Lanka, joka ei halua antaa opetuksia mistään. On monia tapoja, jotka toimivat. Tämä on vain yksi niistä.
Noin kuusi viikkoa sitten minut lähetettiin mittaamaan pihanoven.
Ahdas aukko alhaalla rappukäytävässä. Karmin ympärillä laasti. Näkee heti, että ovea ei voi nostaa pois. Saranoiden on irrottava.
Teippasin palan pahvia karmin sisäpuolelle. Ripustin sen saranoihin. Se oli ainoa viitepiste, jonka keksin ollessani siellä. Piirsin karmivahvistuksen ääriviivat.
Ristilaserin avulla mittasin muun karmin ja kynnyksen.
Tämä on kaikki, mitä minulla on. Kuvittelin, että uusi maalattaisiin kuten vanha. Päivää myöhemmin sain tietää, että uusi tulee olemaan tammea .
Pahvin teippasin MDF-levyyn. Sitten sahasin suoraan viivan mukaan. Oven ja karmin välille pitää jäädä ilmaa. Mallia, jonka juuri sahasin, on pienennettävä 4 mm koko kierrokselta.
Nyt voi kuvitella useita eri tapoja. Voi tehdä uuden viivan piirtokolmion avulla ja sahata vapaalla kädellä esimerkiksi,
Valitsin toisen menetelmän.
Asetin 16 mm laakerin 24 mm urajyrsinterän akselille. Vähentämällä terän korkeutta pystyin jyrsimään 4 mm portaan tarkasti mallia seuraten.
Seuraava vaihe on ylimääräisten materiaalien poistaminen puhtausjyrsin terällä. Tällä tavalla toivon, että valmis malli antaa oikean muodon, jotta ovi sopii.
Joitakin vaiheita on jäänyt välistä. Olisin toki voinut tehdä kappaleen juottamalla ja tappamalla perinteisellä tavalla. Jos ei ole viilupuristinta, on se luultavasti se tapa, jolla on toimittava. Valitsin sen sijaan tehdä vanerilamellin sydänmännystä ja koivuvanerista. Jyrsin lasia varten mallilla, jonka tein mittojen mukaan. Tämän ansiosta lasin voi tilata piirustuksella.
Purin ainekseni yhteen mallin avulla ja jyrsin lamellin tarkkaan mittaan. Olen piirtänyt pystysuuntaisen linjan ja ennalta päättänyt, miten sivut ja pohja sahataan. Sahasin tämän upotussahalla ja kiskolla.
Seuraava vaihe oli koota yhteen 8 mm massiivitammi ja liimata se molemmille puolille ainetta. Geometria on hieman monimutkainen, kun ulkoympyrän keskipiste on hieman syrjässä. En vaivautunut laskemaan tarkalleen, missä kulmien pitäisi olla. Luotin tunteeseen. Tältä se näyttää, kun tammi on liimattu.
Seuraava vaihe on tietysti jyrsiä puhtaaksi ja kaavertaa sisänurkat.
Terveisin Findus
Seuraava askel on oven sovittaminen. Bef karmilla oli 10 x 42 mm. Uusi ovi on 60 mm paksu. Sopimaan karmitaitteeseen oven pitää olla noin 10 x 22 mm.
En löytänyt järkevää tapaa tehdä tämä käsijyrsimellä. Lähetin sen sijaan pystysuoran jyrsimen. Työkalun halkaisija 140. Mallirengas 120.
Olen voinut tehdä ruutuosat mallissa, jota käytin lasitusaukkojen jyrsintään. Olisin voinut ottaa muutaman kuvan niin olisin voinut kuvailla prosessin . Voin sen sijaan kuvailla, miten ne yksinkertaisesti asennetaan. Meidän, jotka emme ole niin käteviä, täytyy käyttää rumia temppuja sen sijaan, että tekisimme oikean käsityön .
Sahaan kasan pieniä sovitettuja klotseja.
Sitten ruuvaan ne lasiaukkoon strategisiin paikkoihin.
Sen jälkeen vain painan ruutuosan kiinni liimalla ja naulaan sen paikoilleen.
Käännän sitten oven ja poistan klotsit.
Tulos. On varmasti huippupuuseppiä, jotka piirtävät viivan lyijykynällä ja naulaavat vapaalla kädellä. Itse suosin tätä vaihetta täydellisellä tuloksella ilman että tarvitsen käyttäväni kätevyyttä.
Reunussäännöt.
Normaalit reunussäännöt pakottavat jyrsimään koko oven reunan. Fiksu vaihtoehto on sen sijaan käyttää teräsovien reunussääntöjä.
Se on vähän kuin jyrsisi pienen lukkolaatikon.
Sitten porataan reikä tapille. Mitat ovat tietenkin tärkeitä. Onneksi on olemassa tuotelehtiä. Kun tekee ohjeiden mukaan, se toimii.
Aika viimeistelylle. Tämä petsin ja öljyn yhdistelmä aiheutti pitkät kuivumisajat.
Viimein aika asennukselle. Tänään vanhat nostettiin pois
ja uudet asetettiin paikalleen.
Olen ollut siellä toisen kerran. Tunnen, että minulla on ollut jälleen onnea.