadaan sitten kääntäviin kraanoihin yhden päädyn pylväistä, jotka on sitten mitoitettava uudelleen. Haluaisin pystyä nostamaan vähintään 180 kg.

Kolmas vaihtoehto vain siirtonosturille on se, että hitsaan I-palkkeihini kaksi pitkittäistä sivupalkkia pelkästään tätä varten (ilman kattojen kuormia). Tämä palkki käytettäisiin myös, jos autotallilla on tavalliset kattorunkoristikot.

Oletan, että käytössäsi on vanhoja I-palkkeja, joissa on viistot laipat. Vastaako ulkonäkö ja mitat alla olevan palkkitaulukon I80- ja I100-palkkeja?

• Taulukossa esitetään I-palkkien mittoja ja ominaisuuksia eri kokoluokissa, mukaan lukien I80 ja I100, vinolla laippaprofiililla.
Nokkopalkkina voi toimia alla olevan piirustuksen mukainen ristikkorakenne. Sinun I-palkit ovat niin pienikokoisia, että tarvitaan useampi vierekkäin, jotta saadaan järkevä ristikkorakenne. Onko sinulla 60-70 m I100:aa vai tarvitsetko myös I80:n? Päädyssä olevan porttiaukon yläpuolelle tarvitset luultavasti toisen ristikon kantamaan nokkopalkin tukivoiman pylväisiin.

• Kolmikulmainen fackverkirakenne, jossa kolminkertaiset I100-balkit, viivapiirros ruutupaperilla. Mukana mitat ja merkintä "2011-10-27".
He he.... Onpa melkoinen palkki siitä tuli. Tuntuu aivan liian suurelta. Olin kai ajatellut, että ehkä 600 korkeus olisi ok, mutta että leveys on 3, oli vähän enemmän kuin luulin. Onko se vakauden vuoksi vai mikä on heikkous?? Juuri niin, ne vanhat/heikot I-tangot minulla olikin.

Kiitos että otit aikaa. Olen ehtinyt miettiä ja taidan valita ratkaisuksi A-sakset korotetulla alapaarteella halutun kattokorkeuden saavuttamiseksi. Sitten saan hyväksytyt kattoristikot, jotka tekevät oloni hieman turvallisemmaksi. Kalliimpi mutta turvallisempi ja helpompi. Miinuksena korkeampi ulkoinen kattokorkeus.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.