Ajattelin hioa keittiössä olevaa lattiaa. Huomasin kuitenkin poistaessani kaikki päällikerrokset, että noin 3 neliömetrin alueelta puuttui lautalattia keittiön toisessa osassa. Siellä on vanerilevyjä, jotka on naulattu lautoihin. Nämä ovat linoleumilattian tasolla, joka on lattialankkujen päällä (ei asbestia testien mukaan).
1. Pitäisikö minun poistaa vanerilevyt ja laittaa uudet tukipuut sekä uudet lautalattiat puuttuvaan kohtaan? Alusta on monenlaista soraa ja sekalaisia materiaaleja. Pitäisikö kiinnittää tukipuut tiiliseinään vai antaa niiden levätä sorapedillä, kuten aiemmin 60-luvulla tehtiin? Vaikeusaste?
2. Pitäisikö vain laittaa uusi lautalattia yksinkertaisuuden vuoksi? Onko tyhmää jättää vanha linoleumilattia paikoilleen? Voiko linoleumilattialle edes ruuvata?
Lisäksi sauma vanerilevyjen ja lautalattian välillä narisee todella paljon. Emme juuri piittaa siitä, mutta kun teemme näin perusteellisen muutoksen, sen pitäisi kuitenkin olla hyvä.