Minulla on kellari, jota ollaan kunnostamassa. Kellarissa on sähkökaappi, johon tulee saapuva sähkö (paksu kaapeli). Tämä kaapeli haluaisin peittää jollakin kanavalla, koska se on helposti kolhittavissa. Koska kaapelin ulkokuori näyttää koostuvan jostakin "tervaan upotetusta narusta", joka alkaa haurastua, en halua vahingossa tuhota sitä.
Olen miettinyt jonkinlaista kaapelikanavaa ja mieluiten metallista, koska se on kestävämpi/näyttävämpi.
Mutta en löydä valmiita ostettavia? Löydän vain pienempiä vaihtoehtoja, jotka on tarkoitettu sisätilojen vedon piilottamiseen. Olen kuitenkin nähnyt kuvia verkossa, joissa ilmalämpöpumpun omistajat ovat onnistuneet piilottamaan kaapeleita/letkuja samanlaisilla kanavilla (katso kuva alla):
Seuraava kaapeli tulisi peittää minulla:
Tietääkö joku, mistä voi löytää sellaisia tai onko teillä jokin muu hyvä ratkaisu? Tiedän, että voi pyytää peltiseppää muotoilemaan, mutta olisi helpompaa, jos voisi löytää valmiita jostain.
Koska haluan myös peittää osan, joka liitetään pääsulakkeisiin (osa, johon joku on sotkenut valkoista maalia), mittasuhteiden tulisi olla n. 10 cm leveä ja 8 syvä, mutta ei haittaa, jos se on sattumalta hieman isompi johonkin suuntaan.
He eivät tee sitä. Minulla on kaapeli vuodelta 1936. He kaivavat kadun ylös ulkopuolella ja sattumalta koko matkan taloni viereen. Kaapeli näyttää kauhealta ja on maannut kosteassa kellarilattialla siitä asti kun se asennettiin. Koska se oli kaivettu auki ja kaapeli roikkui kuopassa kadulle, ja mittaritauluni on metrin päässä siitä seinästä, jossa kuopassa oleva kaapeli roikkui, ajattelin, että Öresundskraft voisi vaihtaa vanhan kaapelin kun kerran on päästävä kaikin puolin kätevästi ja kaikki raskas työ on tehty.
He tulivat katsomaan kaapelia ja sanoivat, että se kestää vielä muutaman vuoden.
Minä pyytäisin kyllä energiavirastoa vaihtamaan tuon kaapelin ensin.....
Joo, ajatus on käynyt mielessäni ja olen ollut heihin yhteydessä tästä. Mutta se edellyttää jonkin verran kaivamista ja uudelleenjohtamista, johon sisältyy sekä he että sähköasentajat. Tein nopean kustannusarvion ja tajusin, että kustannusta ei voi perustella. Kaikki mitä haluan on vain piilottaa ruma kaapeli.
Itse kaapeli ei ole rikki, paitsi että aivan ulompi kerros alkaa olla vähän herkkä. Se tulee todennäköisesti kestämään vielä pitkään, jos se pysyy rauhassa metalliummensuojan alla.
Luulen kuitenkin, että kaapelisuoja täytyy olla hieman suurempi kuin mitat, jotka ovat elbutik-sivulla.
En tiedä näkyykö se niin selvästi kuvassa, mutta kaapelini tekee pienen mutkan juuri ennen kuin se menee alas levyyn. Eli kaapeli on valettu hieman vinoon. Jos haluaa peittää kaiken, on suojan oltava muutaman senttimetrin leveämpi kuin itse kaapeli.