18 278 lukukertaa ·
25 vastausta
18k lukukertaa
25 vastausta
Taivuttaa/kuromata PP-putki (viemäriputki)?
Voiko PP-putken taivuttaa pelkällä kuumailmapuhaltimella? Tarvitsen pitkän loivan taivutuksen, ei mitään jyrkkää kulmaa.
Sanon spontaanisti ei... Et saa sitä tarpeeksi tasaisen lämpimäksi, ja on suuri riski, että sen sijaan saat taitoksen.
Onhan olemassa 15 asteen mutkia, mutta jos se on pidempi matka, putkia voi taivuttaa jonkin verran ilman, että muodostuu mutkaa etukäteen.
Onhan olemassa 15 asteen mutkia, mutta jos se on pidempi matka, putkia voi taivuttaa jonkin verran ilman, että muodostuu mutkaa etukäteen.
@anders07 - kun putki on täytetty hiekalla, ei kai tule taitetta, kun on kyse taivutettavista materiaaleista?
Ajattelin enemmän, että voiko PP:tä ylipäätään taivuttaa lämmittämällä, koska se on itsessään niin kovaa?
Ajattelin enemmän, että voiko PP:tä ylipäätään taivuttaa lämmittämällä, koska se on itsessään niin kovaa?
Kyllä, pystyyhän sitä "lämpötaivuttaa", mutta tuskin onnistut kuumailmapistoolilla, koska se jäähtyy heti, kun otat sen pois. Sinun täytyy saada se melko lämpimäksi (lähelle sulamispistettä), ja jos se sitten jäähtyy hieman enemmän toiselta puolelta, siitä tulee heti taitos...
Olen taivuttanut 50 mm putkea vaihtelevalla menestyksellä, mutta 110 putkea en edes yrittäisi... Putki ei ole itsessään kovin kallis, joten ei muuta kuin yrittää!
Olen taivuttanut 50 mm putkea vaihtelevalla menestyksellä, mutta 110 putkea en edes yrittäisi... Putki ei ole itsessään kovin kallis, joten ei muuta kuin yrittää!
Joo, ehkä kuumailmapuhallin on liian heikko.
Jos olisi ollut valtava kattila, ehkä putken voisi laittaa kiehuvaan veteen : )
Jos olisi ollut valtava kattila, ehkä putken voisi laittaa kiehuvaan veteen : )
Kun hieman googlettaa, löytyy paljon sivuja ja videoita siitä, kuinka taivuttaa PVC ja myös ABS putkia. On epäselvempää, toimiiko se PP putkiin. Kuten sanottu, se on vain kokeiltava. Jos se ei toimi, voi olla hyvä kokeilla PVC:tä ja katsoa, löydätkö sopivan kokoisen version?
http://www.doityourself.com/stry/how-to-bend-an-abs-pipe#b
http://www.instructables.com/id/Bend-PVC-Pipe/
https://www.youtube.com/watch?v=-BYq6hENHsk
http://www.doityourself.com/stry/how-to-bend-an-abs-pipe#b
http://www.instructables.com/id/Bend-PVC-Pipe/
https://www.youtube.com/watch?v=-BYq6hENHsk
Tässä elokuvassa he käyttävät paineilmaa (noin 0,5 bar) pitääkseen putken suorana, kun sitä taivutetaan. Jos täytyy lämmittää pidempi osa putkesta, voi käyttää infrapunalämmittimiä sopivalla etäisyydellä yläpuolella ja samalla pyörittää putkea.
https://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ
https://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ
Jäsen
· västra götaland
· 1 016 viestiä
Onpa siistiä! Nyt tekee mieli kokeilla....Pucco sanoi:
Kuten sanottu...voiko PP-putkia taivuttaa/muotoilla? : )
Googla "heat forming polypropylene" så saat aika monta osumaa, esimerkiksi:
http://www.foamandform.com/technical-minutes/thermoforming/lets-thermoform-polypropylene
http://www.ineos.com/Global/Olefins...tion/ineos_polypropylene_processing_guide.pdf
Näyttää siltä, että se onnistuu hyvin, mutta lämpötilan kanssa on hieman tarkempaa kuin muiden muovien kanssa.
http://www.foamandform.com/technical-minutes/thermoforming/lets-thermoform-polypropylene
http://www.ineos.com/Global/Olefins...tion/ineos_polypropylene_processing_guide.pdf
Näyttää siltä, että se onnistuu hyvin, mutta lämpötilan kanssa on hieman tarkempaa kuin muiden muovien kanssa.
Exemplen ovan var på smalare rör. Jag behöver få till rätt vinkel på 110 mm avloppsrör för regnvatten, inte högt tryck. Se foto. Blå linje visar hur det ska gå. T-rör eller bara krökar. Det går inte att använda höjdskillnader, allt måste ligga i samma plan. Någon som har erfarenhet av att böja sådana här rör med värme? Kanske är bättre att utgå från en stump rakt rör fyllt med sand. katso liitettä 319986
Vaikuttaa aivan hullulta...G gråsten sanoi:Esimerkit yllä koskivat kapeampia putkia. Tarvitsen oikean kulman 110 mm viemäriputkelle sadevesiä varten, ei korkeaa painetta. Katso kuva. Sininen viiva näyttää, miten sen pitäisi mennä. T-haara tai pelkkä mutka. Ei voi käyttää korkeuseroja, kaiken on oltava samassa tasossa. Onko kellään kokemusta tällaisten putkien taivuttamisesta lämmöllä? Ehkä parempi aloittaa suorasta putken pätkästä, joka on täytetty hiekalla. [media]
Mikä kulma sinulla on, voit laittaa kaksi mutkaa peräkkäin.
Sitten on liukuholkit.
Sitten on kai myös kulmallisia T-haaroja.
Sen pitäisi ratkaista 45 asteen haaraputkella yhdistettynä 15 tai 30 asteen kaariin.G gråsten sanoi:Yllä olevat esimerkit olivat kapeammista putkista. Tarvitsen oikean kulman 110 mm viemäriputkeen sadevedelle, ei korkeaa painetta. Katso kuva. Sininen viiva näyttää, miten sen pitäisi mennä. T-haara tai vain kaaret. Korkeuseroja ei voi käyttää, kaiken on oltava samassa tasossa. Onko jollain kokemusta tällaisten putkien taivuttamisesta lämmön avulla? Ehkä on parempi lähtökohta käyttää suoraa putken pätkää, joka on täytetty hiekalla. [media]
Kuvan yläreunassa oleva putki näyttää olevan PP-putki, jotka ovat yleisesti ottaen taipuisampia kuin PVC-putket. Jos voit vapauttaa sitä hieman pidemmältä, niin varmasti saat kaiken toimimaan. Älä unohda ostaa liukumuhvia, jos et voi siirtää kuvan vaaka-asemaista putkea.

