Nyt tuntuu raskaalta olla omistusasunnon omistaja. Eilen juuri kun olin asettunut mukavasti sohvalle, kuulin rapinaa ikkunan ympärillä olevassa seinässä. Menin sinne ja kuulin rapinan voimistuvan, juuri kun saavuin paikalle, tiilet romahtivat ikkunasta ja etupuolelle. Menin ulos ja kohtasin pienen sota-alueen. Päädyn romahdus oli vetänyt mukanaan kaikki etupuolen tiilet ulko-ovelle asti :S
Hyvin huono ajoitus, keskellä ikkunan vaihtoa. Molemmat romahduksen ympärillä olevat ikkunat oli vaihdettu ja selviytyivät ilman vaurioita mitä olen tähän mennessä huomannut. Olen pinonnut tiiliä ja hakannut laastia sen jälkeen kun tulin töistä tähän hetkeen asti, joten kaikki tiilet ovat lavoilla, mutta minun on otettava alas loput päädyn romahtamattomasta osasta, huomenna.

Joten kysymys kuuluu. Nyt kun koko sotku on poissa, tuntuu siltä, että on yhtä hyvä tehdä parannuksia. Talo on vuodelta -65, joten siitä on tapahtunut paljon sen jälkeen. Ulkoseinät näyttävät olevan rakennetut seuraavasti sisältäpäin (aion tarkistaa sen purkamalla asfaleveyden ja katsomalla viikonloppuna).
- Tapetti
- Huokoinen kuitulevy 13mm
- Pystysuora pontattu puu 35mm
- eristys ja vaakasuorat koolaukset n. 100mm
- asfalttilevy kaltaiset levyt n. 15mm
- styroksi 30mm
- ilmarako
- Tiili

Joten mikä on paras tapa tehdä seinällä?
Pohdin purkaa kaikki paksuun eristykseen asti, pystyttää pystysuorat koolaukset 45-70mm eristyksineen, päälle tuulensuojapaperi ja sitten tiili.

Tässä on muutamia kuvia kurjuudesta
 
  • Talonseinämä romahtanut, etuseinän tiilet maassa. Oikeanpuoleinen ikkuna säilynyt ehjänä, mutta sen ympäriltä puuttuu ulkoverhous.
  • Talon ulkoseinä, josta tiiliverhous on romahtanut ja tiilet makaavat pihalla nurmikolla. Seinän eriste ja rakenteet ovat paljastuneet.
  • Talossa valkoisia tiiliä romahtaneina maassa, vaneria nojaa ikkunaan. Edessä pensas ja puu oikealla.
En ymmärrä, miten se saattoi tapahtua. Onneksi se tapahtui nyt eikä talvella. Toivottavasti se järjestyy.
 
Uuups! :(
Hitto, miten harmillista!
Mutta onneksi kukaan ei loukkaantunut, se olisi voinut käydä huonosti!
On ehdottomasti aika tehdä parannuksia.
 
Näyttää olevan todella vähän klamreja, muistaakseni niitä pitäisi olla 6 kpl/m2.
 
En ole asiantuntija aiheessa, mutta jos "lisäeristät" ja haluat tiiliä uudelleen, tarvitset varmaan/nok uuden alustan tiilelle?
Sehän ei voi roikkua ilmassa....
 
Voi hyvänen aika! Näyttää ihan hullulta! Onneksi kukaan ei loukkaantunut!
 
Tiilien täytyy levätä sokkelin päällä! Onko se olemassa?
En näe myöskään mitään raudoitusta?
Entä ankkurit? Kuinka monta sinulla oli?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olen "siivonnut" ja tuntuu vähän paremmalta, kun ei näytä siltä, että talo romahtaisi :D
Koko tiilijulkisivu on lepännyt kulmaraudan varassa, joka ajan myötä alkoi antaa periksi. Olen nähnyt, että seinä on pullistunut (useita vuosia ennen kuin ostimme talon) olohuoneen ikkunan kohdalla ja ajattelin itse asiassa tarttua siihen kevääseen mennessä. Eikä se ollut vain kulmarauta, joka oli puutteellinen. Siihen oli lyöty nauloja, jotka sitten upotettiin laastiin kivien väliin, mutta ne olivat liian lyhyitä ja ulottuivat ehkä vain 1-2 cm puurunkoihin. Yksi seinä on aiemmin muutettu, ja siellä tuki on alhaalla käännetty toiseen suuntaan, se on paksumpi ja pidempi joka suuntaan sekä siinä on diagonaalinen tuki.

Oli todella onni, ettei kukaan loukkaantunut. Vain 1½ tuntia aiemmin lapset ja koira juoksivat juuri tällä alueella.

Onko jollakulla ajatusta lisäeristyksestä tai näkemystä ehdotuksestani? Myös ehdotuksia mitä teen alhaalla maan tasolla, nykyään siinä on joitain koukkuruuvit, jotka näyttävät kauheilta. Maaeristystä jollain kestävällä materiaalilla ulkopuolella?

Muutamia kuvia, viimeisessä näkyy kulmarauta.
 
  • Keskeneräinen ulkoseinäremontti omakotitalolla, etupihalla kasa valkoisia tiiliä ja jätesäkkejä; vinkelirauta ja eristeitä näkyvissä.
  • Talo, jossa on valkotiilisiä pinoja edessä, keskellä kunnostustöitä. Vasemmalla huonokuntoinen julkisivu.
  • Talon ulkoseinä eristelevyillä ja tiilikirjoilla pihalla, valmisteilla remonttiin, keskellä ikkuna ja nurkassa syöpyvä kulmatuki.
  • Talon seinä kivijalalla, ruosteinen vinkelirauta perustuksissa, nauloja puupaneelissa, ruohoa ja maata alapuolella.
Pahaa, kun julkisivutiilet romahtavat. On jo aika purkaa kaikki muukin ja tehdä uusiksi.

Olen ollut apumiehenä, kun tällaisia seiniä muurattiin. Meillä oli samanlaisia kulmarautoja, mutta puolen metrin pituisilla "henkselit", jotka olivat hitsattuja lattaisia kulmarautaan ja kiinnitettiin useilla ranskalaisilla ruuveilla, korkeammalle seinään. Sitten kuuden tuuman nauloja, jotka asetettiin vähintään 6 kpl/neliömetrille.
 
Korvaako kotivakuutus tällaiset vahingot?
Vai voitaisiinko tämä luokitella piileväksi virheeksi?
 
Ripustaa tiilet kulmateräkseen? Sen täytyy olla kuin lottoamista. Materiaali, johon se on kiinnitetty, on melko liikkuva/joustava. Itse poistaisin sen ja myisin romuksi. Sitten kaivaisin hieman talon ympäriltä, iskisin sisään (poraisin ja iskisin) raudoituksen ja valaisin betonikynnyksen. Sitten tiilet asennettaisiin! Näin teimme itse noin 30 vuotta sitten ensimmäisessä talossamme! Ja yksikään tiili ei ole vielä romahtanut!
 
Nyt olen saanut valmiiksi muut asiat, joten voin tarttua tähän kunnolla. Olen tutkinut vähän ja päätynyt siihen, että vaikuttaisi olevan klimatskiva/board, joka on paras vaihtoehto korvata kirjoitusmateriaalin (en usko, että se on asfaboard) ja styroksin kanssa. Nyt seinä on hieman oudosti rakennettu 120 cm osista ja muutaman senttimetrin väleillä, joten saumat tulevat vähän kummallisesti, mutta ehkä sillä ei ole merkitystä. Alhaalla oleva rauta saa jäädä paikoilleen, mutta se pitäisi vahvistaa lisäämällä vielä yksi kulmarauta alle. Tämä ratkaisu on tehty toiseen seinään, joka oli kokemassa samaa kohtaloa, ja se on nyt ollut pystyssä 20 vuotta ilman yhtäkään halkeamaa. On selvää, että parasta olisi valaa sokkeli kuten kamilenski sanoo, mutta siihen en jaksa ryhtyä nyt. Aiemmin oli jäljellä yksi rauta, joten tarvitsee vain hankkia lisää.

Muutama kuva Skitenistä.
 
  • Vanha vinkelirauta asennettuna seinän alle, eristelevyt ja levyt näkyvät taustalla, ympäristö täynnä rakennusjätettä ja maata.
  • Seinärakenne, jossa vanha eristys ja puinen runko paljastettuna osittain puretussa seinässä. Näkyvissä on kuitueristettä ja lankut.
Se näyttää joka tapauksessa terveeltä.
 
Älä unohda soittaa vakuutusyhtiöön! Parempaa esimerkkiä "äkillisestä, ennakoimattomasta tapahtumasta" on vaikea löytää!!
 
Oletko harkinnut muuttaa talon puutaloksi nyt kun olet risteyksessä?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.