8 737 lukukertaa ·
33 vastausta
9k lukukertaa
33 vastausta
Tarkista pilari / ilmakuplat
Hei!
Olen valamassa uusia pilareita TALOON, jossa pilarit ovat huonokuntoisia.
1. Kuinka tärkeää on sekoittaa lautalla tai vastaavalla, jotta vältetään ilmakuplat? Kaksi valamaani pilaria en ole pystynyt sekoittamaan lautalla, vaan olen ravistanut putkea ennen kovettumista, jotta ilma poistuisi ja betoni tiivistyisi.
2. Vaihtoehto laudalle sekoittamiseen? Joku teleskooppityökalu, jonka voi kallistaa alas pilariputkeen, kun ollaan talon alla?
3. Onko keinoa tarkistaa, onko pilari onnistunut hyvin?
Pilarit ovat noin 1,5 metriä korkeita, 19 cm halkaisijaltaan, ne seisovat kalliolla ja ovat tuettu 3 kpl 10 mm harjateräksellä per pilari kallioon ankkurimassalla.
Olen valamassa uusia pilareita TALOON, jossa pilarit ovat huonokuntoisia.
1. Kuinka tärkeää on sekoittaa lautalla tai vastaavalla, jotta vältetään ilmakuplat? Kaksi valamaani pilaria en ole pystynyt sekoittamaan lautalla, vaan olen ravistanut putkea ennen kovettumista, jotta ilma poistuisi ja betoni tiivistyisi.
2. Vaihtoehto laudalle sekoittamiseen? Joku teleskooppityökalu, jonka voi kallistaa alas pilariputkeen, kun ollaan talon alla?
3. Onko keinoa tarkistaa, onko pilari onnistunut hyvin?
Pilarit ovat noin 1,5 metriä korkeita, 19 cm halkaisijaltaan, ne seisovat kalliolla ja ovat tuettu 3 kpl 10 mm harjateräksellä per pilari kallioon ankkurimassalla.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 viestiä
Betoniteollisuudessa on koneita, jotka tärisevät valumuotteja.
Se on vähän sama asia kuin että ravistat muottiputkea.
Se on vähän sama asia kuin että ravistat muottiputkea.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Betoni, jonka sekoitat itse, tulisi täristää (myös tehdassekoitettu joskus), erityisesti kun kyseessä on niin korkeat plintit. Vuokraa sähköinen tärinäpuikko Ramirentista tai Cramolta.
Jos sinulla on delta- tai planslip, voit käyttää sitä valuputkessa muutaman minuutin ajan tuottaaksesi värinää. Myös käyrä 75 mm:n naula porakoneen istukassa tuottaa riittävästi värinää vapaasti seisovan valuputken väristä varten.
Kiitos vastauksesta!C corre sanoi:
Miten etenen slip:in kanssa, laitanko sen putkea vasten vai?
Minulla on PSM 100 A
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/psm-100-a-3165140718028-199909.jsp
Miten etenen mutkaisen naulan ja porakoneen kanssa?
Stickan56
Talon omistaja
· Roslagen
· 1 944 viestiä
Stickan56
Talon omistaja
- Roslagen
- 1 944 viestiä
Putket ovat luultavasti suoraan kalliota vasten pienellä raolla,
Kohdista putket keskelle ja pystyyn, kaada noin 1 dm betonia ja koputa putkea niin, että se laajenee hieman alaspäin ja odota seuraavaan päivään, jolloin putket ovat kiinni pohjassa eikä ne liiku sivuttain.
Sen jälkeen voit vapaasti täyttää 1 dm kerrallaan ja täristää jotain putkea vasten, ja katsoa, jos pinnalle kerääntyy vettä, silloin ilma on poissa.
Jos sinulla on rauta koko matkan ylös, se on tarpeen niin pitkillä pylväillä.
Kohdista putket keskelle ja pystyyn, kaada noin 1 dm betonia ja koputa putkea niin, että se laajenee hieman alaspäin ja odota seuraavaan päivään, jolloin putket ovat kiinni pohjassa eikä ne liiku sivuttain.
Sen jälkeen voit vapaasti täyttää 1 dm kerrallaan ja täristää jotain putkea vasten, ja katsoa, jos pinnalle kerääntyy vettä, silloin ilma on poissa.
Jos sinulla on rauta koko matkan ylös, se on tarpeen niin pitkillä pylväillä.
Toimintatapa on ollut tähän asti sellainen, että ahtaan tilan vuoksi olen nostanut pienellä lastalla putkeen, ja kun ehkä puolet on täynnä, mitä on vaikea sanoa, olen ravistanut/keinuttanut putkea. Sitten olen täyttänyt ehkä 30 cm talon alapuolelle, missä paperiputki loppuu, ja ravistanut uudelleen ja täyttänyt loput. Sitten, melko pian sen jälkeen kun alempi paperiputki on täytetty, olen asettanut loput paperiputkesta, 30 cm, ja täyttänyt sen ja teipannut ylemmän paperiputken yhteen alemman kanssa. Olen tehnyt sen kahdessa erässä, eli alempi putki on ehkä 120 cm ja ylempi on 30 cm, koska on nopeampaa täyttää, kun minulla on vähän tilaa, kun ei ole ollut mahdollista vetää paperiputkea raudoitustankojen päälle, jos se ulottuisi talon ylös asti.Stickan56 sanoi:
Sinulla onkin kaksi osaa, kuten sanot. Voit laittaa rautaa ensimmäiseen pätkään, joka nousee hieman ylös, ja sitten asettaa toisen, joka menee ensimmäisen ohi. Siihen tulee sauma, mutta se on tarpeeksi vahva. Sitten se, että täytetään 30 cm, on liikaa, vain 10 cm kerrallaan, muuten on vaikea poistaa ilmaa ja betoni tärisee paljon helpommin.
Jos sinulla on iskuporakone, voit asettaa siihen mahdollisimman suuren pultin ja täristää putkea vasten, se toimii hyvin, ilma poistuu. Tarkista jatkuvasti, että vesi nousee ylös siihen, mihin olet lyönyt, ennen kuin uusi betoni kaadetaan ja enintään 10 cm. Tämä vaatii paljon kaatamista ja vie aikaa, mutta täytyy vain hyväksyä tilanne ja jatkaa työtä.