Hei

Ajattelin tarkistaa täältä ennen kuin aloitan työt julkisivun uusimisessa seinällä, jossa ilmalämpöpumppu sijaitsee.

Ajatukseni on, että minun ei tarvitse irrottaa ulkoyksikköä, vaan se voidaan vain irrottaa seinästä ja sijoittaa viereiselle telineelle... ja letkut sisäyksikköön saavat jäädä paikalleen.
Mutta, onko jotain erityistä, mitä minun tarvitsee tietää, jos teen niin? Esimerkiksi, "älä kallista ulkoyksikköä, sillä muuten se syttyy itsestään ja kuolee..."

Sinun kannattaa olla varovainen, kun siirrät sitä, sillä kupariputket ovat varmasti melko herkkiä.
Joten siirrä sitä vain mahdollisimman vähän.
Yksi vinkki on asettaa se telineelle sitten eikä ripustaa sitä seinään.
Se vähentää ulkoyksikön pumpun ja tuulettimen aiheuttamaa resonanssimelua sisätiloissa.

• Tykkään
OTTO_75
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta. Rehellisesti sanottuna en ollut oikein ajatellut sitä
Mutta, kuinka paljon voi arvioitavasti liikuttaa pumpun? Ymmärrän toisaalta kysymyksen olevan samanlainen kuin "kuinka pitkä on naru", mutta samalla joku tuolla, jolla saattaa olla käsitys perustuen kokemukseen ja tietoon.

O OTTO_75 sanoi:
Kiitos vastauksestasi. Rehellisesti sanottuna en ollut ajatellut asiaa kunnolla
Mutta, kuinka paljon pumppua voi noin arviolta siirtää? Ymmärrän, että kysymys on kuin "kuinka pitkä on naru", mutta samanaikaisesti joku siellä voi olla käsityksen perustuen kokemukseen ja tietämykseen
Ajatellaan, että sisäyksikkö on oven yläpuolella, siis noin 2,5 m korkeudella maasta.
Ja ulkoyksikkö on yläosastaan noin 1 m korkeudella maasta.
Joten on 1,5 m pystysuoraa putkea, ja varmasti vähintään 1 metri vaakasuoraa.
Ulkoyksikön siirtäminen 0,5 metriä ei pitäisi olla ongelma, kunhan huolehditaan siitä, että putket eivät veny ja taivu liikaa tai ettei ole riskiä niiden taittumisesta niin, että syntyy mutkia.
Hehkutetut kupariputket ovat melko pehmeitä.
Mutta ole varovainen, ettet tee tarpeettomia nykäyksiä ja vedä putkia!

• Tykkään
Lilllen
  • Laddar…
Nyt en todellakaan ole mikään asiantuntija tässä asiassa. Ainoa kokemukseni on, että olen asentanut kaksi lämpöpumppua. Niissä oli aiemmin mainitut pehmeästi hehkutetut kupariputket. Pumpun ohjetekstissä luki, ettei putkia tulisi taivuttaa enempää kuin kerran. Sanoisin, että se riippuu siitä, kuinka pitkiä putket ovat ja kuinka kierteisiä ne ovat, kuinka pitkälle voit siirtyä. Jos sinun täytyy taivuttaa takaisin tiukkaa mutkaa, sinun ei pitäisi luultavasti liikuttaa sitä ollenkaan. Esimerkiksi minun tapauksessani toisessa pumpussa on 1,5 m putki, joka kulkee pitkin julkisivua. Ylhäällä on tiukka mutka. Alhaalla olen vain antanut putken muodostaa pehmeän kaaren. Siirron yhteydessä varmistaisin, etten taivuta yläosaa ollenkaan ja mieluiten koko siirtoa varten mutkan saisin suoralle osuudelle. Minun tapauksessani uskon, että olisi mahdollista siirtää sitä ainakin puoli metriä, luultavasti enemmän.

Edit: nyt KnockOnWood ehti edelleni osassa tiedoista :)

• Tykkään
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.