Hei

Olen sisustamassa kellariin kuntosalia. Kuntosalissa haluan kattoon kiinnittää kaksi asiaa: noin 30 kg painoinen hiekkasäkki sekä itseni, joka painan noin 90 kg.

Jotta tämä onnistuisi ilman katon vahingoittamista, pohdin olisiko mahdollista rakentaa huoneeseen sisälle itsenäisesti kantava kehikko oheisen luonnoksen mukaan. Tärkeä perusedellytys on, että en voi enkä halua pultata asioita lattiaan vesikiertoisen lattialämmityksen vuoksi. Idea olisi seuraavanlainen suunnitelman merkintöjen mukaan:

• Pisteissä A, B, C, E ja H on tolpat, jotka on kiinnitetty ruuveilla kussakin seinään
  • A:n ja B:n välillä on palkki, johon hiekkasäkki ja minä itse ripustan
  • Palkit CD, EF ja GH ovat pääosin vakauttamassa rakennetta sivusuunnassa ja ne yhdistetään palkkiin AB liitoksin merkitysti
  • Seinämateriaali, mitat ja puutavaran mitat, joita olen miettinyt, on esitetty suunnitelmassa

Kolme suurta kysymystä teille, jotka osaavat todella rakentaa, ovat nyt:
  1. Toimiiko tämä rakenne vai onko riski, että kaadan seinät?
  2. Mitä materiaalia ja mittoja pitäisi käyttää 4 metriä pitkälle palkille AB, jotta se kestäisi keskellä 90 kg ja lisäksi 30 kg hieman sivussa ilman, että se taipuu?
  3. Mitä materiaalia ja mittoja pitäisi käyttää muissa rakenteen osissa, jotta siitä tulisi vakaa? (Onko esimerkiksi liimapuun käyttö kalliina liian monimutkaista suhteessa tavalliseen rakennuspuuhun?)

Lisäksi sivun kaksi punaisiin viiteen kysymykseen haluaisin vastaukset. Kiitos etukäteen!

84 lukemista eikä yhtään mielipidettä, neuvoa tai ehdotusta...?

Osta harjoittelu-cage? vakaampi, tyylikkäämpi ja luultavasti ei paljon kalliimpi (mutta tietysti tylsempi :)

Palkit pystyasennossa ovat aina parhain vaihtoehto taloudellisesti. AB:lle ottaisin kaksinkertaisen 45x195. CD:lle ja EF:lle yksittäinen 45x195, GH:lle yksittäinen riittäisi, mutta jos haluat välttää notkumista, ota kaksinkertainen. Ota aina liitos nro 1. Ankruuskruuvi tai kampanaula. Kuinka tärkeä ulkonäkö on? Kiinnittämiseen seinään käyttäisin 10 mm nylon-tulppia (Fischer, Mitsutomo) sopivilla ranskalaisilla ruuveilla. Koita hankkia sähkösinkittyjä, ne ovat hieman helpompia kiertää kuin kuumasinkityt. Ja jos et halua peittää koko huonetta hiessä, sähkösinkitys riittää.

@kallun - Olen miettinyt asiaa, mutta mietin, voinko todella saada mitat niin tarkasti kuin tarvitsen. Lisäksi en halua tunkeutua pintaan pylväillä muualla kuin seinillä, ja joihinkin seiniin en voi ankkuroida asioita ihan mihin tahansa. Jos olet nähnyt jonkin järjestelmän, joka voisi mielestäsi toimia, kuuntelen tietenkin mielelläni!

Viimeksi muokattu:
Aiotko vain nyrkkeillä hiekkasäkkiä vastaan ja tehdä vähän leuanvetoja vai aiotko nyt tai myöhemmin alkaa nostaa levytankoa myös? Jos aiot käyttää levytankoa, niin powercage on melkein välttämätön, jotta voit treenata todella turvallisesti. Siinä ei ole ongelmaa tehdä leuanvetoja tai vastaavaa, sillä kaikki paitsi ne aivan edullisimmat ovat todella vakaita ja tukevia. Voisit siinä tapauksessa yhdistää powercagen kunnon kiinnikkeen hiekkasäkille. Jos et halua kaikkea powercagen toiminnallisuutta, vakavampi leuanvetotanko voisi olla idea.

Nämä ratkaisut eivät ehkä ollenkaan sovi huoneeseesi, mutta jos ne tekevät sen, uskon, että ne ovat sekä edullisempia että tehokkaampia kuin rakentaa jotain itse. Jos aiot rakentaa itse, voit varmasti saada paljon inspiraatiota etsimällä "powercage diy" Googlesta tai YouTubesta.

@Janus82 - kiitos näkemyksistä! Olen myös katsonut powercageja, mutta koska ainoa liike, jota teen levytangolla, on klassinen Hacklift, se ei ole paras ratkaisu. Ongelmana on, että tarvitsen kiinnityspisteitä katosta, jotka eivät ole lähellä pilareita ja seiniä, ja niissä olisi oltava vähintään metri joka suuntaan. Hiekkasäkki on vanhimmalle pojalleni. Hän harjoittelee karatea, joten sitä potkitaan kaikista mahdollisista kulmista. Renkaat ovat minulle, joka pidän voimistelun kaltaisesta harjoittelusta ja tarvitsen pystyä roikkumaan niistä sekä pystysuorassa että vaakasuorassa. Crossfit-rigi, jossa on vähintään 3 (mieluiten lähemmäksi 4) metrin ylätuki, voisi teoriassa toimia, mutta en tiedä/ymmärrä, kuinka saan sen pysymään paikallaan. Kuten yllä on mainittu, en voi pultata lattiaan (vesikiertoinen lattialämmitys), enkä halua ruuvata seiniin muuta kuin siellä, missä on koolauksia. Useimmat crossfit-rigit näyttävät myös olevan vähintään 2,70 metrin korkuisia ja minulla on huoneessa 2,40 metrin kattokorkeus. Minulle ei ole itseisarvoista rakentaa tätä, vaan haluaisin mieluummin ostaa valmiin ratkaisun, mutta kuinka ratkaisen (perustaltaan melko yksinkertaiset) tarpeeni vakiovarustuksella??

@Thomas_Blekinge - Kiitos! Muutama kysymys:

1. Tarkoitatko 45x195 "tavallisilla" koolauksilla (C24 tai vastaava) vai liimapuulla?
2. Kiinnityksestä seinään - Onko ehdotettu yhdistelmä nailontulppa/ranskalainen suunniteltu vain kiviseinille (B, E) vai sekä kivelle että vanerille/kipsille/koolaukselle (A, C, H)?
3. Onko sinulla ehdotusta, kuinka ratkaisen etäisyysongelman kohdassa B, joka on esitetty sivulla 2? Graniitti on täällä niin epätasainen, että on noin 2 cm:n aukko tolpan ja seinän välillä, kun työnnän sitä, kunnes se osuu johonkin kohtaan. Tarvitsen jotain tolpan seinäpuolelle pitämään sen pystyssä. Ajatuksenani on ollut, että 95x95-pilarille on erittäin pitkä pultti (vähintään 20 cm), joka pujotetaan ennalta porattuun reikään tolpassa. Tämän jälkeen kiinnitän vähintään yhden mutterin (nailonisäteellä?), minkä jälkeen pultti ruuvataan tulppaholliseen reikään kiviseinässä. Tällä lähestymistavalla minun pitäisi pystyä käyttämään muttereita tolpan ja seinän välillä tolpan pystysuoruuden säilyttämiseksi. Toimisiko tämä ja onko olemassa yksinkertaisempi ratkaisu?

Silloin ymmärrän tarpeen hieman paremmin.

Mitä välipohjaa sinulla on huoneen yläpuolella? Jos se on puuvälipohja, mihin suuntaan välipohja kulkee, ajateltua palkkia pitkin vai sitä vastaan?

Ajatukseni on, että jos sinulla on puuvälipohja, joka kulkee ajateltua palkkia vastaan, tai betonivälipohja, voisit käyttää ohuempaa palkkia, esimerkiksi 45x70, ja kiinnittää sen hieman tukevammilla kulmaraudoilla kaikkiin välipohjiin koko huoneen yli. Jos sinulla on puuvälipohja, joka kulkee palkin suuntaisesti, voisit tehdä risti-ratkaisun, jossa kiinnität 45x70 tukipuut noin kolmeen välipohjaan tasaisin välein koko huoneessa ja kiinnität pitkän 45x70 tämän päälle. Tekemällä näin saat vankan ratkaisun, joka ei tarvitse jalkoja tai sivutukia pysyäkseen paikallaan. Lisäksi saat enemmän kattokorkeutta kuin käyttämällä vapaasti roikkuvaa palkkia koko huoneen yli.

@Janus82 - kiitos!

Tietääkseni se on puupalkisto, mutta en ole varma, onko suunta palkki AB:n mukaan vai poikittain. Katson tänä iltana, niin saat vastauksen kysymykseesi!

Janus82 (ja muut kuntosaliharrastajat) - Puhuin juuri Lars Norbergin kanssa, joka johtaa Baltic Fitnessiä, ja he valmistavat telineitä ja rakenteita omassa tuotannossaan. Kävi ilmi, että heidän kauttaan voi valita vakiomallin ja (kohtuullisissa rajoissa) saada sen räätälöidyksi ilman lisäkustannuksia. Ratkaisuni on luultavasti ostaa tällainen täältä, ja saada pylväiden korkeus sovitettua 2,40 metrin kattokorkeuteen ja seinäkiinnikkeiden pituus sovitettua niin, että ne voidaan asentaa E:n ja C:n kohdalle kuvassani.

Case closed, kuten sanotaan. Kiitos kaikista ehdotuksista.

Herr Hysteres sanoi:
Janus82 (och andra gymintresserade) - Puhuin juuri Lars Norbergin kanssa, joka johtaa Baltic Fitnessiä, ja he valmistavat itse riggejä, telineitä jne. Kävi ilmi, että heidän kauttaan voi ottaa vakiomallin ja (kohtuullisissa rajoissa) saada sen mittojen mukaan ilman lisäkustannuksia. Minun ratkaisuni on todennäköisesti ostaa tämä tästä, ja saada pylväiden korkeus sovitettuna 2.40 kattokorkeuteen ja seinäkiinnikkeiden pituus sovitettuna niin, että ne voidaan asentaa kuvassani E:n ja C:n kohdalle.

Case closed, kuten sanotaan. Kiitos kaikesta palautteesta.
Näyttää hienolta, mutta minne aiot ripustaa hiekkasäkin?

Joudun tekemään kompromissin siinä ja ripustamaan sen seinäkiinnikkeeseen. Luulen, että tämä kokonaisratkaisu oikeuttaa sen poikkeamisen alkuperäisestä ideasta.

Olen katsonut tätä ketjua muutaman kerran nyt ja on yksi asia, jota en ymmärrä - kellarisi katto oletettavasti on kerroksen lattia yläpuolella? Siinä tapauksessa, kestääkö se lattia, että kävelet siellä hiekkasäkki sylissäsi? Ehkä se kestää jopa, jos hyppäät hiekkasäkin kanssa? Siinä tapauksessa se kestää yhtä hyvin kun ripustat vastaavan painon alapuolelle. Tarvitsee vain kiinnittää kaikki yhteen palkista. Jos sattumalta ei ole palkkia juuri siellä, missä haluat tavarat (yleensä niiden välinen etäisyys on 60 cm), voit kiinnittää palan neliöputkea 40x40x5 tai jotain sellaista muutamalla pultilla lähimpiin kahteen palkkiin ja kiinnittää tavarat haluamaasi paikkaan putkessa.

Ne eivät ole mitään raskaita tavaroita, joita haluat ripustaa. Tietysti, tulee mukaan hieman dynaamisia kuormituksia, mutta se on edelleen kevyttä verrattuna esimerkiksi palkiston omaan painoon tai siihen, että useat ihmiset liikkuvat yläpuolella olevassa kerroksessa.

• Tykkään
Peter2400
  • Laddar…
Herr Hysteres sanoi:
@kallun - Olen miettinyt sitä, mutta epäilen, voinko saada mitat niin tarkasti kuin tarvitsen. Lisäksi en halua pylväitä, jotka vievät tilaa muualla kuin seinien vieressä, ja joihinkin seiniini en voi kiinnittää esineitä mihin tahansa. Jos olet nähnyt jonkun järjestelmän, joka mielestäsi voisi toimia, kuuntelen tietenkin mielelläni!
Käytän Rogue-kamaa ja olen erittäin tyytyväinen laatuun. Heillä on useita mahdollisia järjestelmiä, muun muassa sellainen, jonka voi kääntää seinästä. Katso http://www.rogueeurope.eu/rogue-rigs-racks

Herra Hysteres, eikö tarvitse kiinnittää seinätelinettä, johon linkkasit, lattiaan.
On vaikea ymmärtää, miten se voisi olla vakaa, ellei sitä pultata kiinni.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.