Hei kaikille! Voiko joku antaa päivityksen siitä, miten teillä on mennyt? Minulla on käsittelemätöntä puutavaraa, jota ajattelin käsitellä ulkokäyttöä varten ensi kaudeksi, sekä käsittelemätön lehtikuusiterassi, jonka ajattelin käsitellä. Onko kukaan testannut/vertailut Rustas-versiota https://www.rusta.com/se/traskydd-3-l-p105012560101.aspx/? Tällä hetkellä 249kr/3L, mikä ei ole kaukana kotisekoituksesta. Mutta onko kotisekoitus ehkä parempi? Se on saatavilla vain yhtenä vaiheena, mitä luulette, että se jättää väliin? Hbspeedshop-testit osoittavat, että kaksivaihekäsittely on suositeltavaa. Kiitollinen kaikesta palautteesta!
Hei kaikille!
Voisiko joku päivittää, miten teillä on mennyt?
Minulla on käsittelemätöntä puutavaraa, jota ajattelin käsitellä, jotta se voi olla ulkona ensi kaudella, sekä käsittelemätön lehtikuusiterassi, jonka ajattelin käsitellä.
Onko joku testannut/vertaillut Rustan versiota [linkki] ?
Juuri nyt 249kr/3L, mikä ei ole kaukana kotiseoksesta. Mutta onko kotiseos parempi ehkä?
Se on vain yhtenä vaiheena, mitä luulette, mistä he luopuvat?
Hbspeedshopin testi osoittaa, että kaksivaiheinen käsittely on suositeltavampaa.
Kiitollinen kaikista kommenteista!
Valitettavasti en ole ehtinyt käsitellä terassia huolimatta aikeista . Olen kuitenkin kerännyt lisää vesistop-pulloja alesta. Paras vaihtoehto, jonka tiedän tällä hetkellä, on vesistop Weberiltä, 99/litra K-raudassa. Uskon, että se on keskittyneempi kuin Combimixin vesistop Bauhausissa.
Rustan versio näyttää laimennetulta vedenlasiliuokselta, 10-15% ilman muita lisäaineita. Silloin on yhtä hyvä ostaa vesistop-pullo ja laimentaa itse.
Kysymys on oikeastaan, haluaako harmaata puuta vai puunsuojaa? Jos halutaan harmaata puuta, voi ostaa tavallista puuta, kaikki puu harmaantuu ajan myötä. Jos taas halutaan pitkäikäistä puuta, jolla on pitkään testatut ominaisuudet ja jolla on takuu, voi valita NTR. Jos ei halua takuuta, voi valita esim. muun tuotteen, josta keskustellaan. Tietääkseni eivät Sioo eikä Organowood ole hyväksytty NTR-laatujärjestelmän mukaan. Vettä hylkivä vaikutus, jota väitetään, ei toimi, varsinkaan kulumisen jälkeen. Työskentelen itse rakennuspäällikkönä ja käyttämämme paneeli imee itseensä sadetta kuin mikä tahansa lankku, ei minkäänlaista eroa lyhyen ajan jälkeen.
Mitä tulee tutkimukseen, oletan että olette tutustuneet SP:n riippumattomaan testiin, SP-raportti 2013:42. Ei vakuuttavaa luettavaa kummallekaan, Sioolle tai Organowoodille. Kuvat puhuvat puolestaan.
Kupari kysymys on mielenkiintoinen. Erityisesti, kun otetaan huomioon, että keho tarvitsee kuparia, 2 mg per litra juomavettä on raja-arvo, suosittelemme juomaan 2 litraa vettä päivässä. Elintarvikkeet kuten maksa, liha, kala, pähkinät ja kaakao sisältävät kuparia, mielenkiintoista sitten GI-menetelmät, jotka viittaavat lisääntyneeseen lihan kulutukseen. Aseta sitten 0,0018 kg kuparia suhteessa puukiloihin ja 20 vuoden käyttöikään, tästä seuraisi 0,00009 kg pysyvää kuparia per puukilo, 20 vuoden perspektiivistä. Tämä ei ehkä liity paljonkaan puulautaan, mutta on tärkeää asettaa keskustelun taso siitä, onko kupari niin vaarallista kuin väitetään, suhteessa muihin tapoihin suojata puuta. NTR-hyväksytty puu ei vaadi uudistuvia puunsuojaustoimenpiteitä, kun taas Sioo ja Organowood suosittelevat jatkuvaa ylläpitoa.
Tämä ei tarkoita, että kupari pitäisi olla vapaasti käytettävissä, eikä myöskään, että kuparia voidaan käyttää venevärissä jne. Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimus ajankohtaisesti, joka voisi todistaa, että nykyiset puunsuoja-aineet ovat huomattavasti heikompia kuin ne, joiden väitetään ratkaisevan kaikki puunsuojaukseen liittyvät ympäristöongelmat. Usein viitataan vanhoihin puunsuoja-aineisiin, mutta myös tällä alalla edistytään.
Jos haluaa olla todella ympäristöystävällinen, voi valita Thermowood, ei lisäaineita, vain kuumentaminen. Luonnollisempaa ei voi olla, ja se harmaantuu ajan myötä, vaikka on ruskea ostaessa. Kuitenkin Thermowood muuttuu melko hauraaksi, mikä voi aiheuttaa ongelmia käyttötarkoituksesta riippuen.
Kysymys, en tiennyt, että lyijyä suositeltiin vesijohtoihin. Millä vuosikymmenellä lyijyä suositeltiin vesijohtoihin?
SiOO:X:sta 13 kuukauden jälkeen: "Laaja värjäytyminen kaikilla laudoilla - sydänpuu vain vähän värjäytynyt." (Kuitenkin epäselvää minulle olivatko laudat painekyllästettyjä).
Nyt alkaa suurimittainen testi. Levitettiin ensimmäinen käsittely meidän julkisivuun muutama päivä sitten. Nyt odotamme hyvää säätä, jotta voimme jatkaa. Ikkunoiden yläpuolta ei ole käsitelty. Ei ollut teippiä käytettävissä sillä hetkellä.
Nyt se on laajamittainen testi. Annoin ensimmäisen käsittelyn julkisivullemme muutama päivä sitten. Nyt odotamme hyvää säätä, jotta voimme jatkaa. Ikkunoiden yläpuolella ei ole käsitelty. Ei ollut sillä hetkellä mitään peittämistä varten.[kuva]
Hei!
Onko sinulla päivitystä siitä, miltä se näyttää kuukauden kuluttua käsittelystä?
Mitä käytit? Kotitekoista seosta vai ostovalmiin käsittelyn?
Tavoitteenani on käsitellä uusi terassimme, joka valmistui tammikuussa painekyllästetystä puusta.
Hei! Onko sinulla päivitystä siitä, miltä se näyttää näin kuukauden kuluttua käsittelystä? Mitä käytit? Itse sekoitettua tai ostettua käsittelyä? Tavoitteenani on käsitellä meidän uusi terassi, joka asennettiin tammikuussa painekyllästetystä puusta.
Hei, se on alkanut erottua nyt ja harmaantua. Käytimme kuten olen kuvaillut aikaisemmin ketjussa. Näkyy huonosti kuvassa, mutta on selvempää todellisuudessa. Se käsitellään vielä kerran, ja sitten askel 2 toistetaan kahdesti.
Olen tekemässä pientä testiä, jossa sekoitan vesilaseja muun muassa. Olen aiemmin käyttänyt vain sumutusta tiivistetyllä rikkaruohoteräksellä poistaakseni vihreää sammalta.
Terassi on noin 10 vuotta vanha eikä sitä ole koskaan öljytty, vain pesty, painepesurilla, terassinpesuaineella ja vastaavilla.
Kaksi sisintä osaa on käsitelty harjalla ja lähin osa on vain siveltu. Pinnat olivat melko vihreitä, kun rikkaruohoteräs pääsi päälle!
Mukava nähdä, että yhä useammat kokeilevat eri puolilla maata.
Ajattelin jakaa päivityksen siitä, miten julkisivun käsittely etenee.
Olen nyt jatkanut talon ympäri ensimmäisellä kierroksella vedenpysäyttäjää. Puu imee nyt paljon enemmän, kun on ollut kuivaa ja lämmintä.
Levittelen ainetta viiden litran käsiruiskulla ja käyn läpi maalidynalla jälkikäteen, se näyttää olevan hyvä tapa. Varoituksen sana kuitenkin. Se etsaa lasia hetkessä. Joudun kiillottamaan muutaman ikkunan. Joten suosittelen maskausta hyvissä ajoin.
Koska meidän tontilla sade tulee melkein aina vain yhdestä suunnasta, vain lounaispuolen seinät ovat saostaneet piitä/mineraaleja tai mitä ikinä se nyt onkaan, joka tulee pintaan. Tämä vie aikaa.
Käytän nyt Finjan Vattenstoppia, koska sain ostettua sen edullisemmin paikallisesta rautakaupasta. Mutta se näyttää sisältävän samanlaisia aineita samassa pitoisuudessa kuin Weberin Vattenstopp.
Nämä ovat testi, joka on nyt noin 2 vuotta vanha, vasemmalta kolmonen ja nelonen on käsitelty samalla tavalla kuin talo. Valitettavasti ne olivat jonkin aikaa maassa. Mutta näyttää hyvältä, ei kasvustoa. Oikealla oleva käsittelemätön on melko musta, kun katsoo läheltä.
Tietääkö kukaan muuten miksi neste joka valuu pois värjäytyy kuin kahvi? Onko se pinnalta hajonnutta puuta joka värjää? Vattenstopp on täysin kirkas neste. Tuoreella puulla ei tullut tätä värjäystä.
Tietääkö kukaan muuten, miksi aine, joka valuu pois, värjäytyy kuin kahvi? Onko se pintakäsitelty puu, joka värjää? Vattenstopp on täysin kirkas neste. Tuoreella puutavaralla ei tullut tätä värjäystä.[kuva]
Vattenglas on voimakkaasti emäksinen. Joten se on melkein kuin pesisi laudan lipeällä. Paljon tippuisi pinnalta. Mikä on ruskea, en osaa arvata.
Onko niin kaikilla puulajeilla? (muistelen, että kokeilit eri puulajeilla)
Vesilasi on erittäin emäksinen. Joten se on melkein kuin pesisi lautaa lipeällä. Paljon putoaisi pinnasta pois. En osaa arvata, mikä on ruskeaa.
Onko se niin kaikilla puulajeilla? (muistaakseni testasit eri puulajeilla)
Kun käsittelin helmikuussa, ei tullut tätä ruskeaa. Se ilmeni vasta nyt. En myöskään huomannut sitä muissa testeissä, joita tein. Mutta se ei minua haittaa. Olen lähinnä utelias, mikä se voisi olla.
Kun käsittelin helmikuussa, tämä ruskea ei ilmestynyt. Se alkoi vasta nyt. En myöskään huomannut sitä muiden tekemieni testien kanssa. Mutta se ei haittaa minua. Olen vain utelias mitä se voisi olla.
Joten se on siis tämän toisen kierroksen aikana muuttunut näin ruskeaksi?
Se oli siis toisella kierroksella kun siitä tuli näin ruskea?
Ei, ensimmäinen käsittely. En ole vielä päässyt toiseen kierrokseen. Mutta vain se, mitä olen tehnyt nyt keväällä, on muuttunut tämän ruskeaksi. Uskon, että se johtuu säästä ja tuulesta. Käsittelemätön puu hajoaa luonnostaan, jos se on esillä. Luulen, että se on hartsi/pihka, joka lähtee puusta ja asettuu pinnalle (Googlasin vähän). Luultavasti se liukenee ja valuu pois, mikä aiheuttaa ruskean värin. Se on siis puhdas arvaus.
Ei, ensimmäinen käsittely. En ole vielä ehtinyt toiseen kierrokseen. Mutta vain se, mitä olen tehnyt nyt keväällä, on tullut tätä ruskeaa. Luulen, että se johtuu säästä ja tuulesta. Käsittelemätön puu hajoaa luonnollisesti, jos se on ulkona. Luulen, että se on hartsi/pihka, joka tulee ulos puusta ja jää pintaan, (Googlasin vähän). Se varmaan liukenee ja valuu pois, siksi ruskea väri. Täysin arvailua siis.
Se voi olla oikea vastaus pihkan kanssa itse asiassa. Hartsihapot pihkassa reagoivat vahvan emäksen kuten vesi-lasin kanssa ja tulevat vesiliukoisiksi ja valuvat alas.
Ajattelin jakaa päivityksen kuinka julkisivujen käsittely etenee.
Olen nyt jatkanut talon ympäri ensimmäisen kierroksen vedenpysäytystä. Puu imee paljon enemmän nyt kun on ollut kuivaa ja lämmintä.
Levitä ainetta viiden litran käsiruiskulla ja levitä maalitelalla jälkikäteen, tämä näyttää olevan toimiva menetelmä. Kuitenkin varoituksen sana. Se etsaantuu lasiin erittäin nopeasti. Joudun kiillottamaan muutamia ikkunoita. Suojauksen tekeminen etukäteen on suositeltavaa.
Koska tontillamme sataa lähes aina yhdestä suunnasta, on vain etelälännen suuntaiset seinät saaneet pintaan sakkaa piistä tai mineraaleista tai mitä se sitten onkaan. Tämä vie aikansa.
Käytän nyt Finjan Vattenstopp:ia, koska pystyin ostamaan sitä halvemmalla paikallisesta rakennustarvikekaupasta. Mutta se näyttää sisältävän samoja aineita samankaltaisessa konsentraatiossa kuin Weber:in Vattenstopp.
[kuva]
[kuva]
Tässä on noin 2 vuotta sitten tehty testi, näytteet 3 ja 4 vasemmalta on käsitelty samalla tavalla kuin talo. Valitettavasti se oli jonkin aikaa maassa. Mutta näyttää hyvältä, ei kasva mitään päällä. Oikeanpuoleisin käsittelemätön on melko musta jos katsoo läheltä.
Olisi mielenkiintoista tehdä sama vertailu laudoilla, joissa on Sioo ja Bioclean.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.