Olen laskemassa materiaalitarvetta terassin rakentamiseen ja tarvitsisin vähän neuvoja teiltä kokeneilta terassinrakentajilta. :)

Tässä on luonnos siitä, miltä olen ajatellut sen näyttävän. Pilarien sijainnit eivät ole täysin tarkkoja, koska siellä on tällä hetkellä vanha terassi, joka pitää purkaa (sävyltään tummennettu laatta), mutta olen ajatellut käyttää nykyisiä pilareita uudelleen (mustat ympyrät) ja täydentää uusilla (punaiset).

Olen ajatellut pysyä CC 60, mahdollisimman hyvin kun otetaan huomioon, että yritän sovittaa sen olemassa oleviin pilareihin. Ajattelin käyttää 45x170 koko rungon läpi, mutta yksi kysymys, joka tuli esiin, on tarvitsetko poikkipalkkeja palkkien väliin vai milloin ja miksi niitä käytetään?

Ensi vuonna on tarkoitus rakentaa yksinkertaisempi lasitettu huone osan tämän terassin päälle, joten mielelläni panostan vähän ylimääräistä saadakseni siitä tukevan ja hyvän. (Huoneen pitäisi sijaita ylimmässä osassa tätä luonnosta, ei viistetyllä puolella)

Mietteitä luonnoksesta? Vaikuttaako se järkevältä vai tuleeko liian pitkä jänneväli vanhan pilarin ja uuden pilarin välillä pitkällä sivulla? Tuovatko poikkipalkit jotain lisäarvoa tällaisessa tilanteessa?

En ole koskaan rakentanut terassia reunapalkilla, mutta ajattelen, että sen on oltava jotain tällaista rakenteellisesti? Eli että tehdään kuin kehikko ulkopuolelle, jotta sinne voi laittaa yksittäisen laudan reunaksi. Sitten tulee varsinainen terassi tämän sisälle. Olenko tehnyt siitä liian monimutkaisen vai näyttääkö se järkevältä? ;)

Kiitos etukäteen :D

Rakennesuunnitelma terassin rakentamiseen, jossa plinttien paikat on merkitty mustilla ja punaisilla ympyröillä. Harmaa alue osoittaa vanhan terassin.

• Tykkään
Joakim Eskilsson
  • Laddar…
En tiedä tarkalleen, mitä ajattelit, mutta "frisen" ulommaisena, joka kulkee samaan suuntaan kuin loput terassilaudasta, ei tarvitse ylimääräisiä tukipuita. Poikkipuut voivat kyllä olla hyödyllisiä siellä ja muualla, mutta useimmat tyytyvät kulmiin kantavassa palkissa.

Miten olet ajatellut pohjatyön? Jos laitat eristetyn lattian erikseen katetulle terassille, voit käyttää sitä paljon pidempään syksyllä ja lämmittää sitä yksinkertaisella lämpöpuhaltimella ja aloittaa sen käytön aikaisemmin keväällä. Isällä on yksinkertaiset ikkunat ja eristetty lattia, hän käyttää sitä maaliskuusta lokakuuhun. Naapurilla on kaksinkertaiset ikkunat ja eristämätön lattia, heidän aikansa on toukokuusta syyskuuhun, koska alhaalta puhaltaa niin kylmää.

• Tykkään
Trollskidan
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 sanoi:
En tiedä tarkalleen, mitä ajattelit, mutta "frisen" ulkoreunassa, joka kulkee samaan suuntaan kuin loput trallista, ei tarvitse lisäpalkeja. Vinouudat varmaan ovat hyviä siellä ja muilla paikoilla, mutta useimmat tyytyvät kulmiin kantopuutarvikepuiden suuntaan.
Hyvä vinkki, en oikein ajatellut, että ne kulkevat samaan suuntaan ja sitten siitä tulee vähän turhaa lisätä palkeja sinne. Näyttääkö se muuten hyvälle tai onko jotain, mitä olen unohtanut?

Anna_H Anna_H sanoi:
Miten olet ajatellut alusrakenteen kanssa? Jos teet erillisen lattian terassille eristyksellä, voit käyttää sitä paljon pidempään syksyllä ja myös lämmittää sen yksinkertaisella lämminpuhaltimella ja aloittaa käyttää sitä aikaisemmin keväällä. Isällä on yksinkertainen lasitus ja eristetty lattia, hän käyttää sitä maaliskuusta lokakuuhun. Naapurilla on kaksinkertainen lasitus ja eristämätön lattia, heidän kautensa on toukokuusta syyskuuhun, koska se puhaltaa niin kylmästi alapuolelta.
Ajatus on tehdä hieman yksinkertaisempaa ilman eristettyä lattiaa. Laittaa jonkinlainen "ulkosessio matto" pysäyttämään vedon alhaalta. Ajattelin aiemmin lisätä eristystä kunnolla, mutta olen tullut lopputulokseen, että lisätyö ja kustannukset eivät ole perusteltuja.

Selventääkseni kysymystäni hieman.

Tässä olen piirtänyt lyhyen säännön jokaiselle riville. Lisäisikö tämä jotain vai onko se enimmäkseen turhaa ylimääräistä työtä?

Kuva pohjapiirroksesta, jossa on vedettyjä viivoja ja punaisia ympyröitä rakenteilla olevan projektin tueksi.

• Rakennessuunnitelma näyttää puisen koriste-elementin, jonka mitat ovat 4 x 9 metriä ja sisältää useita punaisella merkittyjä tukikohtia.
Viimeksi muokattu:
Tarvitset kantavat palkit, jos en ymmärrä piirustustasi väärin. Muuten tarvitset paljon enemmän perustuspilareita...

Tarvitset kantavat tukipuut, jos en ymmärrä piirustustasi väärin. Muuten tarvitset paljon enemmän peruspilareita...
Eikö uloin kantava tukipuu riitä? Ja sitten ruuvata terassilauta suoraan kantaviin ruoteisiin? Ajattelin käyttää 28/120 tai mahdollisesti 34/145 mm terassilautaa tähän.

Edit:
Löysin netistä kuvan jostakin, joka on tehnyt suunnilleen kuten ajattelen. Tämähän pitäisi toimia myös minulle?

Avoin terassirunko tiilitalon takapihalla, puulankut asennettu maahan, rakennusvaiheessa. Ruotsin lippu näyttää taustalla.

• Tykkään
Mach77777
  • Laddar…
Olin ulkona ottamassa pari kuvaa nykyisestä terassista, jota olen purkamassa. Haluaisin mieluiten päätyä samalle korkeudelle kuin tämä, jolloin voi olla hieman hankalaa saada kantopalkit ja sen jälkeen ruuvikoolaukset päällekkäin.

Eikö ole mahdollista saada tukeva rakenne, vaikka rakentaisi sekä kantopalkit että ruuvikoolaukset samalle tasolle? Tyyliin kuten yllä olevassa kuvassa siis. Ymmärrän, että ehkä minun täytyy täydentää muutamalla tolppaperustuksella verrattuna luonnokseeni, mutta periaatteessa sen pitäisi toimia, eikö vain? :)

• Vanhalla terassilla on tikkaat ja grillivaunu, ja se on osittain purettu. Maassa ympärillä on maata ja kiviä.
  • Vanha puuterassi, johon kuuluu grillisavustin ja tikkaat, on purettavana talon edessä, ja nurmikko näkyy edessä.
Joo juu hmm.. :)
170 virke suositellaan enintään noin 3000 jänneväliin. Joten se toimii varmasti sinun (3500??) kanssa.
Onhan olemassa pieni riski, että terassi notkahtaa vähän keskeltä.
Mutta miksi ei kantolinja mustien pisteiden yli piirustuksessasi ja jakaa terassi kahdeksi osaksi?

Joo, nii joo.. :)
170 virke suositellaan korkeintaan noin 3000 jänneväliksi. Joten se toimii varmasti sinun (3500??) kanssa.
On vähän riski, että terassi painuu keskeltä.
Mutta miksi ei kantolinjaa noiden mustien pisteiden yli suunnitelmassasi ja jakaa terassi kahteen osaan?
Ok, kyllä, mieluummin välttäisin keskelle painuvaa terassia. Sitten se varmaan kallistuu siihen, että minun täytyy kaivaa olemassa olevat tolpat ja tehdä alusta asti oikein ehkä. Toivoin voivani välttää kaivamasta noin 8-10 tolppia/ reikää sillä tavalla ;)

Yritän kuvitella miltä se näyttäisi tehdä niin kuin sanot kantolinjan kanssa olemassa olevien (kuvan mustat) yli, mutta en saa sitä oikein toimimaan. Terassin keskikohta tulisi siihen missä se tolppa, jonka näet ensimmäisessä kuvassani oikealla puolella, on ja se osoittaa ulospäin, joten en voi siihen laittaa pituussuuntaista sääntöä oikein. Ajattelenko aivan väärin? :D

Optimaalisesti se olisi jotain tällaista luulen. Reilusti tolppia, mutta sitten on myös koko kantolinja keskellä ja sitten ruuvireikiä molemmin puolin sitä. Taitaa olla vain paras?

Tasokuva altanirakennesuunnitelmasta, jossa näkyy yhdeksäntoista pylvästä ja poikittaisia tukipalkkeja harmaata taustaa vasten.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
berisen berisen sanoi:
Ok, ja en säckande altan på mitten skippar jag helst. Då lutar det nog åt att jag får gräva upp befintliga plintar och göra rätt från början kanske. Hade hoppats kunna spara mig arbetet att gräva en 8-10 plintar/hål på det viset ;)

Försöker föreställa mig hur det skulle bli att köra som du säger med en bärlina över dom befintliga (svarta i bilden) men får inte ihop det riktigt. Mitten på altanen blir ju typ där den plinten du ser längst till höger på min första bild är och den pekar ju utåt så i den kan jag ju inte lägga någon längsgående regel riktigt. Eller tänker jag helt tokigt? :D

Optimalt vore väl något sånt här antar jag. Rejält med plintar men då har man ju en hel bärlina på mitten också och sen skruvreglar på varsin sida om den. Måste väl bara bäst?

[kuva]
bärlinan måste som jag ser det inte gå rakt och måste inte vara en och samma hela vägen, den är endast till för att du inte ska ta upp hela spännvidden på endast 2 punkter. om det blir 1.5m plus 2.0m så är det helt ok. om de existerande plintarna är ok höjdmässigt förstås. då hade jag använt de 3 vänstra svarta enl din första ritning för bärlina, sen vinkla av från de 2 yttersta ut till kanterna med bärlinan.
bygg sen gärna lite utanför plintarna, ca 20-30 cm så du slipper se dem och att de ej hamnar i vägen för ev kjol runt om. det lilla överhänget kommer inte svaja.

berisen berisen sanoi:
Ok, ja en säckande altan på mitten skippar jag helst. Då lutar det nog åt att jag får gräva upp befintliga plintar och göra rätt från början kanske. Hade hoppats kunna spara mig arbetet att gräva en 8-10 plintar/hål på det viset ;)

Försöker föreställa mig hur det skulle bli att köra som du säger med en bärlina över dom befintliga (svarta i bilden) men får inte ihop det riktigt. Mitten på altanen blir ju typ där den plinten du ser längst till höger på min första bild är och den pekar ju utåt så i den kan jag ju inte lägga någon längsgående regel riktigt. Eller tänker jag helt tokigt? :D

Optimalt vore väl något sånt här antar jag. Rejält med plintar men då har man ju en hel bärlina på mitten också och sen skruvreglar på varsin sida om den. Måste väl bara bäst?

[kuva]
Ja, exakt så. SÅ hade jag gjort.
Och flyttat de båda yttersta plintarna sådär.
Så svarta är bärlinor. De gula är skruvreglar som du fäster in i bärlinorna med hjälp av balkskor.

Rakennesuunnitelma, jossa mustat palkit ovat bärlinor, keltaiset ruuvit kiinnitetään niihin. Rakennuksen mitat ovat 4x9 metriä sekä 7,9 metriä.

CE-merkitty lämpösinkitty palkkikenkä, metallinen rakennuskomponentti, hinta 10,00 kr.

Kanske kommer kostar några kronor extra men allt blir mer korrekt byggt och om du ska sälja någon gång framöver så kommer säljaren ge dig mer tummen upp! :)

• Tykkään
berisen
  • Laddar…
Ja frisbrädorna sitten niin kuin ajattelit jo ensimmäisessä kuvassasi(y)

T tobbbias sanoi:
Kyllä, juuri niin. Niin olisin tehnyt.
Ja siirtänyt molemmat uloimmat pylväät sillä tavalla.
Joten mustat ovat kantavat palkit. Keltaiset ovat ruuvikiinnikkeet, jotka kiinnität kantaviin palkkeihin palkkikenkien avulla.

[kuva]

[kuva]

Ehkä maksaa muutaman euron enemmän, mutta kaikki rakennetaan oikein ja jos myyt jossain vaiheessa tulevaisuudessa, myyjä antaa sinulle enemmän peukkua ylös! :)
Kiitos hyvistä vinkeistä :)

Harkittuani asiaa uudelleen olen keksinyt, että voin kiinnittää ensimmäisen kantavan palkin suoraan talon perustukseen. Sen pitäisi olla erittäin vakaa ja lisäksi pääsen eroon pylväsrivistä lähimpänä taloa. Jos kiinnitän 45x170 suoraan betoniseinään tukevilla laajennuspulteilla, sen pitäisi olla vähintään yhtä hyvä kuin laittaa se pylväiden päälle, eikö niin?

• Tykkään
Peter_Bromma
  • Laddar…
Tietenkin se toimii. (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.