Hei!
En ole varmaankaan oikeassa foorumin osassa. Olen uusi foorumilla, joten minulla on hieman huono käsitys siitä, mikä kuuluu minnekin.
Nyt siihen, mitä ihmettelen.
Olen ostanut talon, joka rakennettiin 50-luvun alussa.
Ja se on hirrestä tehty.
Olen nyt olohuoneessa ja aion laittaa seinät suoraan.
Ja useimmat sanovat, että pitäisi laittaa tervapaperi, 45x45, osb ja lopulta kipsi. Onko tämä vähimmäismäärä, joka seinille laitetaan?
Haluan rakentaa seinät mahdollisimman ohueksi, koska huone on jo melko pieni.
Aion ensi kesänä lisäeristää ja vaihtaa ulkopanelin, jos sillä on merkitystä.
Hei!
En tiedä, onko tämä oikea paikka foorumissa. Olen uusi täällä, joten en ole täysin perillä, mihin mikäkin kuuluu.
Nyt asiaan, jota mietin.
Ostin talon, joka rakennettiin 50-luvun alussa.
Ja se on hirren runko.
Työskentelen nyt olohuoneessa ja aion laittaa koolaukset, jotta saan suorat seinät.
Ja useimmat sanovat, että tulisi laittaa tervapaperi, 45x45, OSB ja lopuksi kipsi. Onko tämä minimimäärä, mitä seinille laitetaan?
Haluan rakentaa seinät mahdollisimman vähän, koska huone on jo aika pieni.
Aion ensi kesänä lisäeristää ja vaihtaa ulkopaneelin, jos sillä on jotain merkitystä.
Jos laitat "vähän tiukempaa" koolausta sisätiloissa, täytyy sinun tehdä huomattavasti tukevampaa ulkopuolella, jotta saat riittävän tilan eristykselle. Ehkä sinun kannattaa valita OSB-levy kipsin sijasta, jos haluat mahdollisuuden kiinnittää kirjahyllyjä ja muita raskaita esineitä. Selvä epäkohta, jos lapset onnistuvat ajamaan raskaamman leikkiauton suoraan kipsilevyn läpi.
Muuten - kosteussulkupaperi kannattaa asentaa ulkoseinän toiselle puolelle järjestyksessä ulkopaneeli, tuuletusväli, kosteussulkupaperi, eristys, hirsiseinä.
Vaihtoehtoisesti voit korvata kosteussulkupaperin bitumi-impregnoidulla levyllä. OSB-levyn (tai kipsilevyn) ja sisäseinän 45 mm eristeen väliin tulisi laittaa "höyrysulku", jos talo on tarkoitettu olemaan jatkuvasti lämmitetty talvella. Muutoin lämmin, kostea huoneilma voi vaeltaa ulospäin ja tiivistyä hirsiseinään ja eristeeseen.
Hirsirunko, tarkoitatko pystylaudoitusta vai vaakahirsiä?
Periaatteessa voit kiinnittää niin vähän kuin mahdollista, kunhan se pysyy seinissä. Voit saada suorat seinät vain rappaamalla niitä. Voit savirappata, kalkkirappata, asettaa (nykyversion) treetexin harvalautaan, pingottaa paperin, koolata 45x45 OSB:llä ja kipsillä kuten sanot, pystyttää raakaponttia tai muuta massiivipuuta jne. On monia vaihtoehtoja, joten sinun ei tarvitse, tai edes pitäisi, käyttää nykyajan modernia standardiratkaisua kipsillä ja höyrynsulkumuovilla. Ulkoseinäni - ristikkotalo - ovat sisäpuolelta rapatut ja koolattu puolentuuman koolauksella (vastaavat nykyajan harvalautaa) ja vanhaa treetexiä on käytetty.
Byggahus-sivustolla on monia keskusteluja lisäeristyksen ja hirsirungon koolaamisen tarpeesta, hae, niin löydät erilaisia mielipiteitä ja kiihkeitä keskusteluja.
Puhummeko 1850- vai 1950-luvusta? Hirsikehikko kuulostaa 1850-luvulta. Muovin laittaminen sisäpuolelle on riskialtista. On mahdotonta saada tiivistä kattoa ja sisäseiniä vasten. Onko suunnitelmia parantaa eristystä? Vai onko tarkoitus vain suoristaa seiniä? Tervapaperia en kuitenkaan laittaisi seinään.
Hans Lindquist
Niin kun rakennan ulos, ajattelin rakentaa 45x95.
Ne ovat ympäri vuoden asuttavia.
OSB:tä ajattelin käyttää juuri siksi, mitä sanoit. Että voi ripustaa asioita.
Microkatten
Makaava hirsi se on.
Kiitos vastauksista. Etsin ja katson, mitä löydän.
Daniel 109
1950-luku. Kyllä, aion lisäeristää ulkopuolelta ensi vuonna, joten haluan oikeastaan vain suoristaa sisäseinät. Ajattelin enimmäkseen, olisiko minun pakko eristää.
Min isoisä rakensi yhden 60-luvulla. Mutta se oli kesämökki. Hän rakensi kivitalon.
Hirsi oli varmasti hyvin harvinaista 50-luvulla. Edellinen taloni oli myöhäistä 40-lukua. Siinä oli puurunko. Olen kasvanut 20-luvun talossa. Siinä oli erittäin vankat mitat, mutta se oli lautaa. Kaksinkertaisesti pontattu 3" yhdessä kerroksessa ja hieman heikompi sisäpuolella.
Nyt asun hirsitalossa. Mutta se on rakennettu 1850, ja kuten ymmärsin, siirryttiin melkein pois makuuasentoon laitetusta hirrestä 1860-luvulla tai niin. Joten perinteinen hirsitalo vuodelta 1950 ei todellakaan ole yleinen silloin.
Jos aiot eristää paljon, yksi vaihtoehto voi olla laittaa muovia olemassa olevan rungon ulkopuolelle ja sitten kaksi kerrosta koolauksia eristyksellä ulkopuolelle. Vanha hirsirunko vastaa silloin nykyisin käytettyä asennuskerrosta. Tarvitset vähintään 100 mm mineraalivillaa tai vastaavaa. 2*70 voi olla järkevää. Olen miettinyt jotain sellaista. Jos teet niin mutta käytät ohutta eristystä, sinulla on melko pian kosteusvaurio.
Okei. Asiakirjojen mukaan talo on rakennettu vuonna 51 tai ehkä 57. Ellei kyse ole siitä, että talo on siirretty paikalleen ja he ovat vain käyttäneet runkoa. Tiedän, että naapuritalo on siirretty ja kaksi sisarta omisti minun ja naapurin talot.
Näyttää siltä, että joka toinen kerros on tukki ja joka toinen on laudan kaltainen liitoksilla seinän keskellä? Näyttää kuitenkin perinteiseltä rappauksen ja treetexin (elementin kohdalla) kanssa. Miksi et vain palauta rappausta? Se luo tuulitiiveyttä, imee ja luovuttaa kosteutta, tarjoaa hyvän sisäilmaston ja sallii talon hengittää. En näe järkeä asentaa 45-koolausta, kipsilevyjä ja eristystä, varsinkin jos aiot kuitenkin eristää ulkopuolelta. Se tuo sinulle vain lisää työtä sovittaa karmit ym. paksumpaan seinään, saat pienemmän huoneen ja kuolleen kipsipinnan seinälle.
Olet varmasti oikeassa, Daniel 109, ajattelin vain, että osa "plankskiftistä" näytti liian leveiltä ollakseen vain täytettä hirsien väliin jäävään tilaan.
Voit joko pitää rappauksen, tai voit tapetoida rappauksen päälle.
Tässä on huone, jota olen parhaillaan remontoimassa:
Seinä on puurunko ja savitiilet ja sitten rapattu. Ulkoseinässä on myös treetex-kerros. Näitä seiniä on tapetoitu useita kertoja.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.