5 948 lukukertaa ·
17 vastausta
6k lukukertaa
17 vastausta
Tasoitusmassa 50 m² mäntylattia
Sivu 1 / 2
Ajattelin tasoittaa 50 neliömetrin mäntylautalattian viikonloppuna. Lattia on hyvin epätasainen joissain kohdissa... vinkkejä hyvästä/sopivasta tasoitteesta? näin että Byggmaxilla oli 25kg säkkejä 169kr hintaan, ovatko nämä hyviä?
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
joo mutta jos aiot tasoittaa niin isosti, niin siihen menee kyllä aika monta säkkiä...........
Puulattia liikkuu ja silloin se halkeilee.
Paras ratkaisu on poistaa vanha lattia ja varmistaa, että lattia on tasainen.
Mutta jos aiot tehdä tämän kuitenkin.
Kiinnitä tiheäsilmäinen raudoitus ja käytä mielellään kuituvahvistettua tasoitemassaa.
Pohjusta ennen.
Jos lattia on hyvin epätasainen, tarvitaan todella paljon tasoitetta.
Paras ratkaisu on poistaa vanha lattia ja varmistaa, että lattia on tasainen.
Mutta jos aiot tehdä tämän kuitenkin.
Kiinnitä tiheäsilmäinen raudoitus ja käytä mielellään kuituvahvistettua tasoitemassaa.
Pohjusta ennen.
Jos lattia on hyvin epätasainen, tarvitaan todella paljon tasoitetta.
Njä en aio tehdä tätä, ellei siitä tule hyvää. Oletin, että se onnistuisi vain 
olen etsinyt vähän foorumilta ja löytänyt seuraavaa
olen etsinyt vähän foorumilta ja löytänyt seuraavaa
On täysin mahdollista tasoitella "normaaleja" puulattioita. Näin toimitaan:
Puhdista kaikki irtoavat osat lattiasta terässkraballa tai vastaavalla, ruuvaa lattia kiinni niin, että se tuntuu hyvältä, imuroi ja jos se on lakattu, pese se jollain.
Käytä sitten lattia-primarija vaihtoehtoisesti (maxit Md16) lähes tiivistetyssä muodossa, laimenna noin ½ litraa vettä 1 litralla primarija ja harjaa se huolellisesti purettavaan puulattiaan, tarkoitan huolellisesti! (tämä primari on erittäin tärkeä!).
Primari estää lattian imemästä vettä tasoitteesta ja lisää tarttuvuutta sekä sitoo mikroskooppista pölyä, joka aina löytyy.
Sitten riippuen materiaalivalinnasta sinun on aina käytettävä kuituvahvistettua tasoitetta, kuituvahvistetulla tasoitteella on 34 mm paksuinen itsenään kantava ominaisuus, ts. jos tasoitat 34 mm paksuiseksi, siitä tulee "uusi" lattia, joka kantaa itsensä.
Jos sinulla on hyvä lattia, riittää 6 mm letkujen yläpuolelle, ts. jos sinulla on Thermotech 17 mm, riittää 23 mm paksuus ts. 41 kiloa m².
Sekoita niin, ettei tasoitteeseen muodostu "ihoa" sekoituserien välillä. (Myös erittäin tärkeää!)
Voisit varmasti "liimata" kestävän alumiinifolion primariin ohjataksesi lämpöä ylöspäin, tai eristää alhaalta hyödyntääksesi eniten lattialämmitystä ylöspäin, 95 mm on sopiva.
Ystävällisin terveisin, Jawen
mietin, pitäisikö laittaa joku levy ensin, mutta en halua nostaa liikaa korkeutta.... matala katto kun on (210cm...)
Onko mitään ideaa laittaa ensin kovalevyä (3,2 mm Byggmaxista...) ja sitten tasoittaa. Voidaan lisätä, että ajattelen laittaa laminaatti tai tarkett lattia tai vastaavaa.
Onko mitään ideaa laittaa ensin kovalevyä (3,2 mm Byggmaxista...) ja sitten tasoittaa. Voidaan lisätä, että ajattelen laittaa laminaatti tai tarkett lattia tai vastaavaa.
Olen ollut samassa tilanteessa epätasaisen lattian kanssa. Harkitsin tasoitetta, mutta se ei tuntunut oikealta ratkaisulta. Sen sijaan tein näin:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
http://www.byggahus.se/forum/verkty...ngangs-elhyvel-projekt-furugolv-med-fris.html
Jos poikkeamat ovat pieniä (alle 5mm), voit vain vuokrata suuren lattiahiontalaitteen ja hoitaa sen viistohionnalla 3-4 tunnin aikana karkealla hiomapaperilla.Arne999 sanoi:
Myös minä tasoitin vanhan 4"/6-7" lattialaudan vanhojen painumien jne. jälkeen. Tämän lattialaudan päällä oli lastulevy + matto, jotka revin pois ennen kuin asensin 22 mm:n lastulevyn. Vanha lastulevy oli täynnä dyckert-nauloja, kuin naulamatto
ja lattialauta näytti sen jälkeen valitettavasti siltä.
Valitsin yksinkertaisen tien, sillä lattialaudan purkaminen olisi ollut työläs vaihtoehto + en olisi voinut käyttää sitä uudelleen.
Hieman kaduttaa nyt jälkikäteen, etten tasannut uudella 25-28 mm:n lattialaudalla sen sijaan, että tuhlasin rahaa ja aikaa sekä lastulevyyn että lopulliseen lattiaan... noh, nyt se on kuitenkin tehty.
Onnea projektiisi TS
Valitsin yksinkertaisen tien, sillä lattialaudan purkaminen olisi ollut työläs vaihtoehto + en olisi voinut käyttää sitä uudelleen.
Hieman kaduttaa nyt jälkikäteen, etten tasannut uudella 25-28 mm:n lattialaudalla sen sijaan, että tuhlasin rahaa ja aikaa sekä lastulevyyn että lopulliseen lattiaan... noh, nyt se on kuitenkin tehty.
Onnea projektiisi TS
Oikea tapa (ainakin niin kuin olen oppinut) on sekä liimata että ruuvata lattialevyt lattiaan ennen tasoitusmassan levittämistä. Kyse on siitä, että varmistaal alusta on mahdollisimman jäykkä.
Onnea matkaan, miten sitten teetkin!
/Ronnie
Onnea matkaan, miten sitten teetkin!
/Ronnie
Nyt olen puhunut lattianasentajan kanssa, ja hän ehdottomasti kehotti välttämään lattian tasoittamista, koska se varmasti halkeilisi. Sen sijaan hän ehdotti 22mm lattialastulevyä suoraan olemassa olevan lattian päälle.