Sen alle aion kaivaa kellarin (erilaisista syistä)
Jotta onnistuisi projektissani, tarvitsen palkin melkein keskelle taloa.
Tänään on olemassa oleva sokkeli (jonka - juuri nyt - en tiedä korkeutta / leveyttä)
Se tukee lattiajuoksuja. - Mitä ymmärrän, kattotuolit ovat itsestään kantavia, ts. paino ei tule palkille vaan ulkoseinille.
Sokkelin alla (joka on kuvan reikätiilillä) ajattelin sijoittaa rautapalkin saadakseni vapaan lattiatilan.
Aloitin suunnittelemaan liimapuupalkkia (mutta tänä kesänä ei ole sopiva aika ostaa sellaista)
Joten minun on hankittava rautapalkki. (ehkä rautapalkki antaa hieman matalamman rakennuskorkeuden?)
Etsin sopivaa tyyppiä (HEA / HEB / HEM / IPE), joka rakentaa vähiten korkeutta.
Onko palkkien välillä suuri hintaero?
Olen yrittänyt arvioida kantavaa painoa, mutta päädyn hyvällä marginaalilla noin 2000 kg - 2500 kg
Palkin tulisi olla noin 4m + tuki
Mitä muuta tarvitaan palkin mitoitukseen?
Ne, joita olen ottanut yhteyttä, vastaavat "liian pieni projekti"...
Tuleeko tämä kontakti kalliimmaksi kuin palkki?
Luulen, että ongelma on se, että suunnittelijalla ei ole "täydellistä hallintaa tilanteesta" ja täytyy antaa projektille "takuu".
Jos se olisi ollut uudisrakennus, hänellä olisi ollut "täysi kontrolli" ja tietänyt kuormat, jotka syötettiin ohjelmaan.
Nyt siihen liittyy paljon oletuksia ja "tuntumaa"...
Ne, joille olen ottanut yhteyttä, vastaavat "liian pieni projekti"...
Tuleeko se yhteys kalliimmaksi kuin palkki?
Luulen, että ongelmana on se, että suunnittelija ei ole täysin perillä tilanteesta ja joutuu antamaan takuun projektille. Jos se olisi uusi rakennus, hänellä olisi täydellinen valvonta ja hän tietäisi kuormat, jotka pitäisi syöttää ohjelmaan. Nyt siihen liittyy paljon oletuksia ja tuntumaa...
Näyttää olevan herkkä kysymys, joten yritän antaa vastauksen menemättä yli hyväksyttävien rajojen.
Palkin hinta on mielestäni hyvin alhainen. Ongelmaksi muodostuu yleensä kuljetus, mutta jos saat katkaistua palkin suoraan tehtaalta, se voi olla kohtuullisempaa.
Ongelma numero kaksi on, että voi olla vaikea laskea palkin oikea kuorma, sekä staattinen (vakio) että dynaaminen (vaihteleva). Ei riitä, että teet laskelman sen perusteella, mitä luulet käyttäväsi päällimmäiseen rakenteeseen, koska silloin on riski, että skenaario on hyvin ikävä jollekin toiselle käyttäjälle tulevaisuudessa. Tee kuten Baloo ja ota kunnolla tilaa, kun lasket maksimi kuormitusta!
Ongelma numero kolme on järjestää kunnollinen palkin kiinnitys, jossa alusta kestää kuorman eikä anna periksi ajan hammasteessa.
Ole erittäin varovainen ja itsekriittinen, jos päätät mennä työhön! Näillä ehdolla selvitetyillä voimme siirtyä mitoitukseen...
Olen piirtänyt ns. TM-kaavion ja tehnyt laskelmat. (leikkausvoima- ja momenttikaavio) Jos googlaat sen, saat kaiken tarvittavan tiedon. Jos olet enemmän käytännön henkilö ja haluat käyttää vähemmän teoreettista lähestymistapaa, olisin ladannut ilmaisversion Autodesk Fusion 360:stä ja piirtänyt palkin ja sijoittanut voimat. Jos haluat oikaista, voit ladata palkin step-tiedoston ja tuoda sen. Se on itse asiassa nopeampaa ja helpompaa kuin luulet, tai vaihtoehtoisesti minä olen työstövammautunut.
Kuitenkin ongelmana on yhä mitoitus oikealle kuormalle. Toivottavasti foorumin väki ei mene bananas kirjoittaessani tätä, mutta voi tietysti arvioida. Jos olet kiireinen/mukava/laiska, voit tehdä nopean laskelman ja käyttää sitä lähtökohtana ja sitten ylimitoittaa kunnolla. Esimerkiksi kerro laskemasi paino yläpuolisesta rakenteesta PI:llä ja/tai lisää sitten vielä varmuuskerroin (kerro välillä 3-10)! Muista, että palkki aina taipuu, kysymys on vain siitä, kuinka paljon haluat hyväksyä.
Viimeinen keino, joka toimii kohtuullisesti, on valita palkki, jolla on sama rakennekorkeus tai askel alaspäin kuin C24-puutavarassa. Jos puutavara on tarpeeksi vahva pitämään, niin varmasti palkkikin on.
Yleensä päätyy siihen, että jos yläpuolisen rakenteen ei tarvitse olla täysin jäykkä eikä se koostu 1-2 dm betonista, käytän puutavaraa tai liimapuurakennetta (riippuen jännevälistä). Jos haluat sen jäykemmäksi, vähennät väliä puutavaralla. (olen käyttänyt CC 300mm asti ja myös kaksinkertaistanut liimapuuta, jotka olen sitten yhdistänyt pultteilla. Materiaalikustannukset ovat yleensä pienin ongelma, vaikka puun hinta onkin noussut merkittävästi.
Tällainen primääri palkki (joka puolestaan tukee olemassa olevia lattia palkkeja) tulisi mitoittaa erittäin rajoitetun taipuman mukaan. Palkkikuorma on noin 12 kN/m, mikä tarkoittaa, että valinta kohdistuu HEA200 tai HEB180. HEM ja IPE eivät ole relevantteja tässä yhteydessä. Sinun on myös varmistettava, että tuet kestävät kyseiset kuormat.
Tällainen primääripalkki (joka vuorostaan kantaa nykyisiä lattialankkuja) tulisi mitoittaa hyvin rajallisen taipuman mukaan. Palkkikuorma on noin 12 kN/m, mikä tarkoittaa, että päädyt HEA200:aan tai HEB180:een. HEM ja IPE eivät ole tässä yhteydessä kiinnostavia. Sinun on myös tarkistettava, että tuki kestää ajankohtaiset kuormat.
Puhtaasta uteliaisuudesta, mitä kuormaa olet laskenut, mikä turvallisuuskerroin ja mikä on fmax? Lasketko koko asian yksinkertaisesti jakautuneena kuormana?
Onko mitään järkeä kiinnittää olemassa olevat lattialankut palkkiin vai pitäisikö se vain jännittää niitä vasten?
Ehkä voin oppia jotain, kun en ole tottunut mitoittamaan talorakenteita...
Mitoitus käyttörajan mukaisesti. Hyötykuorma plus oma paino tulisi olla 3 kN/m2. Olen laskenut sallituksi maksimijänneväksi L/600 palkille, koska se on primaaripalkki, joka korvaa perustuksen.
Kiitos sitoutumisestanne! (ehkä ei ole monta, jotka jaksavat lukea "pohdintani"...
Mutta tunnen tarvetta selventää joitakin asioita.)
Ccoccon sanoi:
Vaikuttaa herkältä vastata tällaisiin kysymyksiin, joten yritän antaa vastauksen menemättä hyväksyttävien rajojen ulkopuolelle.
Palkin hinta on mielestäni erittäin alhainen. Ongelmaksi tulee yleensä kuljetus, mutta jos voit saada palkin katkaistua tehtaalla, se voi olla hieman kohtuullisempaa.
Toinen ongelma on, että voi olla vaikeaa laskea oikea kuorma palkille, sekä staattinen (vakio) että dynaaminen (vaihteleva).
Ei riitä, että laskee oletetun käytön perusteella, koska siinä tapauksessa skenaario voi olla erittäin tylsä jollekin toiselle käyttäjälle tulevaisuudessa. Tee kuten Baloo ja ota kaikki irti maksimikuorman laskemisessa!
Kolmas ongelma on saada kunnollinen kiinnitys palkille, jossa alusta kestää kuorman ja ei anna periksi ajan myötä.
Ole erittäin varovainen ja itsekriittinen, jos päätät ryhtyä töihin!
Nämä klausuulit käsiteltyämme voimme siirtyä mitoitukseen...
Olisin piirtänyt ns. TM-diagrammin ja tehnyt laskelman. (leikkausvoima- ja momenttikaavio)
Googlaamalla löydät kaiken tarvitsemasi tiedon.
Jos olet enemmän käytännön ihminen ja haluat vähemmän teoreettisen lähestymistavan, olisin ladannut Autodesk Fusion 360:n ilmaisen version ja piirtänyt palkin sekä sijoittanut voimat. Jos haluat oikaista, voit ladata step-tiedoston palkista ja tuoda sen.
Se on todella paljon helpompaa ja nopeampaa kuin luulisi, tai sitten minä olen työvammautunut.
Kuitenkin ongelmana on mitoittaminen oikealle kuormalle. Toivottavasti foorumin ihmiset eivät mene sekaisin kirjoittaessani tätä, mutta voi aina arvioida.
Jos olet stressaantunut/mukavuudenhaluinen/laiska, voit tehdä nopean laskelman ja käyttää sitä lähtökohtana ja sitten ylikorottaa huomattavasti. Esimerkiksi kertomalla laskettu paino rakenteesta PI:llä ja/tai lisäämällä turvallisuustekijä (kertomalla 3-10)!
Muista, että palkki aina taipuu, kyse on vain siitä, kuinka paljon sallit.
Viimeinen keino, joka toimii kohtuullisesti, on valita palkki, jolla on sama rakennuskorkeus, tai askel alla, kuin C24-puu. Jos sääntö on tarpeeksi vahva pitämään, on palkki varmasti myös.
Kuitenkin se yleensä päättyy niin, että jos yläpuolinen rakenne ei tarvitse olla täysin jäykkä ja se ei sisällä 1-2 dm betonia, käytän puusääntöjä tai liimapalkkia (späänsivdistä riippuen). Jos haluat jäykemmän, pienenna CC sääntöjen välillä. (olen mennyt CC 300mm:iin ja jopa kaksinkertaistanut liimatun puurungon, jonka olen sitten yhdistänyt pulteilla.
Materiaalin kustannukset yleensä ovat pienin ongelma, vaikkakin puun hinta on noussut huomattavasti.
Onnea!
1) Hinta saattaa "olla viimeinen" prioriteettilistalla.
Matala palkkikorkeus ja paino ovat korkeimmalla (toimivan palkin kanssa).
Raskas puulattia (yläpuolella on kaksi huonetta - yksi klinkkerillä)
Asuintila - oleskelukuorma
L1 = 4000 mm
H = 2100
B = 8000
B1 = 4000
Katteen kaltevuus = 18 astetta
Ainoa arvo, jonka mielestäni on merkityksellinen tälle palkille, on L1 (ja mahdollisesti B1).
Kattotuolit luulen olevan itsekantavia ja painavat ulkoseiniä.
Tuloksena oli yli 4000 kg:n kuorma (koen, että se on samassa luokassa kuin koko laajennusosa painaa).
Lähin ratkaisu oli liimapalkki, jonka mitat ovat 315 x 140 x 4000 mm (en laskenut perustaa).
Toivon, että palkki vie mahdollisimman vähän korkeudesta, jotta ei menetetä liikaa huonekorkeudesta.
Kaikki, mikä lepää kivijalalla / perustuslaatalle, voidaan poistaa. Eli kattokate, katto ja ulkoseinät. Jäljelle jäävät lattianiskat, lattia ja vähän sisäseiniä.
Yritelmä arvioida (monilla oletuksilla)
Laskelma lattianiskojen painosta - Oletetaan 7 lattianiskaa kooltaan 2x4 m (jaettu keskellä = 8 m)
Oletetaan mitat 2"x6" eli 50x150 mm (0,15*0,05*8*7=0,42 m3)
Oletetaan puun paino 450 kg/m3
Se tarkoittaisi, että lattianiskat painavat 189 kg (josta puolet lepää perustuslaatan päällä)
Palkin kuorma => 100 kg (arvio)
Oletetaan, että lattia painaa yhtä paljon => 100 kg palkille (arvio)
Oletetaan, että keskellä rakennusta olevat kaapit painavat yhtä paljon = 100 kg
Sitten tulemme kaakeloituun huoneeseen (arvioidut mitat) 3 m syvä, 2,3 m korkea ja 3,5 m leveä ja laatat/klinkkerit painavat 21 kg/m2.
Lyhyt seinä on 3 m syvä * 2,3 m korkea * 21 kg * 2 seinää ~ 290 kg
Pitkä seinä on 3,5 m pitkä * 2,3 m korkea * 21 kg * 2 seinää ~ 340 kg
Yhteensä noin 650 kg, josta puolet painosta lepää ulkoseinillä = 325 kg (en ole vähentänyt aukkoja/ovet ja ikkunat).
Ehkä pitää lisätä sauma - arvio 50 kg?
Ok - siellä on pesuallas, wc ja sänky (suurin paino ulkoseinää kohti). Mutta arvioidaan 100 kg palkille
Voi, unohdin, että meillä oli juhlat, joten 6 ystävää, 100 kg kukin, vierailivat ja kaikki halusivat olla keskellä laajennusosaa (kaappi). => 600 kg
Oleta, että haluan hemmotella itseäni porealtaalla 800 kg (kuitenkin suurin paino tulee olemaan ulkoseinää kohti - jossa viemäri on jne.)
Mutta sanotaan 500 kg palkille.
(Sisäkatto ilmeisesti riippuu kattotuoleissa?)
Nyt palkille on seuraava arvioitu kuormitus:
Lattianiskat 100 kg
Lattia 100 kg
Kaapit ja sisäseinä 100 kg
Laatat 350 kg
Sauma 50 kg
Wc pesuallas 100 kg
Ystävät 600 kg
Poreallas 400 kg
Palkin kokonaisstaattinen kuormitus: 1800 kg
En tiedä, mistä loput 2200 kg löytyvät. (puuopas mukaan)
Oma laskelmani pysähtyy 1800 kg: aan (jos en ole laskenut väärin)
Koen, että tässäkin arviossa on jo "marginaalia".
Toinen asia, joka vaikuttaa kantavuuteen, on olemassa oleva "syyli" reikäkivien päällä.
Olen arvioinut, että se on yhtä leveä kuin ulkoseinän syyli 130 mm (ja sen pitäisi olla suunnilleen yhtä korkea kuin lattianiskojen ehkä 150 mm? korkea). Se itsessään tulee kantamaan kuormaa.
Mikä palkki toimisi tällä kuormituksella? Mikä tahansa muu karkeampi lisäisi "marginaalia".
Oleta, että kuorma palkille kasvaa 1000 kg - mihin palkkiin se sitten päätyy?
Kuinka paljon olemassa oleva syyli kantaa? (Ainoa mitä voin sanoa on, että se tulee auttamaan - ja lisäämään "marginaalia" entisestään, mutta kiinnitys seinään on huono / olematon.)
Koska paino on minulle rajoite - Raskasta palkkia on vaikeampi käsitellä "käsin".
Ylimitoitettu palkki todennäköisesti antaa pienemmän huonekorkeuden (joka tuntuu aina).
Ehkä täytyy hyväksyä 300 kg palkki, jotta se kestää 2000 kg kuorman???
L = Pituus [mm] (olemassa oleva mitta)
E = Teräksen elastisuusmoduuli [N/mm2] (?)
I = Palkin jäykkyysmomentti [mm4] (Otettu taulukosta IA)
Taipuma pistekuormalla on kaavassa: P x L³ / ( 192 x E x I )
P = kuorma [N] (oletettu)
L = Palkin pituus tukipisteiden välillä, kun pistekuorma on keskellä [mm]
E = Teräksen elastisuusmoduuli [N/mm2] (?)
I = Palkin jäykkyysmomentti [mm4] (Otettu taulukosta IA)
Sama täällä - Teräksen elastisuusmoduuli E (Missä tämä tieto on?)
3) Oikein - kiinnitys on ratkaiseva. (mutta koen, että kuormitus on silti kohtalaista - noin 1000 kg/pää)
Olin ajatellut, että palkki lepää molemmilla kivimuureilla (ei pulttia palkin ja muurin välillä).
Olen katsonut TM-kaavioita (ja kaavoja) - ei täysin väärä reitti kuljettavaksi - kuitenkin en löytänyt mitään "sopivaa" esimerkkiä.
Löytämäni esimerkit perustuvat "siltarakenteisiin" muutoksen mahdollisuuksilla.
(en tiedä, ovatko samat laskelmat ja kaavat käytössä tässä tapauksessa)
Latasin Autodesk-ohjelman ja onnistuin (lopulta) piirtämään jotain.
En ole selvittänyt, mitä "step-tiedosto" on tai mistä sen voisi löytää. (valmiiksi tehty HEA / HEB / HEM / IPE -palkki on toivottavaa - Ehkä sen "sisäänrakennetut" arvot tulevat mukana?)
Mutta kestää hetken ennen kuin ensimmäinen palkkikoe on mahdollista minulle.
Jjustusandersson sanoi:
Tämän tyyppinen primääripalkki (jonka on puolestaan kannatettava nykyisiä lattiarakoa) tulisi mitoittaa hyvin rajallisen taipuman mukaan. Palkkikuorma on noin 12 kN/m, mikä tarkoittaa, että päädyt HEA200:aan tai HEB180:aan. HEM ja IPE eivät ole kiinnostavia tässä yhteydessä. Sinun on myös tarkistettava, että perustukset kestävät suunnitellut kuormat.
Näillä kuormilla suunnittelemani tuki ei kestä - tunkit pettävät.
Se tarkoittaisi, että koko palkki olisi kuormitettu lähes 48 000 kg:lla (mitä sitten koko rakennus painaa?)
Uskon, että suurimman osan painosta muodostavat ulkoseinät tiilikatolla, jossa on paljon lunta...
Kestävätkö todella HEA200 / HEB180 tämän kuorman?
Mikä taipuma voisi olla?
Minulla on vaikeuksia nähdä ongelma muutaman sentin taipumalla.
Kokonaiskuormitus palkilla on noin 48 kN, eli 4800 kg. Jos sallitaan liian suuri taipuma, kun korvataan seinä palkilla, lattian keskelle muodostuu kuoppa. Valitsisin HEA 200. Se on vain 10 mm korkeampi kuin HEB 180, mutta painaa 8 kg vähemmän metriä kohden ja siinä on leveämpi laippa, mikä vähentää painetta tuelle.
Kokonaiskuorma palkille on noin 48 kN, eli 4800 kg. Jos hyväksyy liian suuren taipuman korvatessaan seinän palkilla, muodostuu lattian keskelle kuoppa. Valitsisin HEA 200:n. Se on vain 10 mm korkeampi kuin HEB 180, mutta 8 kg kevyempi metriä kohti ja sillä on leveämpi laippa, mikä vähentää painetta tuelle.
Hyvä ajatus palkkityypin valintaan. Oikein painon suhteen! Kiitos! (tuli minulta virhe).
- Mutta en ymmärrä silti, mistä kuormitus tulee.
5 tonnia väliseinistä ja lattiasta sekä että olemassa olevan palkin kantavuus vaikuttaa vain olevan "kuorma".
Mitä sitten koko laajennus painaa? (Osaa talosta taustalla ei ollut ongelmia nostaa 12 tonnin tunkilla.)
Suurin osa kuormasta tulee siitä, mitä kutsutaan "hyötykuormaksi". Se on yhteenlaskettu arvo välipohjan käytöstä, eli huonekaluista ja henkilöistä. Tässä lasketaan kaavamaisesti 2 kN/kvm asunnoissa. Suurten osien laajennuksen paino, mukaan lukien kattokuormat, päätyy pitkien sivujen perustuksiin eikä vaikuta palkin mitoitukseen.
Den största delen av lasten kommer från det man kallar "nyttig last". Det är det samlade värdet av bjälklagets användning, dvs möbler och personer. Där räknar man schablonmässigt med 2 kN/kvm i bostäder. Stora delar av utbyggnadens vikt inklusive taklaster hamnar på långsidornas grundmurar och påverkar inte balkens dimensionering.
Bra med schabloner, dock är de lite "fyrkantiga" och inte alltid lätt att använda vid renovering situationer.
Ingen aning vad som ingår i 200kg/m2.
Med detta som grund skulle vi få följande belastning .: 200kg/m2 x 4m x 8m = 6400kg.
Omkretsen på utbyggnaden är 4m + 8m + 4m + 8m = 24m, Längden på balken = 4m dvs. det finns totalt 28m syll som utbyggnaden idag vilar på.
Hur mycket nedböjning av balken kan vara "acceptabelt"?
Vaikka hyödylliset kuormat voivat olla kaavamaisia, ne ovat myös normivaatimuksia, eli eivät vapaaehtoisia. Koskee myös korjausrakentamista. 200 kg/m² sisältää huonekalut ja henkilöt, mutta ei väliseiniä, asennuksia ja lattianpäällysteitä ym.
Kiitos ajastanne ja sitoutumisestanne!
Näistä 6400 kg:sta. Tuleeko 4000 kg päätymään tälle palkille?
Kuinka paljon nykyinen sylli tulee kannattelemaan?
On "rajoilla", että nykyinen palkki kestää kuorman. (mutta sen täytyy parantaa turvallisuutta.)
Mitkä säännöt koskevat "painumista" L/200 L/400 tai?
Olen tehnyt taulukkolaskennan saadakseni käsityksen eri tyyppisistä palkeista. (Laskennan kuorma olen asettanut 2000kg)
En kuitenkaan tiedä, kuinka paljon nykyinen palkki tulee kantamaan.
Vai luoko se vain kaksi pistekuormaa kummassakin päässä?
Onko olemassa samanlaista kaavaa puupalkeille / liimapuille? (nyt tämä on "tavallinen" puurim.)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.