27 591 lukukertaa ·
36 vastausta
28k lukukertaa
36 vastausta
Bitumikate peltikaton alle, miten päättää?
Hei
Rakennan laajennusta loivalla katolla, 3 astetta, joka syksyllä päällystetään pellillä.
Miten liitetään/lopetetaan sadevesikourua vasten?
Arvaan, ettei räystäspellille ole tarvetta, koska pelti ratkaisee sen?
Pitäisikö kattohuovan ulottua muutama mm odottaessa peltiseppää?
K
Rakennan laajennusta loivalla katolla, 3 astetta, joka syksyllä päällystetään pellillä.
Miten liitetään/lopetetaan sadevesikourua vasten?
Arvaan, ettei räystäspellille ole tarvetta, koska pelti ratkaisee sen?
Pitäisikö kattohuovan ulottua muutama mm odottaessa peltiseppää?
K
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Mikä pelti se on? Bandtäckning? Profilplåt?
Sanoisin, että jos siellä on underlagspapp, pitäisi asentaa fotplåt, en keksi mitään taktäckning, missä sen voisi jättää pois.
Muista, että underlagspapp/duk kestää rajallisesti vapaata altistumista (katso valmistajan ohjeet), joten saatat joutua peittämään pappen, jos kestää kauan ennen kuin se peitetään.
Sanoisin, että jos siellä on underlagspapp, pitäisi asentaa fotplåt, en keksi mitään taktäckning, missä sen voisi jättää pois.
Muista, että underlagspapp/duk kestää rajallisesti vapaata altistumista (katso valmistajan ohjeet), joten saatat joutua peittämään pappen, jos kestää kauan ennen kuin se peitetään.
Hei
Olen kysynyt plåtslagaren, jätä underlagspsppen pois mutta ota karkea papp "2500".., oli vastaus.
Olen kysynyt plåtslagaren, jätä underlagspsppen pois mutta ota karkea papp "2500".., oli vastaus.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Mikä plåttak on menossa sinne?
Hieman hämmentynyt saamastasi ohjeesta. Ottaa papp "2500" tulkitsisin aluskatteeksi YEP 2500 mutta sitten sinun ei pitänyt olla aluskatetta...
Hieman hämmentynyt saamastasi ohjeesta. Ottaa papp "2500" tulkitsisin aluskatteeksi YEP 2500 mutta sitten sinun ei pitänyt olla aluskatetta...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En peltiseppää, joka sanoo noin, en minä palkkaisi. On selvää, että peltikaton alla tulee olla aluskate, riippumatta tyypistä. Kuten on huomautettu, aluskate ei voi olla pitkään aikaa paljaana. Jos aiot peittää pellillä, joka on yli- tai vaakasaumattu, peltiseppä laittaa yleensä räystäslistan aluskateen alle, johon peitelevy sitten taitetaan. Siinä tapauksessa aluskatetta ei tule liimata tai naulata räystäälle. Silloin sinun täytyy keksiä tapa väliaikaisesti kiinnittää aluskate. YAP 2200, jossa on liimareuna, on hyvä kattomateriaali tähän tarkoitukseen. En näe, että asfaltin määrän lisääminen olisi ratkaisu ongelmaan.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Sprinkkelipelliksi kutsutaan levyä, joka asetetaan räystääseen saumatun katon yhteydessä, jos haluat googlata. Mutta tietääkseni sitä ei myydä valmiina, joten peltisepän pitäisi huolehtia sen hankkimisesta ennen työtäsi, jos sellainen katto aiotaan asentaa.
Kaikki kuulostaa hieman oudolta ja pohdin, ymmärtääkö joku jotain väärin: sinä, peltiseppä vai minä.
Kaikki kuulostaa hieman oudolta ja pohdin, ymmärtääkö joku jotain väärin: sinä, peltiseppä vai minä.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
No, se ei ole språngbleck, koska nämä ovat yleensä taitettuja. Tarvitaan suora takfotsbleck, joka on tehty samasta levynlaadusta kuin täckplåten.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sellaisia räystäspellit olen nähnyt vain vanhojen metallikattojen yhteydessä. Jos vain on riittävästi askelta, niin se tuntuu olevan ylimääräistä. Språngbleckillä ajattelin sellaisia, joita voi ostaa esimerkiksi Byggmaxista ja joita käytetään yksinkertaisten huopakattojen yhteydessä. Räystäspelli pääasiallinen tehtävä on pitää peltikaton alareuna kiinni. Minusta peltiseppien osaamistaso vaihtelee valtavasti.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
Aha, joo minun tapauksessani pidän ylikurssiratkaisuista ja lisäksi se on vanhan talon katto, joten halusin sellaisen pellin jo ennen kuin olin ollut yhteydessä peltiseppään, mutta hän suositteli sitä lisäksi ennen kuin ehdin ehdottaa sitä. Mielestäni se vaikuttaa melko järkevältä veden kannalta sen lisäksi, että se näyttää mukavalta.J justusandersson sanoi:Sellaisia ylikulkupeltejä olen nähnyt vain vanhojen peltikattojen yhteydessä. Jos vain on riittävä ylikulku, niin se vaikuttaa ylimääräiseltä. Ylikulkupelteillä ajattelin sellaisia, joita voi ostaa esim. Byggmaxista ja joita käytetään yksinkertaisten huopakatteiden yhteydessä. Räystäslistan päätoiminto on pitää kiinni peltikaton alareunasta. Peltiseppien osaamistaso mielestäni vaihtelee valtavasti.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kattokaltevuus ja peltityyppi ovat myös tärkeitä, mutta rakastan taitavia ja kunnianhimoisia plåtslagare!
Hei
Taitaa olla niin, että olen hieman hämmentynyt.
"2500" tuli peltisepältä ja hänen vastauksensa kysymykseen siitä, pitäisikö laittaa 2 kerrosta, oli, että ei tarvita, minkä ehkä virheellisesti tulkitsin siten, että pohjahuopaa ei tarvita.
Koska en tiedä, kuinka monta viikkoa tai kuukautta ilman peltiä menee, olen ostanut seuraavaa:
SEP 4100, 3 astetta, itseliimautuva, 7x1m, musta.
Tuntui olevan OK kompromissi laittaa ilman pohjahuopaa?
Voin toki myös asettaa pohjahuovan, jos se vaaditaan.
Olen katsonut uutta verandaa, joka muistuttaa meidän, ei harjapeltiä ja huopa loppuu tasaiseen aluslaudoitukseen. Pelti laskettu räystäskouruun.
Taitaa olla niin, että olen hieman hämmentynyt.
"2500" tuli peltisepältä ja hänen vastauksensa kysymykseen siitä, pitäisikö laittaa 2 kerrosta, oli, että ei tarvita, minkä ehkä virheellisesti tulkitsin siten, että pohjahuopaa ei tarvita.
Koska en tiedä, kuinka monta viikkoa tai kuukautta ilman peltiä menee, olen ostanut seuraavaa:
SEP 4100, 3 astetta, itseliimautuva, 7x1m, musta.
Tuntui olevan OK kompromissi laittaa ilman pohjahuopaa?
Voin toki myös asettaa pohjahuovan, jos se vaaditaan.
Olen katsonut uutta verandaa, joka muistuttaa meidän, ei harjapeltiä ja huopa loppuu tasaiseen aluslaudoitukseen. Pelti laskettu räystäskouruun.
Kaltevuus on noin 3 astetta tai noin 15 cm 2,5 m kohdalla.
Remontoija
· Kalmar län
· 2 600 viestiä
En ole asiantuntija, mutta mielestäni olet hieman väärässä. Kuvailemasi papp on pintapappia eikä tunnu järkevältä vaihtoehdolta laittaa pellin alle. Se on pintakate, joka kuuluu asentaa aluskermin päälle, ja sitten se on valmis. Mielestäni alkaa selvitä, että peltisepän sanoma on, että sinun tulee asentaa aluskermi ja että hän haluaa hieman laadukkaamman YEP 2500:n. Suosittelen, että tarkistat koko alusrakenteen vielä kerran peltisepältä.
Ei ole vieläkään käynyt ilmi, millainen peltikatto on tarkoitus asentaa.
Ei ole vieläkään käynyt ilmi, millainen peltikatto on tarkoitus asentaa.