4 891 lukukertaa ·
10 vastausta
5k lukukertaa
10 vastausta
Talo kevytbetonista Jägersro Villastad (riski sinibetonista?)
Hei!
Minä ja mieheni aiomme ostaa talon ja olemme tehneet tarjouksen yksikerroksisesta talosta Jägersron pientaloalueella Malmössä. Alue koostuu 60-luvun puolivälissä rakennetuista "massatuotetuista" pienistä taloista. Talo, josta olemme kiinnostuneita, on valmistettu sekä rungoltaan että julkisivultaan kevytbetonista. Kyselimme välittäjältä, onko kevytbetoni Siporexia vai sinibetonia, mutta hän ei osannut vastata ja suositteli tarkastuttamaan asian tarkastuksen yhteydessä. Mietinkin nyt, eikö nykyisellä omistajalla pitäisi olla jotakin dokumentointia rakennusmateriaalista? Ja miten kevytbetoni tarkastetaan tavallisen katsastuksen yhteydessä, eikö siihen pitäisi tehdä gammamittaus tai radonmittaus?
Kiitollinen vastauksesta!
Minä ja mieheni aiomme ostaa talon ja olemme tehneet tarjouksen yksikerroksisesta talosta Jägersron pientaloalueella Malmössä. Alue koostuu 60-luvun puolivälissä rakennetuista "massatuotetuista" pienistä taloista. Talo, josta olemme kiinnostuneita, on valmistettu sekä rungoltaan että julkisivultaan kevytbetonista. Kyselimme välittäjältä, onko kevytbetoni Siporexia vai sinibetonia, mutta hän ei osannut vastata ja suositteli tarkastuttamaan asian tarkastuksen yhteydessä. Mietinkin nyt, eikö nykyisellä omistajalla pitäisi olla jotakin dokumentointia rakennusmateriaalista? Ja miten kevytbetoni tarkastetaan tavallisen katsastuksen yhteydessä, eikö siihen pitäisi tehdä gammamittaus tai radonmittaus?
Kiitollinen vastauksesta!
Jos asuu kevytbetonitalossa, niin on hyvä tietää radonpitoisuudet. Jos ei pysty esittämään niitä, niin pitoisuus on liian korkea. Ainakin minä ajattelisin näin ostajana. Lyhytaikainen mittaus kestää alle kaksi viikkoa ja maksaa noin tuhatlappusen. On ehdottomasti myyjän etu osoittaa, että talossa on turvallista asua.
Kiitos vastauksistanne!
Blåbetong on aika harvinaista Skånessa ymmärtääkseni (Siporex-tuotannon läheisyyden vuoksi Dalbyssä), mutta sitä voi silti esiintyä. Voiko pyytää myyjiltä radonmittausta vai onko se jotain, jonka meidän pitäisi kustantaa itse?
Ja onko kenelläkään tietoa alueesta (Jägersro villastad), onko siellä riski blåbetongille?
Blåbetong on aika harvinaista Skånessa ymmärtääkseni (Siporex-tuotannon läheisyyden vuoksi Dalbyssä), mutta sitä voi silti esiintyä. Voiko pyytää myyjiltä radonmittausta vai onko se jotain, jonka meidän pitäisi kustantaa itse?
Ja onko kenelläkään tietoa alueesta (Jägersro villastad), onko siellä riski blåbetongille?
Remontoija
· Näverkajakens födelseort
· 797 viestiä
Mittauksia voidaan tehdä järkevästi vain 2 kertaa vuodessa, seuraava mittausaika on muutaman kuukauden päästä. Jos talo muuten vaikuttaa kiinnostavalta, harkitsisin mittauksen tekemistä myöhemmin. Olen samaa mieltä jarlingsin kanssa, varaa lisäkustannus ftx:lle.H Husköpare17 sanoi:Kiitos vastauksistanne! Sinibetonihan on melko harvinaista Skånessa, mitä olen ymmärtänyt (johtuen Dalbyn Siporex-tuotannon läheisyydestä), mutta sitä voi silti esiintyä. Voiko pyytää myyjiä tekemään radonmittauksen vai onko se jotain, mitä meidän pitäisi kustantaa itse? Ja onko joku, jolla on tuntemusta alueesta (Jägersro villastad), onko siellä sinibetonin riski?
Klikkaa tästä vastataksesi