Aion muurata leca ja kyselen, onko kenelläkään tietoa muurauslaasti-kuivatuotteen-menekistä noin, jotta voisin arvioida kuinka paljon minun tulisi ostaa, kun aion muurata 650 kpl lecaharkkoa 6-riviseen perustukseen. Joku??
Te jotka olette muuranneet itse, kuinka monta kiveä ehtii tunnissa, jos ei halua katkaista selkäänsä. Sopivassa tahdissa siis.
ystävällisin terveisin
Anders
 
Mitä olen kuullut, niin ehtii noin 1 m² / tunti / henkilö mutta ei ole omaa kokemusta (vielä). Kerro tuloksesta!
 
hasse_f sanoi:
Mitä olen kuullut, niin ehtii noin 1 neliömetri / tunti / henkilö, mutta ei ole omaa kokemusta (vielä). Kerro tulos!
1 neliömetri leca / tunti? Parempaa tahtia kuin yksi kivi yhdeksässä minuutissa voi varmaan pitää, vai kuuluuko mukaan kahvitauko? :)
 
Jos lasketaan mukaan sekoitusaika, kiven ja laastin kantaminen, raudoituksen kiinnittäminen jne., niin 1 kvm/h ei ole kovin väärin, se sujuu huomattavasti nopeammin ja on paljon hauskempaa (no jaa ;)) jos on useampi.

En muista tarkkaa kulutusta, olemme muuranneet noin 1000 kiveä 25x19x59 ja siihen on käytetty noin 230 säkkiä laskujeni mukaan. Tämä sisältää myös saumaamisen, eli saumojen täyttämisen sisä- ja ulkopuolelta tasaisen pinnan saamiseksi.

Olemme käyttäneet pystysaumaa, ilman pystysaumaa menee vähemmän.

Yksi vinkki, hanki paljon reiluja työkäsineitä. Lecablockit ovat kuin raastinrauta.
 
Mitä olen ymmärtänyt, se käy huomattavasti nopeammin, jos on "markservice" lohkojen, käytön jne. toimituksella. Lisäksi paksusaumamuuraus on huomattavasti hitaampaa kuin ohutsaumamuuraus.
 
Kuulostaa siltä, että noin tunti per neliö on kohtuullista...
Minun pitää muurata 90 neliötä ja kun työpäivä on 8 tuntia, siihen menee noin 11 päivää. Jos minulla on apumies, ehkä selviän siitä 7 päivässä?
Olen nyt tiivistänyt noin 40 kuutiota 16-32-mursketta ja pian aion rakentaa muotin sen päälle.
Itse nauhalle, joka valetaan, asetetaan 6 kerrosta lecaa ja sen päälle kaksikerroksinen talo. Tietääkö kukaan, mihin voisi kääntyä, jotta selvitän, miten perustuspohjan pitäisi mitoittaa? Ajattelin valaa nauhoja, joiden poikkileikkaus on 600x150mm tai vaihtoehtoisesti 600x200mm, raudoitettuna, kolme rautaa ylhäällä ja kolme alhaalla. Ero on yli kaksi kuutiota betonia.
Riittääkö perustuspohjaksi 150mm paksuinen, mitä luulette?
/Anders :-/
 
Jos pohjamateriaali on vakaa, sen pitäisi kyllä riittää (berg/sprängsten), mutta varmista asia konstruktörin kanssa, tällaisten kanssa ei voi tulla virheitä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.