Olen ostanut sahattua puutavaraa 50x150 erittäin edullisesti. Mietin käyttää samaa mittaa lattianiskojen, seinäpylväiden, hammarbandin ja kattotuolien valmistukseen myös samasta mitasta. (Sylliä varten olen ostanut joitakin palasia 100x200.) Onko OK käyttää samaa mittaa talon runkoon?

Se riippuu tietenkin siitä, millaisen talon aiot rakentaa.

Se riippuu tietenkin ensisijaisesti talosta, mutta yleisesti ottaen olen saanut käsityksen, että 150 on hieman heikkoa kattotuoleille, jos niiden väli on tavallinen 1,20. Jos pienennetään kattotuolien väliä, niin myös kuormitus pienenee ja siten voidaan käyttää ohuempaa puutavaraa.

Se on kesämökki, joka on 48 m². Mitä tulee kattotuoleihin, olen nähnyt piirustuksia, joissa ylävartalon puut ovat 45x145, mutta käsivarsi on hieman enemmän 45x175. Siinä tapauksessa minun pitäisi olla hieman vahvempaa materiaalia käsivarteen. Loppu on OK?

Mitä aiot käyttää kattopäällysteenä? Mitkä lumikuormat (riippuu kattokulmasta ja sijainnista maassa)? Mitkä ovat jännevälit?

Kukaan maailmassa ei voi mitoittaa taloa tietämättä, miltä talo tulee näyttämään ja mitä kuormia siihen liittyy.

Aion asentaa kattopellin. Jänneväli on 5400. Lumikuorma en tiedä miten laskea, mutta alue on Västerbotten. Kattokulmaksi ajattelin 27. Olen nähnyt ihmisten siellä laittavan mökkejä pystyyn muutamassa päivässä. Se ei näyttänyt kovin vaikealta. Kenelläkään ei ole kalustettua ullakkoa, joka kuormittaisi kattokannattimia. Olen lukenut, että mitä suurempi kulma, sitä pienempi lumikuorma. Ehkä minun pitäisi suurentaa kulmaa ja silloin sopii mitoitus 50x150.

Mikael_L
Tarkistin Metsäteollisuuden rakennusvinkit - Enkelstugan.
Skogsindustrierna - Rakennuskuvaukset
Siellä on 5,6 metriä kattotuolien tuen välinä ja he suosittelevat 220x45 K24 rakenteellista puutavaraa kattotuoleihin. En tiedä, yliarvioivatko he, mutta miksi he tekisivät niin?, jos se on oikein, en usko, että teidän pitäisi valmistaa kattotuoleja 150x50 koolla.

Tosin on olemassa muita kattotuolityyppejä, esimerkiksi W-rakenne, joka luullakseni pärjää heikommalla puutavaralla, mutta minulla ei ole sellaista tietoa.

Sitä vastoin uskon, että teidän puunne sopisi hyvin käytettäväksi alaohjauspuuna, sääntöinä ja seinäselementtien yläreunoina kaikissa seinissä, jolloin saatte 145mm eristyksen, mikä vaikuttaa melko järkevältä mökille, jota ei käytetä ympäri vuoden. Jos haluatte parempaa eristystä, voitte laittaa ristikkäiset säädöt 45x45 + ylimääräinen 45mm eristys.

Kiitos kovasti vastauksista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.