Ollut iso reikä viemärissä yksikerroksisessa talossani. Olen nyt piikannut noin 8 neliömetriä ja jäljellä on 75 neliömetriä olemassa olevaa laattaa. Ajattelin tasoittaa hiekalla, koska laatta on melko karkea ja eroa on noin 4 cm korkeintaan. Sitten laittaa solumuovia ja valaa lattialämmityksen. Tuntuuko tämä olevan ok ratkaisu? Kuulin jonkun sanovan, ettei nykyään tasoitetakaan hiekalla. Mutta minusta tuntuu, että tämä ratkaisu olisi paljon parempi kuin aiemmin, kun oli puurakenteinen lattiaeristys eristämättömän 10 cm levyn päällä.

Toivon todella, että jollakin olisi ideoita, koska on melko kiire saada talo kuntoon, koska kahden asunnon ylläpito ei ole taloudellisesti kannattavaa!
 
S
ei hiekkaa.
kun sinulla on 75 neliömetriä, niin mikään ei ole eristetty, joten 8 neliömetrin solumuovilla ei ole suurta merkitystä.

onhan se "koko" betonilaatta ne 8 neliömetriä?
 
Ajatuksena oli tällöin tasata kaikki 83 neliömetriä hiekalla, sitten valaa solumuovia ja valaa 83 neliömetrin kakku. Voisiko se mennä paremmin tällöin? Ne 8 neliömetriä ovat kylpyhuone, joten siellä tulee olemaan 10-15 cm solumuovia.
 
En oikein pysy mukana mitä olet tehnyt ja mitä aiot tehdä?!

Mutta ei tasoiteta hiekalla, koska se ei ole kapillaarikatkova, vaan (pesty) sepelillä. Nyt se ei luultavasti ole niin tärkeää, jos kyseessä on vain neljä cm ja lisäksi vain joissain paikoissa.

Sen jälkeen laitat päälle solumuovin, raudoituksen ja lattialämmitysputken ja sitten valat lattiasi.
 
S
theguden sanoi:
Ajatus oli siinä tapauksessa tasoittaa kaikki 83 neliömetriä hiekalla, sitten valaa solumuovi ja lopulta valaa 83 neliömetrin laatta. Voisiko se silloin toimia paremmin? Ne 8 neliömetriä ovat kylpyhuone, joten sinne tulee 10-15 cm solumuovia
kuten yllä sora (mielellään niin hieno kuin mahdollista). sen jälkeen solumuovi
 
Okok. Anteeksi huono tiedotus. Koko laatta on 83 neliömetriä ja eristämätön. Olen purkanut keskeltä 8 neliömetriä ja vaihtanut viemäriputket. Joten siellä ei ole tällä hetkellä laattaa lainkaan. Niille 8 neliömetrille ajattelin laittaa eristettä 10-15 cm. Muut ajattelin tasoittaa hiekalla, sitten 5 cm solumuovia ja sen jälkeen valaa betonia koko 83 neliömetrin alueelle.
 
Onko sinulla vähän tilaa tasoitusta varten, esim. vain jokunen yksittäinen senttimetri, niin voit hyvin käyttää krossia esim. 2-4 tai 4-8
 
Ok, sitten ymmärrän :). Ohita hiekan ja käytä kross sim magentens ehdottaa.
 
S
mexitegel sanoi:
Ok, då är jag med :). Skippa sanden och kör med kross sim magentens föreslår.
ei makadam!!
kross minun maailmassani tarkoittaa kalliomursketta/yksityiskohtamateriaalia = kantava kerros ja vahvistuskerros teille, joilla on sekä kevyempi että raskaampi liikenne. murto-osat esimerkiksi 0/16, 0/32, 0/63, 0/90 = voi sisältää "hiekkaa"

makadam= asfaltimassan ja betonin valmistus, mutta myös teihin, metsäteihin, talonperustoihin, puutarhapolkuihin, autotallialueisiin ja rautateihin. murto-osat esimerkiksi 8/11, 11/16 ja 16/32 ei saa olla "hiekkaa", koska se tulee mieluiten olla pesty.
 
Ja se eroaa 4 cm koko laatalla, keskiarvo on noin 2 cm. Ajatuksena oli, että mitä tahansa teenkin, sen tulisi olla parempi kuin se, mikä oli eristämättömällä laatalla ja puupalkistolla. Sitten 45villaa eristeeksi. Laatalla näytti olevan hyvässä kunnossa muuten, joten en usko, että se on altistunut paljoa kosteudelle. Murske kuulosti todella hyvältä, soita lähimpään sorakuoppaan ja kysy huomenna. Kiitos 👍
 
Tietenkin se on niin!
2-4 ja 4-8 kutsutaan myös nimillä kiviaines, flis tai hiekotushiekka jos siihen on sekoitettu suolaa (mitä ehdottomasti ei pidä käyttää)
 
Okok. Uskotko, että on mahdollista tasata 2-4cm makadamilla? Huonekorkeus huolestuttaa, joten ajattelin tasata korkeimpaan kohtaan, jotta saisin mahdutettua niin paljon solumuovia kuin mahdollista.
 
S
magnetens sanoi:
Itse asiassa sitä kutsutaan niin!
2-4 ja 4-8 kutsutaan myös kivenmurskeeksi, murske tai isosora jos siihen on sekoitettu suolaa.
nja. kivenmursketta ei myöskään pitäisi käyttää. kaikki alle 8mm ei ole kovin hyvä tähän tarkoitukseen.
 
Silloin olisin suosinut 2-4, se toimii hyvin tasoittamiseen. Jos sen sijaan valitset karkeamman materiaalin, on paljon vaikeampaa saada se kohtuullisen tasaiseksi, varsinkin kun tilaa on niin vähän... Onnea matkaan!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
theguden
  • Laddar…
S
theguden sanoi:
Okok. Uskotko, että on mahdollista tasoittaa 2-4cm kalliomurskeella? Korkeus on se, josta olen huolissani, siksi ajattelin tasoittaa korkeimpaan kohtaan, jotta saisin mahdollisimman paljon solumuovia sisään.
nja. kyllä niitä fraktioita on olemassa. 2-4cm on karkea sinulle. jos sinulla on hyvä "hiekkakuoppa", niin he auttavat sinua.
 
  • Tykkään
theguden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.