optimum
Jos aiot rakentaa lasitetun terassihuoneen terassille, sinun on suunniteltava se nyt. Terassihuoneen kuorma tulee pylväiden kautta terassihuoneeseen ja tämä voima on otettava huomioon terassin rakenteessa.

Rakensin terassihuoneen viime keväänä ja aloitin rakentamalla terassihuoneen ja sen jälkeen terassin rakenteen.

Eristin myös lattian XPS-levyillä saadakseni lämpimän lattian. Ikkunoissa on yksinkertaiset lasit ja metallikalvo, jotta ne pitävät lämmön paremmin sisällä. Erinomaista.

HUOM! Älä käytä EPS:ää, niin kutsuttua styroksia eristeenä, koska siitä hiiret rakastavat rakentaa pesiä.

Minulla on myös lattiaan upotettu kehys, johon terassihuoneen kiskot tulevat olemaan, koko 34x145. Hyvä ruuvata ja tukeva. Terassihuone Willab Garden ja Halle muovikatto

Huomioi, millä lumivyöhykkeellä rakennat. Tämä määrittää terassihuoneen kuorman. Tämä kuorma on pylväiden otettava ja pylväiden paikat.

• Tykkään
berisen
  • Laddar…
optimum optimum sanoi:
Jos aiot rakentaa lasitetun terassin terassille, sinun on suunniteltava se nyt.
Terassin voima tulee pilareiden kautta terassille ja sen voimakkuus on huomioitava terassin rakenteessa.

Rakensin terassin viime keväänä ja aloitin suunnittelemalla terassin ja sen jälkeen rakensin terassin rakenteen.

Eristin myös lattian XPS-levyillä saadakseni lämpimän lattian.
Ruutujen lasit ovat yksinkertaistalasia ja niissä on metallikalvo, joten ne pitävät lämmön paremmin sisällä. Mahtavaa.

HUOMIO älä käytä EPS:ää, niin sanottua styroksia, eristeenä, sillä hiiret rakastavat rakentaa pesän siihen.

Olen myös asentanut 34x145 rungon lattialle, jossa terassin kiskot tulevat olemaan. Hyvä kiinnittää ruuveilla ja vakaa.
Terassi Willab Garden Halle muovikatolla.

Muista myös, millä lumikuorma-alueella rakennat. Tämä määrittää terassin kuorman. Tämän kuorman tulee pilarien kantaa ja pilarien pisteissä.
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Kyllä ei tee pahaa lisätä muutamia ylimääräisiä pilareita tai mahdollisesti kivilaattoja, jotta kantavat palkit saavat muutamia ylimääräisiä tukipisteitä siihen kohtaan, missä suunniteltu terassi tulee olemaan, joten teen niin ehdottomasti. :)

• Tykkään
Oscar Lander ja 2 muuta
  • Laddar…
berisen berisen sanoi:
Olin aiemmin miettinyt eristämistä kunnolla, mutta olen tullut siihen tulokseen, että lisätyö ja kustannukset eivät ole täysin perusteltuja.
Eristys on halpaa, vähän styroksia ja tuulisuojalevyä koolausten väliin, ja sillä on todella suuri vaikutus, senhän ei tarvitse olla 40 cm eristystä kuten isällä on.

optimum
berisen berisen sanoi:
Kiitos hyvistä vinkeistä!

Kyllä, ei haittaa lisätä muutamia ylimääräisiä pilareita tai mahdollisesti kivilaattoja niin, että kantavat palkit saavat muutamia lisätukipisteitä siihen missä suunniteltu terassi tulee sijaitsemaan, joten aion ehdottomasti tehdä niin. :)
XPS on melko halpaa ja laitoin 50 mm levyjä.
Asetin listat koolauksiin ja laitoin levyt niiden päälle, noin 10 mm väli terassilautaan niin, että ne eivät kitise. Kiilasin levyt pienillä XPS-paloilla.
Lattia ei koskaan tunnu kylmältä tällä yksinkertaisella tavalla.

Katso kuva nähdäksesi, kuinka helppoa se on.

• XPS-eristelevyt asennettu puurakenteisen lattian väliin kiiloilla; käytetty 50 mm paksuja levyjä.
  • Tykkään
tobbbias ja 1 muu
  • Laddar…
optimum optimum sanoi:
XPS on melko halpaa ja laitoin 50 mm levyjä.
Asensin listat rankoihin ja laitoin levyt niiden päälle, noin 10 mm väli terassiin jotta ei kitise. Kiilasin levyt pienillä XPS-paloilla.
Lattia ei tunnu koskaan kylmältä tällä yksinkertaisella tavalla.

Katso kuva niin näet kuinka helppoa se on.
Hieno! Voiko sen antaa olla tuollaisenaan ilman kattoa vuoden tai kaksi ennen kuin itse terassihuone on valmis, vai vahingoittaako se jollain tavalla?

optimum
Ne ovat tehty maahan asettamista varten. Kutsutaan myös maa-levyiksi.
Varmista vain, että sade ja lumi eivät valu taloa kohti.

Ehkä sinun pitäisi tehdä hieman kaltevuutta levyille ulospäin, jotta vesi virtaa oikeaan suuntaan.
Peitin terassin pressulla kunnes huoneen katon rakentaminen oli valmis, mutta kesti vain pari viikkoa minulle.

Kuten kuvassa näet, ylemmät palkit ovat kokonaisia ilman liitoksia, ja siten on ajateltu, että eriste on tarkoitus laittaa siihen.
Hieman huijasin myös cc-mittojen kanssa, jotka sovitin XPS levyjen leveyteen, jotta minun ei tarvinnut leikata niitä leveyssuunnassa.
Ostin Byggmaxista. Voi olla hyvä ajatus mennä katsomaan levyjä siellä.

https://www.byggmax.se/cellplast-xps300-p16474

• Tykkään
berisen ja 1 muu
  • Laddar…
Kun minulla on kerran asiantuntevia ihmisiä langalla, voin kysyä hieman koolauksien mitoista.

Onko liioittelua käyttää 45x170 myös koolauksissa vai onko se vain hyvä? Ajattelin, että voisiko siellä säästää hieman ja käyttää 145 koolauksissa ja 170 kolmessa kantavassa linjassa?

optimum
berisen berisen sanoi:
Kun minulla on täällä taitavaa väkeä niin voin kysyä hieman reglarien mitoista.

Onko liioittelua käyttää 45x170 myös reglarissa vai onko se vain hyvä? Ajattelin muuten, jos voisi säästää hieman ja käyttää 145 reglarissa ja 170 kolmessa kantavassa palkissa?
Riippuu tuen välimatkasta ja siitä, millaisia kuormituksia arvioit olevan. Käytin yhden tason 145 ja yhden tason 120. Ja paljon tukipisteitä. Alhaalla on kivilevyjä 20 kpl. 20 m2 katetussa ulkohuoneessa, jossa terassi on suurimmaksi osaksi täysin rakennettu. Niiden lautojen alla, joilla kiskot lepäävät, on reilusti reglaria. Aika monta palkkikenkää ym.

Voin suositella, että lasiosien alla on suoraan palkit. Ne ovat vähän herkkiä, jos ne notkuvat, ja voivat helposti jumittua ja olla hankalia avata muuten. Sekä kaivaa erilliset pilarit, joihin kiinnittää tolpat.

optimum
Vielä yksi vinkki
Mieti jo nyt, miltä terassisi pitäisi näyttää ja miten korkeudet toimivat.

Eli varmasti sinulla on terassin ovi, josta pääset sisään terassille, ja siinä on ovi, joka täytyy myös voida avata ilman, että se törmää katon palkkeihin.
Yleinen virhe ja ikävää, jos täytyy leikata katon palkkeja, jotta oven saa auki.

Piirsin talon ensin. Sitten terassin ja lopuksi terassin eteen. Kyllä talo oli jo olemassa, mutta aloitin mittaamalla ja piirtämällä sen ja sitten jatkoin piirustamista.
Minulla on aika tiukka väli kattopalkkien ja kattotuolien välillä ja vain 2 cm vapaaväli, ja sekä piirustus että todellisuus vastaavat toisiaan.
Olen nähnyt niitä, jotka eivät ole huomanneet tätä ja se ei ole hauskaa.
Willabilla on hyvät suunnittelutyökalut niin voit mitoittaa terassisi ja saada tarvittavat mitat etukäteen.
Kyllä ne ovat hieman kalliimpia, mutta todella hintansa arvoisia.
Itse liimapuukonstruktion lainasin Hallelta, joka löytyy Youtubesta.
Jos tarvitset lisää vinkkejä, ota yhteyttä.

Juuri nyt istun meidän kauniissa terassissamme.

optimum
Nefrums Nefrums sanoi:
Voin suositella, että on koolaukset suoraan niiden lasiosien alla, joissa ne tulevat seisomaan. Ne ovat hieman herkkiä, jos joustaa, ja voivat helposti kiilautua ja tulla jäykiksi avata muuten. Lisäksi kaivaa erillisiä pilareita pylväiden kiinnittämistä varten.
Täysin oikein.
Vielä yksi vinkki.
Kaiken pitää olla hyvin suorassa ja oikeassa kulmassa sekä mitassa.
Olin tarkka, mutta unohdin muutaman millimetrin parissa paikassa, ja sen huomaa sitten.
Ostin hyvän pitkän vesivaa'an etukäteen ja se on välttämätöntä.

• Tykkään
berisen
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.