Katsotaan, onnistunko selittämään tämän hyvin, kun kaikkia termejä ei aina tunne.
Mukana on kuva ja "piirustus" apuna.

Se mitä ihmettelen, onko keltainen tolppa portaiden alareunassa jollain tavalla tarpeellinen. Tuntuu, että voisin poistaa sen, mutta en halua ottaa riskiä....

Olen piirtänyt harmaan rakenteen alla olevaan kuvaan. Tolppa sijaitsee punaisessa ympyrässä eli juuri kohtaan, jossa lattiahirsi kiinnittyy poikittaiseen palkkiin alakerran aukon kohdalla.
Poikittainen palkki on kiinnitetty seuraavaan lattiahirteen ja sijaitsee toisen nurkan pilarissa, portaan nurkassa.

Onko itsestään selvää, että keltainen tolppa voidaan poistaa vai täytyykö minun ottaa yhteyttä suunnittelijaan?
Ehkä on yhtä selvää, että sen täytyy jäädä?

Erilainen keskietäisyys lattiarakenteessa tässä tapauksessa. Oikealta: 500, 600 (täällä on tolppa), 400 (täyspitkä hirsi).


Piirros, jossa on sinisiä palkkeja ja punainen ympyrä osoittamassa keltaisen pylvään sijaintia portaiden alaosassa. Kuva kellarista, jossa on puiset portaat ja keltainen pylväs. Pylväs sijaitsee portaiden alapäässä, osana talon rakenteita.
 
Se ei ole tolppa vaan enemmän lankku, sen voit poistaa.
Sen sijaan portaiden kulmassa oleva tolppa täytyy luultavasti jättää paikalleen.
 
Voi erittäin hyvin olla niin, että tuolla tolpassa (tai "sisällä" jos se koostuu useista laudoista) kulkee sähköjä, kuten elstigare tai jokin muu tärkeämpi sähkökabeli, se on joka tapauksessa melko yleinen tapa vanhoissa taloissa vetää sähköt sillä tavalla porraskäytävän läpi.

Muuten olen samaa mieltä @Demmpa kanssa, sillä ei luultavasti ole kantavaa ominaisuutta.
 
L
Jokin syy siihen, että se on siellä, on varmasti olemassa, melkein kuin lisäys (ehkä yläkerran lattia keinuu portaita vasten), se näyttää siltä, että portaikon aukon avväxling on kaukana, jossa se mahdollisesti tukee. Avväxling on todennäköisesti portaikon kulmassa ja kiinnitetty kuvan oikealla puolella olevaan välipohjan palkkiin. Siinä on luultavasti muita palkkeja keskellä, joten se riippuu siitä, kuinka paksu avväxling on ja sen kantavuudesta, jotta se ei taipuisi alaspäin, muilta osin se voi olla kosmeettinen, mutta ei näytä siltä.
 
Luulen/toivon, että alkuperäinen syy on, että portaikon varrella oli luultavasti seinä. Minulla ei kuitenkaan ole piirustuksia tästä, ja kun otin talon, tämä osa ei enää ollut alkuperäinen.

Se ei ole lisätty jälkeenpäin, koska siinä on "jalka", joka on valettu betonilattiaan.

Ei sähköä, joten ei mitään sellaista.

Portaikkopylväs pitää ehdottomasti säilyttää. Ajattelin vaihtaa sen johonkin sirompaan, mutta poikkipuun ura on jyrsitty sähkölle, joten se voi olla heikentynyt ja silloin tarvitaan varmaankin niin leveä pylväs, että se ylittää uraan.

Kaikki harmaat palkit ovat noin 9" x 2" ja ne on kiinnitetty eräänlaisella palkkikengällä. Metallinauha, tukevaa materiaalia, joka on ripustettu palkin päälle ja kulkee sitten U-muotoisena saapuvan palkin alapuolella.
 
L
Jos tutkit tarkasti tolppia ja muita tukipuita, voit nähdä, onko siellä ollut kiinnityksiä, kuten ruuvin tai naulan reikiä, jotka mallautuvat toisiaan vasten. Tällöin voit päätellä, että siellä on ollut kiinninaulattu (inspiroid) portaat, jotka on avattu. Koska siellä on tukijalka, saattaa olla jotain kevyttä tärinää lattialla ylhäällä, mutta sitä ei voi sanoa etäältä, se täytyy kokeilla ja nähdä paikan päällä. Ilman tolppaa on 1500 yhteensä roikkumassa siellä, normaalisti noin maksimi on 900 porrasaukossa.
 
Tuntuu kuin yksinkertainen ratkaisu silloin.
Poistan sen ja kokeilen. Jos tulee heilahdus, sen pitää olla siinä, muuten ei.
 
L
N Nizztos sanoi:
Tuntuu yksinkertaiselta ratkaisulta.
Poistan sen ja kokeilen. Jos tulee huojuntaa, sen pitäisi olla siellä, muuten ei.
Sinulla pitäisi kuitenkin olla suojakaide portaiden vieressä ja sitten voit laittaa 2 tuuman teräsputken lattian ja katon väliin ja levyttää sen, ei tule niin karkea silloin.
 
Njae,
Korkeussuojia tarvitaan, jos noudattaa sääntöjä, mutta en aio tehdä sitä. Lautavuoraus 2" on käytännössä sama kuin tänään. Tolppa on 2"x4".
Sen sijaan, jos tarvitsen, korvaan sen teräksisellä neliöprofiililla, jonka vain lakkaan. Minulla on jo teräspilari harjapalkkiin, joten se ulkonäkö on jo talossa.
 
  • Tykkään
Liteavvarje
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.