Minulla on lato, jossa on pannplåt-katto, josta pieni osa irtosi viimeisessä myrskyssä (n. 2m²).
Pellit säilyivät hyvinä eikä suurempia reikiä tullut kohtiin, joissa klockspik oli aiemmin kiinnitetty, mutta muutama reikä kasvoi hieman suuremmaksi (n. 1-1,5 cm).
Se, ettei peltiin tullut suurempia vaurioita, saa minut ajattelemaan, ettei kiinnittäviä nauloja ollut enää monta jäljellä, ja olen huomannut, että nauloja alkaa työntyä ulos muillakin katon osilla. Ajatuksena onkin käydä koko katto läpi kesän aikana ja korvata löystyneet kohdat.
Koska koko katon uusimiseen ei ole varaa, ajattelin korvata klockspik-kiinnitykset ruuveilla.
Koska muutamissa paikoissa on suurempia reikiä, ja tavallinen farmarskruv ei peitä niitä kokonaan, mietin, voisiko tehdä oman version, joka on hieman isompi.
Mietin, voisiko yhdistää nämä kaksi (katso kuvat alla) saadaksesi hyvän peiton rei’ille?
Olen myös katsonut Renoveringsskruv 6,5x75:ä, mutta sen pää jää korkeammalle, jolloin vaikuttaa siltä, että lumikuormat ja muut voisivat alkaa vetää irti ruuvejakin?
Ruuveiksi ajattelin käyttää Träskruv WAF 6 x 80, ja aluslevyt ovat 6.3x19x2.8, mikä vaikuttaa olevan sama koko kuin renoveringsskruvenissa, mutta vähemmän jää koholle.
Mitä mieltä olette, onko tämä hyvä idea, vai pitäisikö käyttää suoraan renoveringsskruvit?
Miten meni?
Ensimmäinen ajatus on, että puuttuu kierre läheltä päätä.
Tuleeko tästä ratkaisusta halvempi?
Itse harkitsen paksumpaa vaihtoehtoa (6,5mm sijaan 4,8mm) farmariruuveista.
Pituudesta en ole varma - mutta mahdollisimman pitkä, ehkä olisi hyvä?
esim. https://www.heri.se/sv/articles/2.145.4390/renoveringsskruv-65x75-stor-bricka
Miten meni?
Ensimmäinen ajatus on, että pään läheisyydessä puuttuu kierre.
Tuleeko tämä ratkaisu halvemmaksi?
Itse ajattelen farmariruuvi paksumpaa vaihtoehtoa (6,5mm sijasta 4,8mm).
Pituudesta en ole varma - mutta niin pitkä kuin mahdollista, ehkä on hyvä?
esim. [linkki]
Olisi tullut halvemmaksi ostaa prikka ja ruuvi erikseen ja minun tapauksessa vanha katto on ruuvattu huipuilta, joten ei olisi haitannut, että kierre puuttuu pään läheltä. Minun tapauksessa päädyin ostamaan 100 ruuvipakkausta kbygg:ssä, koska nosturi oli varattu enkä voinut odottaa tilausta, mutta uskon, että renoveringsskruv on hyvä vaihtoehto eikä paljoa kalliimpi lopulta.
Olen saman haasteen edessä, mutta pelti ei ole vielä pudonnut, vaikka useita kellojen nauloja on noussut esiin, ja koska olen jo kerran lyönyt ne alas, on aika tehdä jotain muuta.
Ostin 1000 kpl remonttiruuveja 6,5x75 19 mm prikkoilla, nyt täytyy vain kiivetä katolle.
Mitä tulee siihen, että ruuvit vetäytyisivät ylös lumen takia, on riski täysin olematon, silloin on isommat ongelmat puutöissä pellin alla.
Olen edessäni saman haasteen kanssa, vaikka pelti ei ole vielä puhaltanut alas, mutta useita kattokynttilöitä on noussut ylös ja koska olen jo lyönyt ne alas kerran aiemmin, on aika tehdä jotain muuta.
Ostin 1000 kpl kunnostusruuveja 6,5x75, joissa on 19 mm aluslevy, nyt minun täytyy kiivetä katolle.
Mitä tulee siihen, että ruuvit vedetään ylös lumen vuoksi, riski on täysin olematon, koska silloin on suurempia ongelmia puutyössä pellin alla.
[kuva]
Näin noin 1 vuosi myöhemmin - Miten meni? Minun täytyy korjata kesämökin vuotava peltikatto ja luulen, että tarvitsen juuri tällaisia ruuveja.
Näin yli vuosi myöhemmin - Miten sinulla kävi? Minun täytyy korjata vuotava peltikatto kesämökillä ja oletan, että tarvitsemme juuri tällaisia ruuveja.
Muistatko mistä ostit nämä?
Ruuvit ovat aivan kunnossa (joten vain jatka käyttöä), vaikka hinta saakin ajattelemaan, että niissä on kultaa😆