Minulla on ulkorakennus, jossa on "tukkirunko" 5,5mx3,5m, ja ajattelin käyttää sitä talvikunnostettuna vapaa-ajanasuntona. Rakennuksen alushirret, kattoalustat ja paneelit ovat huonossa kunnossa (käytännössä vain runko ja kattotuolit käytetään uudelleen). Koska minulla ei ole kokemusta arvioida, onko tämä ajanhukkaa, halusin kuulla, mitä mieltä olette täällä foorumilla, mikä on teknisesti järkevintä, jos tarkoituksena on saada vapaa-ajanasunto, jossa on seisontakorkeus eikä se mätäne.
Alkuperäinen suunnitelmani oli valaa vakaa perustus talon alle ja myös nostaa katon korkeutta nostamalla alushirsiä lattiatasoa korkeammalle leca-muurin avulla, kuten autotallin seinien alaosassa yleensä on. Ilman korotusta kattopalkit ovat noin 180 cm korkeudella = päähän lyödään.
Nykytilanne on, että ulkorakennus on nostettu tunkin avulla ja perustukset ovat valmiit, paitsi varsinaisen valun osalta, ja alan uskoa, että alushirsien vaihto voi mennä pieleen ja viedä aikaa, joten purkaminen ja uuden rungon rakentaminen on tehokkaampi vaihtoehto, vaikka "talo onkin jo siellä". Kuten näen, uuden rakennuksen etuna on se, että on olemassa valmiita tyyppiratkaisuja siihen, kuinka asiat rakennetaan.
Ongelma 1: Huolimatta siitä, että osassa alushirsiä on tuskin puolet paksuudesta jäljellä, ne pystyvät kantamaan kuormituksen ja ovat pitäneet mökin vakaana nostohetkellä. Alushirsien vaihtaminen vaatii käytännössä sitä, että 3 alushirttä poistetaan samanaikaisesti ja ne kiinnitetään toisiinsa sekä jäljellä oleviin alushirsiin ja sitten pystyssä oleviin tukipilareihin (samaan aikaan kun kaikki on nostettu!).
Ongelma 2: Jos nostan taloa, minun on poistettava keskimmäinen alushirsi (koska alushirsi on nostettu lattiatason yläpuolelle). Tämä voisi myös heikentää jo heikentynyttä runkoa.
Tämän lisäksi suuri osa paneeleista on mädäntynyt ja ne on vaihdettava ja nykyiset paneelit on naulattu suoraan alushirteen ilman ilmaväliä, joten kaikki paneelit on joka tapauksessa irrotettava.
Katon osalta ei ole oikeaa kattorimaa, joten katto on tehtävä uudestaan, jolloin käytännössä jäävät vain yksinkertaiset kattotuolit kahdesta lankusta, jotka voidaan kierrättää.
Ratkaisu 1. Vaihda kaikki alushirret ilman jatkoksia.
Ratkaisu 2. Irrota alushirret ja toivo, että se vielä onnistuu nostaa, jatka uusia hirsiä, naulaa/ruuvaa kiinni.
Ratkaisu 3. Anna vanhojen alushirsien olla (paitsi keskimmäisen), maalaa jollakin mielenkiintoisella myrkyllä ja rakenna uusi puu ympärille niin, ettei jää rakoja.
Ratkaisu 4. Pura, rakenna moderni runko uudesta puusta. Voi sitten saavuttaa järkevän katon korkeuden ilman leca-blokkeja, mutta myös ilman mitään kulttuurihistoriallista arvoa.
Ratkaisu X ??
Mikä ratkaisu vaikuttaa järkevimmältä, tai onko jotain, mitä olen unohtanut ottaa huomioon?
Muutamia kuvia:
Alushirsi, joka kulkee pituudeltaan..
Tässä näkyy kaikki alushirret, jotka ovat mädäntyneet, kuvan takana kaikki on kunnossa.
Keskimmäinen alushirsi on miellyttävän mädäntynyt, mutta on vielä tervettä puuta, joten pysyy koossa kuitenkin.
Luonnos alkuperäisestä "alushirsienjatko"-suunnitelmasta
Rakentaisin uuden täsmälleen samalla ulkonäöllä. Varmista, että räystäät ja julkisivun yksityiskohdat ovat samanlaisia. Se on yksinkertainen pylvästalo, jossa suurin osa on lahoa. Vaikka panostat paljon työhön, se ei koskaan tule hyväksi.
Minulla on samanlainen vaja, jossa on korkea kiviperustus. Ero on siinä, että minun kiviperustani on hakattua graniittia ja siinä on erittäin hyvä maakellari. Olen säilyttänyt yläosan pääasiassa tästä syystä. Lisäksi perustuspuu on tammea ja siksi ehjä.
Mukava kuulla joltakin, jolla on samanlainen talo, joskin eksklusiivisempi. Olin täysin missannut käsitteen pylvästalo, nyt näen, että näille on olemassa rakennusohjeita, jotka vaikuttavat erittäin mielenkiintoisilta. Olen pitkään pitänyt hirsitaloista, mutta pylvästalot näyttävät hyvältä kompromissilta, jos haluaa helpottaa itseään, mutta silti omistaa jotain, joka näyttää kestävältä.
Onko kohtuutonta käyttää vanhaa puutavaraa uudelleen?
Ei, jos se on ehjä. Yleisesti ottaen mielestäni vanhalla puutavaralla voi olla paljon korkeampi laatu kuin uudella ja nopeasti kasvavalla. Mutta sen ei saa olla lahoontunut.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.