Hei,

Ajattelin muurata leca:sta kaksinkertainen autotalli. Siellä pitäisi myös olla melko suuri verstas (sorvi, hiomakone, sorvi, autonosturi, excenteripuristin jne.).

Joten ihmettelen, onko 4,5 metrin levyinen vino katto mahdollinen. Onko mahdollista liittää laudat yhteen, kun on erittäin vaikeaa löytää oikean pituisia. Lyhyesti sanottuna, onko tämä mahdollista? Haluaisin mieluiten välttää harjakattoa.

Ystävällisin terveisin,
Oscar
 

Paras vastaus

Liimapalkit ovat saatavilla valinnaisina pituuksina tilaamalla, mutta esim. 5 m voi olla varastotavaraa.

On myös erinomaista jatkaa tavallisia koolinkeja, mutta pitkä jänneväli voi johtaa erittäin korkeisiin koolinkeihin ja/tai tiheään etäisyyteen niiden välillä.

Svenskt Trä:llä on laskentaohjelma verkkosivustollaan, josta voit löytää sopivat mitat.
 
Kiitos vastauksestasi. Nyt minulla on vaihtoehtoja joka tapauksessa.

Ystävällisin terveisin,
Oscar
 
En ymmärrä oikein, miltä rakennuksen on tarkoitus näyttää.
Kaksinkertainen garage ja suuri verstas, 4,5m leveys. Nämä kaksi asiaa eivät sovi yhteen.

Rakentaa pulpettikatto 4,5m leveydellä ei ole mitään kummallista, jos se nyt on se, mikä on kysymyksesi?
 
richardtenggren
Autotallini on 8 m leveä, 10 m pitkä, ei liimapuuta. Mutta minulla ei kyllä ole mitään verstasta ;)
 
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Minun autotalli on 8 m leveä, ei liimapuuta. Mutta minulla ei kyllä ole työpajaa ;)
G Gabbe1 sanoi:
En oikein ymmärrä, miltä rakennuksen on tarkoitus näyttää.
Kahden auton autotalli ja iso työpaja, 4.5m leveä. Nämä kaksi asiaa eivät sovi yhteen.

Pulpettikaton rakentaminen 4,5 m leveydellä ei ole mitään ongelmaa, jos se nyt on kysymyksesi?
G Gabbe1 sanoi:
En oikein ymmärrä, miltä rakennuksen on tarkoitus näyttää.
Kahden auton autotalli ja iso työpaja, 4.5m leveä. Nämä kaksi asiaa eivät sovi yhteen.

Pulpettikaton rakentaminen 4,5 m leveydellä ei ole mitään
ongelmaa, jos se nyt on kysymyksesi?
Luulin rehellisesti sanottuna, että listoissa ei ole tämän kokoisia. Mukava kuulla, että on olemassa.
 
richardtenggren richardtenggren sanoi:
Minun autotallini on 8 m leveä, 10 m pitkä, ei liimapuuta. Mutta minulla ei tosin ole verstaata ;)
Oi, eli sinulla ei ole liimapuupalkkeja sen koon saavuttamiseksi. Se oli hyviä uutisia.
 
OggeSttrid OggeSttrid sanoi:
Hei,

Aattelin muurata kaksipaikkaisen autotallin lecaa käyttäen. Siellä pitäisi olla myös melko suuri werkstad (sorvi, panslip, sorvi, billyft, excenterpres jne.

Joten kysyn, onko mahdollista tehdä kalteva katto, jonka leveys on 4,5 metriä. Voiko lautoja jatkaa jörnillä, koska vaikuttaa olevan vaikeaa löytää oikeaa pituutta. Lyhyesti sanottuna, onko tämä mahdollista? Haluaisin mieluiten välttää harjakattoa.

Ystävällisin terveisin,
Oscar
Yleisesti ei voi liittää kattotuolia (joksi tämä silloin tulee) rautaa käyttäen, saat aikaan taipuman ja ajan myötä katto voi jopa romahtaa.
Sen sijaan tulisi katsoa liimapuupalkkeja tai vaihtoehtoisesti käyttää tukea keskellä (ja silloin voit toki liittää, mutta yleensä pienempi koko riittää myös).

Liimapuulle 4,5 m ei tunnu olevan ongelma, edes korkeammilla lumivyöhykeillä...

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

https://www.traguiden.se/konstrukti...ar-av-limtra-i-ett-fack/?previousState=000100
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
Yleisesti ei voida yhdistää kattotuolia (mikä tämä sitten onkin) raudalla, koska se aiheuttaa taipuman ja ajan myötä katto voi jopa romahtaa. Sen sijaan kannattaa harkita liimapuupalkkia tai asettaa tukipiste keskelle (ja silloin voit yhdistää, mutta yleensä riittää myös pienempi koko).

Liimapuulle 4,5m ei näytä olevan mikään suurempi ongelma, vaikka lumikuorma olisi suurempi...

[linkki]

[linkki]
Ok, en tiennyt tätä. Snickarvän ajatteli, ettei sitä ole (hän ei luultavasti koskaan työskennellyt sen kokoisten kanssa).
 
Nyt luulen, että te/me puhumme eri asioista.

Jos haluat 8m leveyttä pulpettikatolla (minkä TS kutsuu snedtak), niin tarvitaan kattotuoleja tai vahvoja palkkeja, tavalliset koolaukset eivät tule toimimaan.

Sen sijaan 4.5m leveys voi mahdollisesti toimia koolauspuulla, riippuu kattopainosta, lumikuormasta ja kuinka tiheästi kattoristikot/koolaukset asetetaan. "Tavalliset" koolauspuut ovat saatavilla jopa 5.4m asti tavallisessa rautakaupassa.
 
  • Tykkään
richardtenggren
  • Laddar…
G Gabbe1 sanoi:
Nyt luulen, että te/me puhutaan eri asioista.

Jos sinun pitää olla 8m leveys pulpettitakilla (jota TS kutsuu snedtakiksi), tarvitaan kattotuoleja tai vahvoja palkkeja, tavalliset koolaukset eivät toimi.

Sen sijaan 4.5m leveys voi toimia koolauksella, se riippuu katon omapainosta, lumikuormasta ja kuinka tiheästi kattopalkit/koolaukset asetetaan.
Sitten se tarkoittaa, että liimapuupalkkia ei tarvita (olen tuntematon terminologian kanssa)
 
OggeSttrid OggeSttrid sanoi:
Silloin se tarkoittaa, ettei tarvitse limtrbalk (en tunne terminologiaa)
Ymmärsitkö väärin vastaukseni vai tulkitsetko sitä tarkoituksellisesti väärin?

"Se saattaa kyllä toimia säännöllisellä puulla, mutta se riippuu katon omasta painosta, lumikuormasta ja siitä, kuinka tiheästi kattopalkit/regelit asetetaan."

Ennen kuin nämä asiat on selvitetty, en uskaltaisi olettaa, että "tavalliset" regolipuut riittävät.
 
Ymmärsin väärin. En tarkoittanut mitään pahaa sillä.
 
  • Tykkään
Gabbe1
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.