Hei,
Tarvitsen helmipaneelia noin 75 mm peittävällä leveydellä, mikä ei sisälly vakiovalikoimiin, mutta sen voi tietenkin höylätä puusepänverstaissa.

Mutta mietin, voisiko sen tehdä itse, minulla on käytettävissäni kaikki tarvittavat työkalut,
-pöytäsaha, tasohöylä, jyrsinkone/jyrsin
Ja sitten täydentää esimerkiksi jyrsinterällä.
https://swedendro-tools.se/se/produ...rlspontfrasar/parlspontfras-r3-l21-d23-cobolt

Materiaali voisi olla esimerkiksi raakaponttilauta, josta katkaisen höyläyksen ja sitten jyrsin helmen ja höyläyksen saadakseni oikean koon https://www.byggmax.se/17x95-råspont-p08217095
Suurin ongelma on luultavasti, jos se on liian huonolaatuista, mutta voisi olla valikoiva lautatarhassa.

Kyseessä on noin 22 neliömetriä.
Omassa päässäni tämä tuntuu toteutettavalta, mutta samalla pelkään, että on vaikea saada aikaan hyvä lopputulos.
Mittanauha mittaa vaaleaa puupaneelia, leveys noin 75 mm.

Totta kai se onnistuu, kunhan on vain aikaa.
Pitäisikö sinulla olla joku lähellä, jolla on oma sahalaitos?
Silloin voit ostaa lähimmän mitan ja saada parempaa laatua, mutta sinun täytyy jyrsiä sekä ura että tappisovite.
Myös ulkopaneeli 22x95 voisi toimia lähtökohtana.

Ei, ei mitään sågverk mitä tiedän ainakaan. Pitää mennä katsomaan puutavara-alueelle kuinka huonosti asiat ovat.

• Tykkään
Riehuva naapuri
  • Laddar…
Jos olet Upplandin läheisyydessä, Alundassa on saha/höylä, jolla on paljon valmiita teräsosia, mutta se tekee myös uusia mallin mukaan.

Minulla ei ole mitään yhteyttä yritykseen.

Ei lähellä, mutta on joitakin paikallisia hyvlerier, joita aion kysyä saadakseni käsityksen hinnasta. Koska kyseessä on vain pärlspont, ajattelen, että mitään erikoisia profiileja ei tarvita. Jos ero on liian pieni, en voi perustella investointia jyrsinteriin tai aikaan. Mutta samalla olisi ollut hauskaa tehdä se itse.

• Tykkään
leifberggren
  • Laddar…
VLJ VLJ sanoi:
Ei ihan lähellä, mutta on joitakin paikallisia sahoja, joilta kysyn saadakseni hintakuvan. Koska se on vain pärlspont, ajattelen, että siihen ei tarvita mitään erikoisia profiileja. Jos ero on liian pieni, en voi perustella kumpaakaan investoimista jyrsinteriin tai aikaa. Mutta samalla olisi ollut hauskaa tehdä se itse.
Kyllä, hitto kuinka paljon on tullut ostettua tai tehtyä vuosien varrella huvittelutilillä.
Vain siksi, että voi ja haluaa.
Maailmassani se on vain positiivista 👍

• Tykkään
janusz_w ja 2 muuta
  • Laddar…
Kokeiltu jyrsiä Byggmax-paneelipontti oikeisiin mittoihin. Ongelma on, että uran alapuoli häviää, joten on riski, että se ei pysy hyvin yhdessä liitoksessa

Rakennusprojektissa käytettyjä höylättyjä puupaneeleita, joiden alapinta on ohut, mikä voi aiheuttaa liitoksissa ongelmia.

• Tykkään
UffePlåtis ja 1 muu
  • Laddar…
Tottakai sinun pitää tehdä se itse. On ihan sama, jos se vie vähän aikaa ja on hieman hankalaa. Hauska projekti.

C
VLJ VLJ sanoi:
Ongelma on, että hirren alapuoli katoaa, joten on riski, että se ei pysy hyvin kasassa saumassa
Joo, ei, tuo ei ole hyvä. Näyttää olevan hieman heikko paksuuskin...
Ajattelen myös sahoja, jotka voivat höylätä, jotta voit saada valittua puutavaraa.

VLJ VLJ sanoi:
Kokeillut jyrsiä Byggmax-helmiponttia oikeisiin mittoihin. Ongelma on, että uran alapuoli katoaa, joten on riski, ettei se pysy hyvin koossa liitoksessa

[kuva]
Voisi liimata ohuen vanerisuikaleen tai jotain vastaavaa taakse, sitten ura olisi taas ehjä.

Aina hauskaa tehdä itse, jos aikaa löytyy!

Huomaa, että ennen rakennettiin usein erilevyisillä paneeleilla, kuten 70, 80, 90, ja sekoiteltiin, joten talon iästä riippuen näkisin sen etuna rakentaa eri mittojen mukaan, siitä tulee elävämpi... mutta toki vaikea sovittaa, jos se on ajatus.

Olen ostanut sekä sahalta että byggmaxista, selvästi edullisempaa käyttää paksumpaa paneelia, jos alusta on epätasainen, ohut byggmax-paneeli liikkuu melko paljon eikä ole niin vakaa, jos tarvitaan.

Onnea matkaan!

Joo, kyse on siitä, että meidän pitää asentaa 80 mm kattoon, koska vanhat kipsin alla olevat ovat sen levyisiä. Mutta nyt olen saanut tarjouksen 44 kr lpm paikallisesta höyläämöstä, joten päädyn todennäköisesti siihen joka tapauksessa. Aika, jonka vie tehdä se itse, ei ole ongelma, mutta jos en löydä järkevää puutavaraa hyvään hintaan, on vaikea motivoida työpanosta.

• Tykkään
Anonymiserad 135652
  • Laddar…
Joten 30kr juoksumetri sekelskifte.

Valitettavasti väärä mitta, sillä se on 65 mm peittävä eikä 75 mm.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.