43 362 lukukertaa ·
62 vastausta
43k lukukertaa
62 vastausta
Hitsata porras neliöputkesta?
Kuinka vaikeaa on hitsata yhteen portaikko tyylillä kuten tämä
http://www.acss.se/filer/produktbilder/triangle5.jpg
yksin - olettaen, että on taitava hitsaamaan? Eikö se ole vain ottaa vähän neliöputkea ja sitten hitsata tai pultata joitakin pidikkeitä varsinaisille askelmille? Itse askelmat voisi varmaan tehdä levystä, jonka voi sitten päällystää puulla tai jollakin muulla materiaalilla?
http://www.acss.se/filer/produktbilder/triangle5.jpg
yksin - olettaen, että on taitava hitsaamaan? Eikö se ole vain ottaa vähän neliöputkea ja sitten hitsata tai pultata joitakin pidikkeitä varsinaisille askelmille? Itse askelmat voisi varmaan tehdä levystä, jonka voi sitten päällystää puulla tai jollakin muulla materiaalilla?
Toki voit tehdä sellaiset portaat neliöprofiileista. Profiilit ovat melko yksinkertaisia käsitellä, ja niitä on saatavilla monissa mitoissa. Mielestäni portaat näyttävät erittäin äärimmäisiltä, mutta silti yksinkertaisilta tehdä. Mitä tulee askelmiin, olisi ehkä helpompaa keskustella pellintekijän kanssa, joka voi helposti taivuttaa askelmat. Mielestäni suunnitteluvirhe on, että sekoitetaan suorakaide/neliöprofiilit pyöreiden kaiteeseen, ehkä ne voisivat olla neliönmuotoiset sielläkin. Mutta askelmat pellistä eivät ehkä olisi loistava idea, ja jos plätälle asetetaan puuta, tulee siitä vain kakku kermalla. Olisin harkinnut askelmia pelkästään puusta, ja tilannut valmiit jalopuisista. Sen valmistus saa varmaan maksaa jotain. Kuvan malli maksaa varmasti pienen omaisuuden. Idea on hauska, joten jatka sen kehittämistä.
Tavoitteena on rakentaa makeat portaat mahdollisimman halvalla ja uskon, että tulee liian kalliiksi tilata askelmia jalopuusta - olen nimittäin ajatellut, että juuri jalopuu tekee portaat niin kalliiksi!?
Lepotaso tuntuu olevan hieman hankalampi rakentaa. Erityisesti, jos kuten minä, on rakentanut talon kevytbetonista. Oletan, että helpoin tapa on rakentaa lepotasolle neljä jalkaa, mutta sitten se ei näytä enää yhtä makealta ja ilmavalta.
Minun tapauksessani lepotason kolmella sivulla on kuitenkin seinät (portaat rakennetaan "šahtiin"), joten ehkä voisi löytää jonkin yksinkertaisemman ratkaisun?
Lepotaso tuntuu olevan hieman hankalampi rakentaa. Erityisesti, jos kuten minä, on rakentanut talon kevytbetonista. Oletan, että helpoin tapa on rakentaa lepotasolle neljä jalkaa, mutta sitten se ei näytä enää yhtä makealta ja ilmavalta.
Minun tapauksessani lepotason kolmella sivulla on kuitenkin seinät (portaat rakennetaan "šahtiin"), joten ehkä voisi löytää jonkin yksinkertaisemman ratkaisun?
Kyllä, se on valmis, sinulla on lähtökohtana tasainen pinta, et kohtaa estettä, jos sen alla tai etureunassa asetat suorakaiteen muotoisen profiilin, joka kiinnitetään molempiin sivuseiniin. Portaiden runko hitsataan tai pultataan tähän. Mitä tulee askelmiin, koko portaiden näyttämiseksi kevyiltä ja ilmavilta, ehdotin puuaskelmia. Askeltat voidaan tehdä edullisemmista puulajeista, värjätä tummaksi ja sitten lakata kirkkaalla lakalla.
Tässä on baari, jonka löysin monta vuotta sitten, juuri suorakaiteen muotoisella profiililla, ja valmistin oman.

Tässä on baari, jonka löysin monta vuotta sitten, juuri suorakaiteen muotoisella profiililla, ja valmistin oman.

Olen jälleen alkanut pohtia hitsattua portaikkoani ja mietin, kuinka kiinnikkeet askelmille pitäisi toteuttaa. Kiinnikkeiden pitäisi olla erittäin vakaita, helppoja valmistaa ja asentaa, ja mieluiten tyylikkäitä tai huomaamattomia.
Oletetaan, että käytetään puuaskelmia, toimisiko jokin kuvan kaltainen ratkaisu, eli kaksi "plattjärn", jotka on asennettu 90 asteen kulmassa ja sitten hitsattu suoraan palkkiin. Voiko jotain sellaista hitsata suoraan sileään palkkiin (neliöputki)? Tuleeko siitä vakaa?
Oletetaan, että käytetään puuaskelmia, toimisiko jokin kuvan kaltainen ratkaisu, eli kaksi "plattjärn", jotka on asennettu 90 asteen kulmassa ja sitten hitsattu suoraan palkkiin. Voiko jotain sellaista hitsata suoraan sileään palkkiin (neliöputki)? Tuleeko siitä vakaa?
Luulen, että kollega ajatteli minun kirjoittavan jotain tänne. Sain inspiraatiota tästä: http://www.elementi.nu/signehill/trappan.htm Tällä kertaa teen suorat portaat erittäin rajattuun tilaan. Vain ~700mm leveitä askelmia ja ~45 asteen kulma portaille. Aloitan viikonloppuna yrittämällä saada palkin paikoilleen, jotta voin tilata metallikulmat maanantaina.
http://larrys.mine.nu/bilder/trapp/ aloitettu projekti. Ehkä on ketjun kaappausta, mutta toivottavasti se on vähän innoitusta.
Valitsisin tämän ensimmäisen ehdotuksen toteutukseksi.zachris sanoi:Olen taas alkanut pohtia hitsattua portaikkoani ja mietin, kuinka kiinnittää askelmat. Kiinnikkeiden tulisi olla erittäin tukevia, helppoja valmistaa ja asentaa ja mieluiten tyylikkäitä tai huomaamattomia.
Sanotaan, että askelmat ovat puuta, toimisiko jokin kuvan kaltainen eli kaksi "lattaterästä", jotka on asennettu 90 asteen kulmassa ja hitsattu suoraan palkkiin. Onko mahdollista hitsata jotakin niin suoraan sileään palkkiin (neliöprofiili)? Tuleeko siitä tukeva?
Osittain uskon, että on helpompaa saada tarpeeksi siistit hitsit, ja osittain sattuu vähemmän, jos satut osumaan varpaalla tämän lattateräksen tasaiselle pinnalle kuin leikatun profiilin reunaan.
Käytä esim. 30-40 mm x 3 mm lattaterästä, 4, 5 mm toimii varmasti myös, mutta on vaikeampaa hitsata, jos materiaalien paksuudessa on suuri ero. Taivuta suoriksi kulmiksi, ja pidä huolta, että kaikki ovat täsmälleen samanlaisia kaikilta mitoiltaan.
Luulen, että sinun täytyy mahdollisesti loveta hieman portaiden takareunasta, jotta askelmat mahtuvat hieman profiilien väliin, jotta se näyttäisi hyvältä. Sinun täytyy kokeilla hieman.
Sitten käynee profiiliputki seinien välillä "aukossa" tasanteen etureunassa, johon kiinnität molemmat portaikon osat. Tähän profiiliputkeen voit hitsata kiinnityslevyn kumpaankin päähän, jonka sitten voit ruuvata kiinni seiniin. Sinun täytyy miettiä, miltä tasanteen pitäisi näyttää ja miten se on suunniteltu kestämään kaikki voimat. Mutta aivan kuten sanot, jos sen on tarkoitus "leijua" ja näyttää niin hyvältä kuin on tarkoitettu, sinun ei tulisi käyttää pilareita lattiasta, vaan kiinnittää kaikki sivuseiniin.
Hauskaa nähdä lisää ihmisiä, jotka rakentavat omia "enbalkstrappor"! Olen itse asiassa myös aloittanut. Kävin ostamassa neliöputkia (minulle tuli 150 x 100 x 5 mm) tänään ja olen myös valanut levähdyspaikan. Aion laittaa kuvia blogiin myöhemmin, mutta tänään olen liian väsynyt 
Nyt olemme alkaneet rakentaa portaita tosissamme, ja toistaiseksi se tuntuu hyvältä ja näyttää hyvältä, mutta saamme nähdä, kun se on valmis
Katso blogia, jos haluatte nähdä muutamia kuvia.
http://lundhagen.blogspot.com/2007/09/min-lskade-trappa.html
http://lundhagen.blogspot.com/2007/09/min-lskade-trappa.html
Näyttää hyvältä tuo. Kuinka leveitä askelmia käytät? Ajattelitko viedä askelmat ihan seinään asti?
Odotan edelleen kulmieni saapumista... Toivottavasti saan ne ASAP, jotta voi jatkaa. Rasittavaa kävellä talon ulkopuolella suihkuun.
Odotan edelleen kulmieni saapumista... Toivottavasti saan ne ASAP, jotta voi jatkaa. Rasittavaa kävellä talon ulkopuolella suihkuun.
Haluatteko alustan ilman "jalkoja", niin voittehan tehdä niin, että lattiahirret menevät oikealle ja vasemmalle seinään ja siellä seinän sisällä asentaa tolpat/rimat, joiden päälle hirret asetetaan?
Tämä vaatii kuitenkin, että tehdään reikä seiniin, mutta se ei ole iso toimenpide, riittää, että tehdään reikä seinään portaita kohti olevalla puolella.
Hmmm...Te ehkä tarkoititte, ettei sen pitäisi olla kiinni missään seinässä?
Tämä vaatii kuitenkin, että tehdään reikä seiniin, mutta se ei ole iso toimenpide, riittää, että tehdään reikä seinään portaita kohti olevalla puolella.
Hmmm...Te ehkä tarkoititte, ettei sen pitäisi olla kiinni missään seinässä?
Kiva saada vähän positiivista palautetta ja jo, olen myös erittäin tyytyväinen siihen, miltä se näyttää. Olen juuri päivittänyt blogin päivän edistymisellä - minun erinomaisen taitavat käsityöläiseni ehtivät nimittäin rakentaa valmiiksi portaikon yläosan tänään.larry78 sanoi:
http://lundhagen.blogspot.com/
Käytämme 1 m leveitä askelmia. Portaikkoa rakennetaan 210 cm leveään tilaan, joten meille jää 10 cm ylimääräistä niin sanotusti, mutta osa siitä tilasta menee kahteen seinään, jotka on tarkoitus kipsitä. Olen keskustellut rakennusmiesteni kanssa, pitäisikö askelma viedä ihan seinään asti, mutta luulen, että jätämme vähän ilmaa oikeastaan. Vakautta ajatellen olisi ehkä ollut fiksua kiinnittää askelma seinään, mutta en tiedä, tuoko se niin paljon lisää. Kuinka aiot tehdä itse?
Ostin valmiiksi leikatut levyt miehilleni, niin he pystyivät itse hitsaamaan kulmat - olen nimittäin alkanut kyllästyä pitkään toimitusaikoihin rakennusalalla