Teen laajennusta, joka on 73m2 kahdessa kerroksessa. Rakennesuunnittelijani sanoo nyt, että minun täytyy olla kaksinkertaiset koolaukset välipohjan kohdalla. Mielestäni se kuulostaa oudolta, jos esim. katsoo puuopasta eikä ole koskaan lukenut tästä aiemmin: https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-tva-fack/?previousState=001000
Hänen mielestään kysyn liikaa ja viittaa taipuma- ja joustotarkastuksiin sekä heidän ohjelmaansa, joka on laskenut tämän. Voiko hän olla oikeassa siinä, että minun todella pitäisi olla kaksinkertaiset koolaukset?
Katso kuva rakenteesta. Kokonaisjänneväli on 5,8 metriä, mutta teräspalkki HEB-220 jakaa pisimmän jaetun jännevälin 3,2 metriä vapaaksi. Onko se pitkä teräspalkki, joka vaatii kaksinkertaiset koolaukset, kun alla ei ole kiinteää seinää?
Se maksaa silti noin 20 000 kr enemmän olla kaksinkertainen. Itse olin suunnitellut, että käytössä olisi vain 45x220 C24 cc 600 ruuviliimattujen lastulevyjen kanssa. Suunnittelija kuitenkin sanoo 2x45x220.
minulla on jänneväli 8,4 metriä, välikannattimet 45X315 ja kattorakenteiden alaosa 45X315 cc 1200, jotka ovat itsekantavia ilman tukea alla.
Kuulostaa todella oudolta, ettei yksinkertainen 45X220 cc 60 riittäisi niin lyhyellä jännevälillä kuin 3,2 metriä,
Yläkerrassa on vain kolme makuuhuonetta. W-kattotuolit ovat itsekantavia, joten sieltä ei myöskään ole kuormaa.
Myös ulkoseinissä on kaksinkertaiset kantohirret kaikkialla hammaraudan alla. Ei vain ikkunoiden kohdalla (1,2 m leveitä). Mielestäni se on myös hieman ylimitoitettu, mutta ajattelin kysyä tästä erillisessä ketjussa, jotta voimme selventää lattian kantavas rakenteita ensin.
Huomautin tästä jälleen ennen kuin suunnittelija viimeisteli kaikki asiakirjat, ja hän laski sitten uudestaan ja sanoi, että 1kpl kuitenkin riittää ja poisti tuplakappaleet asiakirjoista.
Hän tarkoitti, että kahdella kappaleella tulee vähemmän joustoa ja sen voin tietysti ymmärtää. Vielä vähemmän kahdella kappaleella cc 30 ja niin edelleen, mutta mikä on kohtuullista…?
Mitä tarkoittaa uusi aste tässä ohjelmassa linkissä? Esimerkiksi 3,2 metriä, se on 48% (4mm) ja se merkitään keltaisella. Ei vihreällä... mutta samaan aikaan vain se, joka on 88%, hylätään (12mm)
Murtorajatilassa (rakenne on hajoamassa) tarkistetaan momentti, leikkausvoima ja tukireaktiot. Käyttörajatilassa (rakenne ei täytä toiminnallisia vaatimuksia normaalissa käytössä) tarkistetaan taipuma ja heilahdus. Käyttörajatila on todennäköisesti mitoittava. Jokaiselle tarkistukselle voidaan laskea hyödyntämisaste, joka on 1 (100 %) täydellä hyödyntämisellä. Jos se on yli 1, se ei ole ok. Jos se on alle 1, se on ok. Jotkut suunnittelijat ovat rohkeita ja ovat lähellä 1. Toiset haluavat hieman marginaalia. Ei tarvitse asettaa korkeampia vaatimuksia kuin normi, mutta on hieman yksilöllistä, kuinka paljon marginaalia haluaa. Ohjelman värit ovat luultavasti vain lukijan tiedottamista varten siitä, kuinka vakavaa se on. Sivulla traguiden.se on laskentaesimerkkejä.
Ok kiitos mutta en tiedä tulinko täysin viisaammaksi siitä. Se, joka hylätään, ylittää taipuman L/300, mutta samaan aikaan se näyttää "vain" 88% hyödyntämisasteen, ei yli 100%. Pitäisikö se sitten tulkita niin, että prosentti on sen sijaan murtoraja? Ja vaikka väri on samassa ruudussa, se liittyy enemmän taipumaan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.