Hei,

vastikään ostin ensimmäisen asunto-osakkeeni ja liityin juuri tänne jäseneksi.

Ajattelin tehdä pienen kunnostuksen olohuoneeni seinälle uudessa asunnossani. Seinä, joka pitää uudistaa, on betoniseinä, jossa on ovi, jonka aiempi asukas oli sulkenut. Huomasin kuitenkin, että tapetti oli haljennut juuri sen piilotetun oven yläpuolelta. Siksi halusin uudistaa kaiken, repiä tapetin alas, tasoittaa koko seinän* ja sillä tavalla peittää oven uudelleen. Ajattelin laittaa oveen 3*5 lasitiiltä, joita valaistaan jollain värillisellä valaistuksella saadakseni hieman hienon efektin.

* Valitsin tasoittamisen ensimmäiseksi vaiheeksi, koska en ole koskaan tehnyt sellaista ja ajattelin, että se voisi olla hyödyllistä kokea.

Kun olin tasoittanut koko seinän, noin 4,5*2,75m2, huomasin parin päivän levon jälkeen, että seinä oli jälleen haljennut samasta paikasta yläpuolelta, sekä pitkin ovenkarmin koko matkalta alas lattiaan. Olen lukenut ja ymmärtänyt, että betoni vaikuttaa halkeavan, kun tekee noin, ja mietin, mikä olisi paras ratkaisu päästä eroon ongelmasta.

Pitäisikö asentaa 6mm remonttikipsi koko seinän päälle? Miten te tekisitte? Laittaisitteko kipsin siinä tapauksessa jollain erityisellä tavalla? Eli että esimerkiksi varmista, että koko oven peitetään kahdella levyllä päällekkäin vaakasuunnassa, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Miten sulkisitte oven? Poistaisitteko ovenkarmin (joka mielestäni työntyy esiin muutaman millimetrin seinästä)?

Oikein huono kaikessa, mikä liittyy rakentamiseen ja materiaaliin, joten toivottavasti ymmärrätte ja olette halukkaita antamaan minulle muutamia vinkkejä. Kiitos etukäteen!

ps. ajattelin, että maalaisin seinän sitten mustaksi ja tekisin seinämaalauksen. Haluan siksi erittäin tasaisen pinnan.

Olet todennäköisesti yrittänyt yhdistää materiaaleja, jotka käyttäytyvät eri tavoin kosteuspitoisuuden vaihteluissa.
Helpoin tapa välttää kosteuden aiheuttamia liikkeitä on muurata aukko umpeen.
Poista kaikki trä ja muuraa sitten.

Tarkoitatko, että myös oven yläpuolella oleva betoni on haljennut, vai onko se vain aukon kipsiin päin?

Koska olen tehnyt niin hyvää työtä tasoituksen kanssa... :p.... en oikein näe tarkalleen, missä se on haljennut. Kun katson oven toiselta puolelta, näen kuitenkin, että se on haljennut paikoin aivan kuten anaitis kirjoittaa, puun ja betonin välissä. Joten se on varmasti myös "etu"puolella, eli puun ja betonin välissä, eikä betonin ja oven levyssä, joka ei ole kipsiä vaan puulevyä (miksi he eivät laittaneet kipsiä, en tiedä).

En tiedä, mutta muurata ovi umpeen? Eikö se ole paljon työtä? Kuulostaa hieman vaikealta amatöörille kuten minä. Eikö ole mitään helpompaa tapaa? Eikö remonttikipsi voisi olla vaihtoehto, että sen liimaisi koko seinän päälle mukaan lukien tasoitettu ovi? Vai aiheuttaako tämä vain sen, että halkeama siirtyisi kipsilevyyn jonnekin... jos ymmärrätte, mitä tarkoitan?

Jos tekisin kuten ajattelin, että tekisin noin 60x100 cm kokoisen reiän "oveen", mihin laitan lasitiilet ja lyön ovekarmit pois ja asetan kipsilevyn koko oviaukkoon, voisinko siten ehkä "siirtää" halkeaman alas vaihtelemaan lasitiilien/kipsilevykulman tienoille, jos ymmärrätte, mitä tarkoitan... hah. Voi, niin vaikeaa löytää sanoja jollekin, mitä ei ollenkaan osaa.

Kiitollinen kaikesta avusta, jonka voin saada!

Oma kokemukseni on, että jos tukkii oviaukon kivi/betonitalossa puukoolauksilla ja levyillä (riippumatta levymateriaalista), se halkeilee. Ongelma on puukoolauksissa, ei levyissä, luulen. Muuraa aukko umpeen samanlevyisillä kivillä kuin seinä ja pinnoita, niin se ei halkeile.

Teräsohjaimet?

Teräspalkit auttavat jonkin verran, mutta täysin hiljaista siitä ei tule ennen kuin muurataan umpeen. Myös ohutlevy liikkuu jonkin verran ja erityisesti eri tavalla kuin betoni. Itse olisin luultavasti tyytynyt teräspalkkiin ja kipsiin, jossa on kunnollinen kuituarmointi saumoissa, mutta uskon, että sekin aiheuttaa halkeamia vuodenaikojen aikana.

// Mats

myrstack sanoi:
Teräskoolaukset auttavat jonkin verran, mutta täysin äänieristämätöntä siitä ei tule ennen kuin muurataan umpeen. Myös ohutlevy liikkuu jonkin verran ja erityisesti eri tavalla kuin betoni. Itse tyytyisin teräskoolaukseen ja kipsiin, jossa on kunnon kuituvahvike saumoissa, mutta luulen, että se aiheuttaa halkeamia vuodenaikojen vaihteluiden myötä.

// Mats
Korrekt, vain oppia muuraamaan :D käytännössä on kenties helpompaa pinota kivet päällekkäin laastin avulla kuin kiinnittää koolauksia ja ruuvata levyjä oikeastaan :pHalkeamia tulee joka tapauksessa, jos sekoitat materiaaleja kuten pelti/puu/kivi yhdessä reiässä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.