Snurre sanoi:
Silloin voi tulla ongelmia tasaisen lämmönjakautumisen kanssa, jos vesikiertoinen lattialämmitys asennetaan liian ohueen levyyn. Voisi tuntua siltä, että tunnet missä lämmitysputket kulkevat, niiden yläpuolella on lämmintä ja putkien välissä viileämpää.
Oletko varma tästä, kaikkiaan 78 mm laitetaan kuitenkin lämmitysputkien päälle?!

Voisi harkita painon ja kantavuuden kannalta käyttää 50 mm frigg + 50 mm EPS Cementtiä, ja sitten lämmitysputket + raudoitus. Sitten valaa 43 mm, tasoittaa 15 mm ja 10 mm graniittia.

Parempi kuin 100 mm frigg, vähän huonompi kantavuus kuin pelkkä betoni, mutta paljon parempi paino (kevyt).

Kommentteja?

Olen säätänyt asennusta vähän:

Kerros 1 (kellari alla)
Pitää nostaa 12 cm eteisessä
Pitää nostaa 12 cm kylpyhuoneessa 1

50mm frigg
20mm EPS Cement
raudoitus+lattialämmitys
30 mm valu
10mm tasoite
10 mm kiinnitykseen ja graniittiin

Kerros 2 (kerros 1 alla)
Pitää nostaa 17,8 cm keittiössä

50mm frigg
70mm EPS Cement
raudoitus+lattialämmitys
33mm valu
10mm tasoite
10 mm kiinnitykseen ja graniittiin

Kerros 2 (kerros 1 alla)
Pitää nostaa 17,8 cm kylpyhuoneessa

50mm frigg
65mm EPS Cement
raudoitus+lattialämmitys
33mm valu
30mm kallistuksen vuoksi (tasoite) sekä graniitti ja kiinnitys

Jäljellä on 2 kysymystä (jos joku tietää, muuten soitan EPS:lle välipäivinä)

1. Voiko valaa tavallista "raskasta" betonia EPS Cementin päälle? Noin 40-50mm tavallista betonia.
2. Voiko valaa vain 20mm EPS, jos aikoo valaa 30mm betonia + 10mm tasoite päälle? Lattialämmitys + raudoitus asetetaan väliin, EPS:n päälle.

tomtletare sanoi:
Valaminen 5-7 cm tarkoittaa, että lisäät 120-170 kg uutta kuormitusta olemassa olevalle lattialle?
Kestääkö lattia todella sen ja on yhä kykenevä kantamaan lisäkuormitusta 200 kg:n verran kuten normit vaativat, että asunnot kestävät?
Hyvä kysymys .... laske putken täyttö vedellä+klinkkeriliima+kivilaatat+kattoritely+amme +++. Siitä tulee nopeasti tonnien verran lisättyä materiaalia, joka kuormittaa alkuperäistä lattiapintaa, joka itse asiassa ehkä ei kestä enempää kuin normien mukaan vaaditaan :o. Uskaltaako niin tehdä? Kannattaisi kysyä joltakin, joka osaa laskea rakennusten kuormituksia ....
gaia

Siis, hallissa ja kylpyhuoneessa on ollut betonia, mutta nyt korvaan osan siitä styroksilla ja EPS-sementillä, joka painaa vain 15 % betonista.

Vain keittiössä kerroksessa 2 on ollut puupalkeilla 10 cm betonia, jäätyneenä 20-25 cm betoniin. Kerroksessa 2 kylpyhuoneessa oli kuitenkin betonia koko matkalta ylös asti.

Olen siis purkanut lattiat kaikkialta paitsi keittiöstä kerroksessa 2. Toki laatoitus painaa enemmän kuin siellä ollut muovimatto, mutta EPS ja styrox tasoittavat sen reilusti.

En tiedä, olenko missannut jotain täällä, mutta mikä sanoo, että sinun on välttämättä valettava jotain? Ajattelin enemmän linjassa harvarakenteisia lattioita, laittaa lämpöä jakavat levyt jne. ja sitten kipsilevy+päällyste...

Hei!

Meillä on epätasainen kylpyhuoneen lattia ja meille on suositeltu ensin täyttämään syvimmät kuopat pienillä sorakivillä, esimerkiksi pihakivillä, sitten tasoituslaastilla ja raudoituksella. Vaihtoehtoisesti pikabetonilla, joka on hieman edullisempaa (kuivuu vain parissa päivässä). Sitten vesikiertoinen lattialämmitys ja sitten tasoituslaastia, joka tasoitetaan ja tehdään kaadoksi lattiakaivoa kohti. Jälkimmäisen tulee ammattilainen tehdä, koska on erittäin tärkeää, että kaato on oikea (1 cm per metri, mutta vaikea saada täydelliseksi amatöörille). Meillä on suihkunurkkaus ja tulemme suihkuamaan suoraan lattialle, joten juuri siellä lattialle tulee Minerit-levy, joko tavallinen Minerit tai vihreä Minerit VT ("kakalplattan"). Olen oppinut, että tärkeintä on eristää lattialämmityksen alla, muuten lämpö menee alaspäin sen sijaan, että nousisi lattiamateriaaliin, jossa halutaan pitää jalat lämpiminä. Vinkki: Asenna lattialämmitys itse, sekä sähkö- että vesikiertoinen lömitys on helppo tehdä itse - ja anna sitten putkimiehen kytkeä se ja tarkistaa, että järjestelmä toimii oikein. Mieti myös, jos seinälle tulee vesilämmittimenä toimiva pyyhekuivain, asenna tämä samalla kertaa. Niitä on saatavilla yhdistettynä vesi- ja pieni sähköpatruuna.

Unohdin mainita, että jos haluaa olla oikein perusteellinen, tulee myös asentaa lämpölevyt lattialämmityksen yläpuolelle. Ne levittävät lämpöä tehokkaasti. Mutta yleensä tärkeintä on asentaa ne puulattioiden alle, esim. olohuoneessa, koska puu itsessään eristää paremmin kuin keramiikkalaatat. Me emme aio asentaa lämpölevyjä, uskomme, että ilman niitäkin riittää ja lisäksi se on vähän halvempaa.
Mutta muista: Eristys on kaiken A ja O, jotta tulee lämmintä, sekä lattioihin että ulkoseiniin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.