Meillä on ollut terassi jo jonkin aikaa.
Emme ole rakentaneet sitä itse.
Se on talon kahdella seinällä, toinen puoli on 10 metriä ja toinen noin 11 metriä pitkä.
Se ulottuu 3 ja 3,5 metriä ulos talosta.
Rakennettu 195x45 kooltaan olevilla palkeilla ja kantoparruilla.
Kaksi yhteen liitettyä 95x45 palkkia toimii tolppina. Kulmassa, missä seinät kohtaavat, etäisyys maasta on noin 3 metriä ja päät ovat 1 ja 1,8 metriä.
Ulkopuoliset kantoparrut on liitetty ylösantojen ulkopuolelle ja ovat vajonneet useita senttejä.
Ylösannot ovat 2,5 - 2,7 m etäisyydellä toisistaan.
Kaide on rakennettu tolppien jatkoina. Verhotut. Mutta nyt ne ovat mädäntyneet.
Joten rakennan uuden kaiteen, jossa tolpat kiinnitetään ulkopuolisten kantoparrujen sisäpuolelle.
Terassi huojuu melkoisesti.
Olen alkanut vaihtaa ulkopuolista kantoparrua, jonka nyt liitän ylösantojen yli. Ja aion kiinnittää laudan sisäpuolelle.
Riittääkö, että ulkopuolinen kantoparru on liitetty jokaiseen ylösantoon? Vai tuleeko siitä huojuva?
Haluaisiko, että se on mahdollisimman pitkä ja useiden tolppien yli?
Vaihdan tolpat 95x95 tolppiin.
En usko, että tämä riittää hyvään vakauteen.
Joten suunnitelmissa on lisätä tolpparivejä siten, että välimatka seinä-tolppa-ulkopuolinen tolppa on enintään 2 metriä.
Ja sitten ruuvaan lyhyitä vinotukia (onko tämä oikea termi?) kaikkiin ulkopuolisiin tolppiin ulkopuolista kantoparrua kohti.
Tarvitsen mielipiteitänne ja neuvojanne tästä asiasta.
Lisäksi mietin, miten minun pitäisi kiinnittää kaiteen tolpat, erityisesti kulmassa.
Koska kantava tolppa on kulmassa. Ja en voi kiinnittää kaiteen tolppaa siihen. Joten siitä tulee hieman sivummalle. Tällöin kaide tulee hieman terassin sisäpuolelle.
Haluatko niin pitkän ja mieluiten useiden tolppien yli?
Kyllä.
Jotta voit arvioida, ovatko tolppien ja kantolinjojen mitat oikeat, tarvitaan yksinkertainen mitoitettu luonnos. 3 metrin korkuiset tolpat, jotka ovat 2 kpl 45x95, ovat rajalla.
Olen aloittamassa rakentamaan jotain vastaavaa kuin sinulla on.
Laita mielellään muutamia kuvia ja luonnoksia.
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä minun tulisi ottaa huomioon rakentaessani, ja näin on helpompi ymmärtää mitä tarkoitat.
Hyvä, kertokaa mielipiteenne ja mitä tiedätte. Koska minä en tiedä.
Kuvissa minulla on paljon ylimääräisiä tukia, jotta voin irrottaa tolpat ja palkit.
Lattianpalkkien välissä on 600. Kaikki on 195x45.
Tolpat 95x95
Kuinka paksun tolpan pitäisi olla?
Tai voinko pärjätä sivutuilla tolpan ja ulkopalkin välillä?
Lisämietteitä.
Laittaa ylimääräisiä tolpparivejä terassin alle.
Tiheämmin ulkopilareiden ja tolppien väliin.
Ongelmana on tolppien suuri korkeus, koska ns. nurjahdusriski vähentää mahdollista kuormitusta. Joko korvaat pisimmät tolpat painekyllästetyillä liimapuupylväillä tai tuet nämä tolpat molempiin suuntiin esimerkiksi jonkinlaisella ristikkotuella.
Ovatko perustukset liikkuneet vai mikä oli vajonnut useita cm?
Voihan myös vahvistaa pylväitä rakentamalla niihin lisää. Voit esimerkiksi liimata kiinni enemmän tukipuita niihin pylväisiin, jotka sinulla jo on, jos ne eivät ole mädäntyneet... Silloin saat automaattisesti vahvemman tolpan... Muuten ristikot ovat yleensä vahvoja.
Itse rakennan paraikaa terassia, jossa korkein tolppa on noin 160 cm korkea. Olen käyttänyt kaksi 45x120 ja liimaruuvannut yhteen... Se tuntuu tarpeeksi vahvalta.
Ovatko pohjalevyt liikkuneet vai mikä oli sakanut useita cm?
Voit myös vahvistaa pylväitä rakentamalla niitä lisää. Voit esimerkiksi liimata ruuveilla lisää lankkuja niihin pylväisiin, jotka sinulla jo on, jos ne eivät ole lahonneet... Silloin saat automaattisesti vahvemman tolpan... Muuten ristikkot ovat aina vahvoja.
Itsekin olen rakentamassa terassia juuri nyt, jossa korkein tolppa on noin 160 cm korkea. Olen käyttänyt 2 kpl 45x120 ja liimaruuvannut yhteen... Se tuntuu tarpeeksi vahvalta.
Ulkopuolisen lankun liitokset olivat plinttien ulkopuolella. Eikä tarpeeksi vahvistettu.
Sitten myös plintit ovat vajoneet kyllä.
Kuulostaa siltä, että minun täytyy rakentaa ristikoita.