Hei,

Olen saanut seinän pinnoitettua hienorappauksella c. Eikö pinnan pitäisi olla vähän hienompi? Se on 0-1mm karkeus. Lisäksi siirtymät (tummemmat kohdat) useissa paikoissa eivät tunnu oikein hyvältä. Kun vedät kädellä siitä, rappaus (jyvät) irtoaa ja ne eivät ole yhtä kovia kuin muu pinta. Ja pystysuorat linjat kulmassa eivät myöskään tunnu kovin ammattimaisilta. Onko jollain kokemusta?

• Kuva seinästä, jossa on epäyhtenäinen karkeapintainen rappaus ja tummempia alueita; pinnan laatu ja linjat vaikuttavat amatöörimäisiltä.
  • Kipsiseinä, jossa näkyy epätasainen rapattu pinta, joitakin tummempia kohtia ja pystysuoria viivoja kulmassa.
  • Pintahiottu seinä, jossa näkyy epätasaisuuksia ja tummempia kohtia. Pinnassa on hienohiekkaista koostumusta.
  • Seinä, jossa näkyy rosoista ja epätasaista rappausta, hienolla karkeudella ja tummempia alueita, jotka erottuvat pinnasta.
  • Seinän epätasainen rappauspinta, jossa näkyy tummempia kohtia ja hienojakoista kiveä.
  • Kuvassa on seinä, jossa on epätasainen ja karkeapintainen rappaus sekä tummempia kohtia ja pystysuoria linjoja kulmassa.
  • Vau
cpalm
  • Laddar…
Ei, se ei näytä hyvältä. En ymmärrä, miten he ovat saaneet kaikki raaputusjäljet ja jäljet rappaukseen. Mitä olet ajatellut käyttää pintakäsittelynä sitten?

D Dublin sanoi:
Ei, se ei näytä hyvältä. En ymmärrä, miten he ovat saaneet kaikki naarmut ja jäljet rappaukseen. Mitä olet ajatellut pintakäsittelyksi sitten?
Hmm, voiko korjata satunnaisesti vai täytyykö kaikki rapata uudelleen?

Olin vain ajatellut maalata, tai mitä muita vaihtoehtoja onkaan?

Domarn84 Domarn84 sanoi:
Hmm, voiko korjata satunnaisesti vai pitääkö kaikki puhdistaa uudelleen?

Ajattelin vain maalata, vai onko muita vaihtoehtoja?
Se oli ehkä vähän tyhmä kysymys minun puoleltani huomioon ottaen viestisi. Voisihan seinän tapetoida tai laittaa kipsilevyä, mutta silloin kysymyksesi ei olisi yhtä relevantti :).

En ole asiantuntija mitä voi tehdä. Korjaaminen vaikuttaa epävarmalta, mahdollisesti uusi ohut kerros rappausta.

Rappaus onkin vaikeaa, jotkut haluavat karkeamman pinnan ja toiset eivät pidä siitä. Keskustelitko asiasta jonkun ammattimiehen kanssa etukäteen?

Minulla oli ammattilaisia kotona, jotka rapparivat kaksi seinää yhdessä kellarin huoneessa viime syksynä. Seinissä oli kerros sinibetonia, jonka olin repinyt pois. Mutta seinät eivät olleet ollenkaan suorat (talo vuodelta 1908), joten sovimme, että ne rapataan vapaalla kädellä. Ne ovat hieman aaltoilevia, mutta pinta on ehdottomasti paljon tasaisempi kuin sinun.

• Tykkään
RoNi2020
  • Laddar…
D Dublin sanoi:
Se oli kyllä hieman typerä kysymys minulta ajatellen viestiäsi. Voisi tapetoida tai säätää seinän ja laittaa kipsiä, mutta silloin kysymyksesi ei olisi yhtä merkityksellinen :).
En ole asiantuntija mitä voisi tehdä. Korjaaminen tuntuu epävarmalta, mahdollisesti voisi laittaa uuden ohuen kerroksen rappausta.

Rappaus on vaikeaa, jotkut haluavat karkeamman pinnan ja toiset eivät. Keskustelitko asiasta käsityöläisten kanssa etukäteen?

Minulla oli syksyllä käsityöläisiä kotona rappaamassa kahta seinää kellarin huoneessa. Seinissä oli kerros sinibetonia, jonka olin poistanut. Mutta itse seinät eivät olleet ollenkaan suorat (talo vuodelta 1908), joten sovimme, että ne rapataan vapaalla kädellä. Ne ovat hieman aaltoilevia, mutta pinta on ehdottomasti paljon sileämpi kuin sinun.
Ei erityisesti millaisesta rakenteesta. Mutta luulin, että ne olisivat automaattisesti tasaisempia, kun kyseessä oli hienorappaus. Melkein luulin, että karkeampi rappaus oli sileämpi.
Pitäisikö olla huolissaan siirtymäkohdista, jotka ovat tummempia? että ne olisivat irtonaisia jyviä ja hieman eri rakennetta vai onko se normaalia?

Domarn84 Domarn84 sanoi:
Ei, ei erityisesti siitä, minkälainen rakenne on. Mutta ajattelin, että se olisi tasaisempi automaattisesti, kun kyse on hienorappauksesta. Mielestäni karkearappaus oli lähes tasaisempaa. Pitääkö olla huolissaan tummemmista kohdista siirtymistä? ovatko ne irtonaisia jyviä ja hieman erilaista rakennetta, vai onko se normaalia?
Juuri siitä en usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi. Ulkonäkö muuttuu sitten hieman, kun olet maalannut ja riippuen valaistuksesta. Kuitenkin sinun on päätettävä etukäteen, koska et halua maalata ensin ja sitten huomata, että haluat lisätä vielä yhden rappauskerroksen.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
En oikeastaan näe mitään outoa.
Klassisesti viimeistelty tie.

• Tykkään
RickardAvara ja 2 muuta
  • Laddar…
Tästä seinäni näyttää. Rappaus tehty marraskuussa ja juuri maalattu silikaattimaalilla. Pesty seinä, jolle on juuri levitetty silikaattimaali, sisältää myös ikkunan. Näkyvissä on äskettäin tasoitettu ja silikaattimaalilla maalattu valkoinen seinä, jossa on ikkuna.

• Tykkään
DataJonny ja 6 muuta
  • Laddar…
D Dublin sanoi:
Tältä seinäni näyttää. Rappaus tehtiin marraskuussa ja juuri maalattu silikaattimaalilla. [kuva] [kuva]
Kiitos kuvista.
Ehkä väri tekee sen? mutta näyttää siltä, että sinulla on paljon hienompi rakenne eikä suurempia "naarmuja"?

D
Voivat käydä niin, kun on levitetty liian ohut käyttökerros. Ei sinänsä kummallista, näyttää kuin pesty seinä, maistuu todennäköisesti samalta.
Ei voi korjata halkeamia, silloin on levitettävä uusi kerros.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
Jos pinnan halutaan olevan sileä, se on tasoitettava teräslastalla juuri silloin kun laasti on kovettunut mutta ei vielä kovaa. Lisäksi lastan tulisi olla hieman hieman kupera, jotta se ei tartu kiinni vaan liukuisi pinnan yli. Monet tänä päivänä rakennusliikkeestä ostettavat ovat vain litteitä teräspaloja.
Mutta kyllä se siitä tulee melko hyvä, jos maalaat. Pinnassa on vähän elämää.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
Eri tummat osat eivät näy, kun olet maalannut.
Naarmut olisi pitänyt hoitaa, kun putsattiin. Nyt sekoittaisin vähän väriäsi hiekan kanssa ja maalaisin naarmujen päälle niin, että hiekka tarttuu niihin.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
Hmm. Jos tummempi osa on hiukan löysä, ehkä sen voi harjata pois hienolla siveltimellä tai kädellä?

sen voi vain hioa pois pahimman ja maalata.

• Tykkään
Domarn84
  • Laddar…
Minulla oli seinä, joka näytti suunnilleen samalta kuin sinun rappauksen jälkeen. Käytin pohjalla hiekkamaalia tasoittamaan ja "rauhoittamaan" osaa elämää. Tuloksesta tuli mielestäni loistava.

• Tykkään
Domarn84 ja 2 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.