Hei,

Olen ostanut talon kokonaisurakkana, enkä löydä rakennepiirustuksia piirustusten joukosta ja mietin, tarvitaanko niitä tai onko ne sopivia olla olemassa mahdollisen myynnin tai uudelleenrakentamisen yhteydessä.

Voiko puuseppä katsoa taloamme ja nähdä, voiko seinän poistaa ym muutostöiden yhteydessä tai sulkea avoimen katon uudella palkistolla uuden huoneen luomiseksi jne., sellaisia yksinkertaisia käytännön asioita.

Tarvitaanko rakennepiirustukset, niin että minun pitäisi lähettää sähköpostia ja yrittää saada niitä?

Jos sinulla on kokonaisurakka, silloin urakoitsija vastaa rakennuspiirustuksista. Hänen vastuullaan! Jos aiot tehdä muutoksia, silloin urakoitsijan tulee päättää, mitä voidaan tehdä. Hän todennäköisesti veloittaa tästä ylimääräistä.

Talo on jo olemassa ja se seisoo paikallaan. Mietin, jos haluan tehdä omia muutoksia esimerkiksi 5 vuoden kuluttua tai jos siitä olisi hyötyä, jos myisi 10 vuoden kuluttua, jos heillä ehkä on suunnitelma tehdä muutoksia riippuen siitä, millainen rakenne on?

On aina hyvä olla mahdollisimman paljon tietoa talosta riippumatta siitä, aikooko myydä vai remontoida. Varmista, että saat ne ja mieluiten A1-muodossa ja/tai dwg-tiedostoina.

Taloelementit tai moduulitalo? Jos talo ei ole liian monimutkainen, saattaa olla, ettei edes rakennuspiirustuksia ole olemassa.

Se on moduulitalo, lähetän sähköpostia ja katson mitä he sanovat. En voi saada muuta kuin ei.

Hei taas,

Pieni lisäkysymys :)

Jos haluan laajentaa tai purkaa seinän tai sulkea avoimen tilan kattoon uudessa talossani kolmen vuoden kuluttua, voiko tämän tehdä katsomalla, miltä talo näyttää (harjoitettu rakennussilmä) ilman olemassa olevia rakennepiirustuksia ilman liikaa lisätyötä?

Laajentaminen on luultavasti helppoa, mutta seinän purkaminen voi olla hieman vaikeampaa, sisäkaton asentaminen? tarkoititko yläkertaa?
Minkä tyyppinen talo se on?
Voitko laittaa pohjapiirroksen tai jotain vastaavaa?

Minulla on kaksikerroksinen funkkis 5 m korkea, 65 m2 rakennuspinta-alaa, tv-sohvan yläpuolella ei ole kerrosta/huonetta. Jos haluaa rakentaa lisämakuuhuoneen siihen ylle muutaman vuoden kuluttua, asettaa kantavat rakenteet samalle tasolle muun kerroksen 2 kanssa, onnistuuko se, voiko olla jotain mikä voi aiheuttaa ongelmia ilman piirustusta?

Kuinka muotoilen viestini talotoimittajalle (kokonaisurakka) sähköpostilla, jotta hän ei näkisi sitä tilauksena, joka maksaa maltaita, jos se ei kuulu kauppaan?

Ei siihen tarvita piirustusta, vakava puuseppä tietää kuinka ratkaista se. Siinä mahdollisesti jänneväli on suurempi ongelma, mutta sen voi ratkaista esimerkiksi Moelvenin laskentaohjelmalla :)

Kiitos Enk projekt!

Joten oikeastaan ei tarvita rakennuspiirustuksia eikä ole mitään, mitä voisin vaatia?

Voin siis olla rauhallinen tulevien mahdollisten rakennusprojektien suhteen?

Eikö kunta ole vaatinut sitä rakennuslupaa varten?
Onhan aina hyvä olla mahdollisimman paljon piirustuksia ja tietoa talosta, on helppo unohtaa kuinka sen teki vaikka rakentaa itse :D

Minulla on myös käsitys siitä, että kunnan täytyy saada kaikki rakennepiirustukset lopullisesti hyväksyäkseen rakennusluvan. Rakennan nyt paikalla rakennettua taloa kokonaisurakkana ja olen saanut kaikki rakennepiirustukset kysymättä niitä.

//Andreas

Soitan kunnalle iltapäivällä ja tarkistan heidän kanssaan. Minullahan on byggsatshus, joten ehkä ei tarvita rakennepiirustuksia, jos talo on hyväksytty jossain instanssissa?

Pitääkö kunnalla olla energialaskelma talosta rakennuslupahakemuksessa?

Viimeksi muokattu:
Uskon, että kunta haluaa saada energiataseen laskelman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.