Hei!
Olemme rakentamassa taloa ja olemme vihdoin päässeet maaliin arkkitehdin avulla suunnitelman kanssa, josta todella pidämme. Konsepti perustuu osittain useisiin pergolarakenteisiin, jotka luovat ulkotiloja, toimivat auringonsuojina ja kehikkona kasvillisuudelle. Mutta - kuinka rakennamme tämän parhaiten?
  • Osa A: vapaasti ripustettavat pergolakatot, suurin haasteemme. Visio on luopua pilareista ja antaa katon ulottua ulospäin. Tämä talonosa on matalampi, mikä mahdollistaa, että palkit ovat räystäskorkeudella. Kuinka ratkaisemme tämän? Talovalmistaja on skeptinen siitä, että kattoristikkojatkeita jätetään suojaamattomiksi ja ei halua painekyllästettyä puuta talon sisään, mikä kuulostaa järkeviltä huomautuksilta. Vahvat palkkikengät paneelin takana? Teräs? Mitä ideoita meillä on?
  • Osa B: olohuoneen ulkopuolella pergolakäytävää tukevat pilarit. Täällä aioimme ajan myötä laittaa muovin/lasin 45x45 listojen päälle sääkestävyyttä varten. Kuinka parhaiten kiinnitetään julkisivuun?
  • Osa C: Vapaasti seisova pergola, hieman korkeampi. Sama periaate lasilla/muovilla listojen päällä, jotka kaltevat, vesi valuu osaan A. Rakenne tuntuu yksinkertaiselta, tavallinen pergola.
Kiitollinen avusta! Paholainen piilee yksityiskohdissa :)

Pohjapiirros, jossa näkyy talon ympäröivät pergolatyypit: A (sininen), B (keltainen) ja C (vihreä) alueet rakennesuunnitelmassa.

Moderni, puinen talo, jossa on useita pergolarakenteita ja viherkattoja, avautuu ulkotilaksi. Kaksi polkupyörää on parkkeerattuna rakennuksen viereen.

Miksi arkkitehti ei piirrä järkevää ehdotusta?

Minun arkkitehti piirsi runkorakenteen pitkin taloa, reilun eteläpuolelle, jossa minulla on muutama purjekangas- ja lasikatto sekä kapeamman pohjoispuolelle, molemmat siirrettyinä talorungon pitkin. En ole kuitenkaan täyttänyt niitä köynnöskasveilla, koska mielestäni ne eivät sovi juuri minun talooni. Mutta taitavilla arkkitehdeilla on silmää estetiikalle!

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
Arkkitehti on mielestäni piirtänyt hyvän ehdotuksen, mutta emme ole saaneet yksityiskohtaista teknistä ratkaisua. Hän sanoi aikaisemmin piirtäneensä toimivia ratkaisuja pergolakattojen kanssa, jotka konsoloivat ilman pylväitä, mutta talonvalmistaja, jonka kanssa keskustelemme, ei esimerkiksi halunnut antaa kattotuolin jatkua ulos. Siinä tapauksessa meidän on itse laitettava sääntö sen yhteyteen. Joten, etsin teknistä ratkaisua.

Sinulla ei ole joitakin osioita, joita voisi vilkaista ja joissa voisi nähdä, kuinka pergolan katto liittyy esimerkiksi kattotuoliin?

• Tykkään
Singenjören89
  • Laddar…
Mielestäni matalien katosten tulisi olla integroituna kattorakenteeseen/lattiaan, jotta ne näyttäisivät hyviltä. Muuten vaihtoehdoiksi jäävät konsolit tai pylväät.

• Tykkään
Singenjören89
  • Laddar…
B bossespecial sanoi:
Onko sinulla mitään osia, joita voisimme katsoa nähdäksesi, kuinka pergolakatto liittyy esimerkiksi kattotuoliin?
Ehdottomasti! Olen yrittänyt piirtää yhden sekä selityksen. Minulla ei ole vielä rakennuspiirustuksia mutta käytin toista osaa lähtökohtana ja mukautin sen tähän alempaan talorunkoon, näet miten katon ja pergolakaton tulee sijoittua. Puuttuu hyvät piirustukset pergolalle tästä osasta, mutta arkkitehdin ajatus oli, että katto jatkuu samalla tasolla korkeammalta osalta, joten tämän pitäisi olla sopiva.

Rakennuspiirustus, jossa esitetään talon ja pergolan kattorakenne eri tasoilla tekstiselitteillä.
Rakennuksen sivuprofiilin piirustus, joka osoittaa mittoja. Korkeus 3125 mm, vaakapalkki 1540 mm. Näyttää katon ja pergolan sijainnin.

J justusandersson sanoi:
Litteet katot pitäisi mielestäni integroida kattorakenteeseen/palkistoon, jotta ne näyttäisivät hyvältä. Muuten jäävät konsolit tai pilarit.
Voisin kuvitella sitä, mutta en ole nähnyt hyviä esimerkkejä, onko sinulla heti mielessä? Miten ratkaistaan kosteusturvallisuus, kun kyseessä on "avoin katto" kuten pergolakatto? Talo valmistaja pelkää, että tuomme kosteutta sisään eikä halua ottaa vastuuta kattotuoleista, jotka jatkuvat ulos.

Kaikki funkistalojen sisääntulokatot on toteutettu samalla tavalla. Puhumattakaan kaikista parvekkeista. Peltikatteet (sisältäen yksittäisten palkkien yläpinnan kattamisen) ovat hyvä tapa suojata kosteudelta. Pergolakaton palkit tulisi kiinnittää kattotuoleihin mutta olla erillisiä elementtejä. Ymmärrän talonvalmistajan huolen.

• Tykkään
Sharky58 ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Kaikki funktionalististen talojen sisäänkäyntikatokset on ratkaistu sillä tavalla. Puhumattakaan parvekkeista. Peltipeitteet (mukaan lukien yksittäisten palkkien yläosien peittäminen) ovat hyvä tapa suojata kosteudelta. Pergolan katon palkkien tulisi olla kiinnitettynä kattotuoleihin, mutta ne voivat olla erillisiä elementtejä. Ymmärrän talonvalmistajan huolen.
Pelti vaikuttaa kiinnostavalta tutkia. Olisitko huolissasi myös tällä ratkaisulla?

Rajoitettu peltikate toimii erittäin hyvin. Olen itse käyttänyt sitä paljon.

• Tykkään
Singenjören89
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Rajoitettu peltikate toimii erittäin hyvin. Olen itse käyttänyt sitä paljon.
Todella hyvä, kiitos inputista! Ehdotan talofirmalle peltiintecking ehkä 3 pääpalkilla, jotka ankkuroidaan kattotuoleihin ja loput ulkopuolisilla, esim. palkkikenkillä.

Onko kenelläkään esimerkkiä siitä, miten tavallinen pergola kiinnitetään julkisivuun muulla tavalla kuin vaakapalkilla? Minua varoitettiin siitä, koska sinne kerääntyy kosteutta. Mietin, voisiko esimerkiksi vahvistaa palkilla paneelin takana ja kiinnittää palkit suoraan siihen julkisivun läpi.

Pergolan kiinnitys: tukipuu seinän taakse tukemassa palkkia.

J justusandersson sanoi:
Kaikki funktionalististen talojen sisäänkäynnin katokset on ratkaistu tällä tavalla. Puhumattakaan kaikista parvekkeista. Peltikate (sisältäen yksittäisten palkkien päällystämisen) on hyvä tapa suojata kosteudelta. Pergolakaton palkkien pitäisi olla kiinnitetty kattotuoleihin, mutta erillisinä elementteinä. Ymmärrän talonvalmistajan huolen.
Apropoo erilliset elementit – tässä on enemmän kehitetty idea pilarittomille pergolakatoille. Ajatuksenani on laittaa joko ura tai kaksinkertaiset piikkilevyt kattotuoleihin, jotka menevät ulos julkisivusta ja kiinnittyvät pergolapalkkiin, mieluiten yläreunassa estämään tehokkaasti kiertymistä. Pergolapalkki on myös hyllyllä, esim. 40 x 70 mm pystysuoran kuorman kannalta. Kosteussuoja peltillä päällä, toistaiseksi hieman epämääräistä miten. Voisiko tämä olla jotain?

Rakennesuunnitelma pergolan katosta ja takorakenteesta, johon kuuluu kattopalkki ja kiinnitysviimeistely elementtinä.

CAD-piirustus pergolakaton rakenteesta, jossa näkyy kattoristikko, kiinnityslätkät ja metallilevy fuktisuojaksi.

CAD-piirustus pergolan rakenteesta, jossa kattopalkin kiinnitys paikan ja pergolan välinen liittymä ilman pylväitä, mukana liitoslevy.

Näkyviä naulalevyjä kannattaa välttää. Lisäksi ne ovat todennäköisesti liian lyhyitä. Toinen ratkaisu, jonka rakenne kestää esillä pitämisen, on kaksi kapeampaa lautaa, jotka kiinnitetään kattotuolin molemmin puolin (riittävän pitkällä liitososalla) ja jotka yhdistetään palikoilla kahdessa pisteessä.

J justusandersson sanoi:
Näkyviä naulalevyjä kannattaa välttää. Lisäksi ne ovat todennäköisesti liian lyhyitä. Toinen ratkaisu, jonka rakenne kestää esillä pitämistä, on kaksi kapeampaa lautaa, jotka kiinnitetään kummallekin puolelle kattotuolia (kunnollisella jatkopituudella) ja jotka yhdistetään klossien kanssa kahdessa kohdassa.
Mitä mieltä olet urasta, joka jyrsitään keskelle kattotuolia muuten? Ajattelin kahta levyä vakauden vuoksi, mutta kuulostaa järkevältä välttää näkyvät naulalevyt. Ratkaisusi kuulostaa todella mielenkiintoiselta, mutta en taida ymmärtää ollenkaan, näen melkein jonkinlaista japanilaista puupalapeli-työtä mielessäni :) Sinulla ei ole viitettä tai kuvaa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.