Hei!
(Tämä on pitkä viesti, koska en tiedä miten selittää, ja lisäksi tässä on kaksi kysymystä samassa viestissä...pyydän anteeksi etukäteen)
Olemme alkaneet purkaa keittiötä. Kaappien ja tiskipöydän välissä oli laatat kipsilevyn päällä. Jotta päästäisiin tasoon, laatoittajat yms. olivat rapanneet erittäin paksusti puuhellan taakse. Olemme alkaneet poistaa sen, koska emme halua sitä niin paksuksi, koska siitä aiheutui rasva- ja pölykertymäkynnys noin 2,5 cm laattojen yläpuolelle, vaan haluamme käyttää sen sijaan saneerauskipsiä. Ehkä myös poistamme vanerilevyn kipsilevyn takaa, jotta se rakentuu vielä vähemmän (taustalla on lauta).

Kun aloitimme laattojen poistamisen puuhellan yläpuolelta, jossa siis on laasti (tai rappaus? Mikä sana on oikea?) takana, se on tietenkin irronnut erittäin epätaisaisesti. Kysymys kuuluu, miten jatkamme...

Poistammeko kaiken vanhan laastin takaisin/pitkin tiiliin asti, asetamme saneerauskipsiä tulisijaan asti (= puolet sähköliedestä), rapaamme kipsin tasolle ja laatoitamme? Vai voiko käyttää tasoitetta laastin sijasta? Jos poistamme vanerilevyn, voimmeko sitten laittaa R.G: koko matkan nurkkaan suoraan tiiliin laastin sijaan?

Jos laitamme kipsiä aivan kattoon asti - mitä teemme silloin puuhellan ilmaluukun kanssa? Se on maalattu useita kertoja (mutta sen pitäisi ilmeisesti olla mahdollista "hioa esiin"), mutta tietääkö joku, voiko ulko-osan, jonka olemme ympyröineet kuvassa, irrottaa ja laittaa kipsilevyn päälle?

Lyhyesti sanottuna - miten korjaan tämän seinän parhaiten ja yksinkertaisimmin? Olemme suunnitelleet maalatun seinän laattojen yläpuolelle; emme halua kokolaatoittaa.
Rivattu keittiön seinä, tiili- ja levykerroksia näkyvissä, keskeneräinen purku alueella. Näkyvissä myös liesi, kattila ja kaakeloitu osa. Keittiöremontti, paljastettu tiiliseinä ja vanha liesi. Otettu laattoja pois, esillä on epätasainen laasti. Kuvassa näkyy myös taltta. Seinässä oleva tumma ympyröity alue, jossa on pultti keskellä, vesivadin lähellä, osittain haalistunut maalarinpinta. Valkoinen seinä, jossa näkyy vanhoja kiinnitysjälkiä. Seinää on osittain purettu, paljastaen kipsilevyjen ja laastin rajoja. Yläosassa pieni tumma aukko. Seinää, josta on poistettu laattoja, paljastaen tiilipinnan epätasaisen rappauksen ja maalijäämiä. Rakennusprojekti, rivitalon keittiö.

M
Käytä gipsbrukia, voit vetää sitä päälle ja sitten hioa jos haluat, niin vältyt gipsandelta.

Naputtele niin tasaisesti kuin mahdollista ja asenna kipsilevy/remonttikipsi kattoon ja mieluiten koko seinän leveydelle.
Sen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista saada esiin spisblecket hyvällä tavalla. Käytä vanhaa ruuvimeisseliä ja veistä saadaksesi ruuvinkannat kunnolla esiin.

J
Saako savupiippua todella päällystää tavallisella kipsilevyllä? Itse olisin varmaan rappaillut - tai ainakin kysynyt nuohoojalta. Ei ole kiva, jos seuraavassa tarkastuksessa sanotaan, että sinun on revittävä kipsi pois...

J
Ja, tarkista että valitset "oikean" rappauksen, vanha talo todennäköisesti kalkkilaastilla. Kipsilaasti on helpompi rappaus aloittelijalle (ei juuri voi epäonnistua), mutta se saattaa olla huonompi siellä missä on kosteutta ja savupiipussa, mutta se voi toimia... Älä käytä "kovempaa" rappausta kalkkilaastin päälle, se ei toimi...

M
Kipsilaasti toimii hyvin kosteissa olosuhteissa myös, olen rappaillut paljon kylpyhuoneita sillä

M
Ja kellari halutaan lisätä

M Zolt sanoi:
Käytä kipsilaasti, voit vetää sen päälle ja sitten hioa jos haluat, niin vältät kipsiä
Siihen asti missä lauta alkaa? Vai tarkoitatko kipsin sijaan koko matkan ohi tiskipöydän myös?

tttomten TomasJor sanoi:
Naputa niin tasaisesti kuin mahdollista ja laita kipsiä/kunnostuskipsiä kattoon ja mieluiten koko seinän leveydelle.
Sen pitäisi ehdottomasti olla mahdollista saada liesipelti esiin hyvällä tavalla. Kaiva vanhalla ruuvimeisselillä ja veitsellä saadaksesi ruuvien urat kunnolla esiin.
Kyllä, tätä mietimme, jos ei muuta niin saadaksemme suoran seinän keittiökaapeille. Mutta SAAPUKO pelti irrottaa (kiitos sanasta!) ja siirtää ulospäin kipsin päälle vai voiko se vaikuttaa toimivuuteen? Pitää kyllä kysyä myös nuohoojalta, joka tulee maanantaina, mutta jos hän on nuori aloittelija, hän ei ehkä tiedä...

J JohanLun sanoi:
Saako oikeasti päällystää muurin tavallisella kipsilevyllä? Itse varmaan rappaisin - tai vähintään kysyisin nuohoojalta. Ei olisi kiva, jos seuraavassa tarkastuksessa sanotaan, että sinun täytyy poistaa kipsi...
Aion tarkistaa nuohoojalta, mutta olen enemmän huolissani pellistä ym. Kipsi on kai paloturvallinen?

K karincam sanoi:
Täytyy kysyä nuohousta, mutta olen enemmän huolissani pellistä ym. Kipsi on kai paloturvallinen?
Kipsiähän käytetään rajausseinämiin palo-osastoissa, joten olisi ihmeellistä, jos sitä ei saisi asentaa savupiipun viereen.

• Tykkään
karincam
  • Laddar…
K karincam sanoi:
Joo, sitä mietimme, ellei muuta niin saadaksemme suoran seinän keittiönkaapeille. Mutta SAASIKO irrottaa bleckin (kiitos sanasta! ) ja siirtää sen kipsilevyn ulkopuolelle vai voiko se vaikuttaa toimintaan? Meidän pitäisi kysyä myös nuohoojalta, joka tulee maanantaina, mutta jos hän on nuori aloittelija, hän ei ehkä tiedä...
Se ei vaikuta toimintaan, joten se ei ole ongelma.

Edit: jätän sanomatta, onko se bleck vai jotain muuta, mielestäni bleck sopi ;)

• Tykkään
karincam
  • Laddar…
J JohanLun sanoi:
Ja, varmista että käytät "oikeaa" rappausta, vanhassa talossa todennäköisesti kalkkirappaus. Kipsirappaus on helpompaa levittää, jos et ole kokenut (ei voi epäonnistua), mutta luulen, että se on hieman huonompi kosteudelle ja tulisijalle, mutta voi se toimiakin… Älä käytä "kovempaa" rappausta kalkkirappauksen päälle, se ei toimi...
Miten tarkistan sen sitten? Ja mikä on erona "laasti" ja "rappaus" tässä tapauksessa? Olen aina ajatellut, että laasti on se, mitä käytetään kivien väliin niiden yhdistämiseksi, ja rappaus on se, mitä laitetaan päälle piilottamaan kaikki (kuten esimerkiksi lecablokeilla), mutta olen myös ottanut itsestäänselvyytenä, että laasti on paljon kovempaa/vahvempaa. Tämä, mikä oli kaakelin takana, tarvitsee poravasaraa poistaakseen; se on todella kovaa. Mutta juuri SE laasti on "vain" 19 vuotta vanha, koska remontoimme keittiön silloin. En kuitenkaan itse tehnyt kaakelointia, joten minulla ei ole aavistustakaan, mitä silloin käytettiin.

tttomten TomasJor sanoi:
Se ei vaikuta toimintaan, joten se ei ole ongelma.

Muokkaa: jos sitä kutsutaan bleckiksi tai joksikin muuksi jätän sen kertomatta, mielestäni bleck sopi ;)
Oi kuinka hyvä! Olemme miettineet paljon, miten saamme kaiken tasaiseksi, koska uudet kaapit eivät ole saman kokoisia kuin vanhat.
Mielestäni myös "bleck" sopii :)

Hauskaa saada niin paljon vastauksia niin nopeasti!
Ehkä voin esittää vielä yhden kysymyksen (ehkä tämäkin on nuohoojakysymys...) Aiomme asentaa tuulettimen keittiöön, savupiipun tuuletuskanavaan (näkyy mustana aukkoa siipin yläpuolella). Pitäisikö liitäntäputken mennä ylös/sisään kanavaan ja jos kyllä, kuinka pitkälle, vai vain seinään asti ja kiinnittää? Aiemmin ei ole ollut mitään tuuletinta, sillä nuohousmies sanoi, että voisi tulla väärä veto olohuoneen avotakassa, jos olisi tuuletin keittiössä. Sen jälkeen olemme kuitenkin rakentaneet savupiippua muutaman kerroksen enemmän, ja hankkineet takkasydämen, ja viimeisillä kerroilla kun olen kysynyt nuohoojalta tuulettimesta, hän on sanonut, että sen pitäisi toimia. En kuitenkaan ole kysynyt yksityiskohtia, koska se ei silloin ollut ajankohtaista.
Minua turhauttaa, kun en tiedä, koska en edes tiedä kenelle/ mille ammattikategorialle minun pitäisi soittaa ja kysyä tai palkata! Ilmanvaihtoammattilainen? Vai muurari? Vai puuseppä tai...jne.? Siksi olen erittäin kiitollinen vastauksistanne!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.