Hei!
Olen poistanut koko sen kosteusvaurioituneen lattian ja aion asentaa uuden yhteen huoneeseen alakerrassa. Myös muu osa talosta tullaan tekemään myöhemmin. Myös lattiaresorit uusitaan. Vanhat lattiaresorit vaihtelivat korkeudeltaan noin 185, leveydeltään noin 65. CC vaihteli noin 650...

Uuteen lattiaan haluaisin laittaa hieman enemmän eristystä sekä lattialämmityksen ilman, että lattian korkeus muuttuu. Ajatuksena on asentaa uudet resorit 45x195 cc 300 (jänneväli 4,20 huoneen leveys 4,60). Siitä tulee tavallinen pontattu puulattia.

Ongelmana on, että silloin resorien pohja tulee sijoittumaan valettuun perustukseen nähden alemmas. Vain senttimetrin verran, mutta kuitenkin. Lisäksi olisi mukavaa voida laittaa korokkeita resorien päälle lattialämmitykselle ja sen laatoille, mutta silloin minun täytyy laskea resoreita vielä 22mm.

Onko tämä "iso no no" vai voiko niin tehdä? Maavara on hyvä, ja samalla kaivan hieman ja laitan muovin. Perustus on eristetty ulkopuolelta solumuovilevyillä, joissa on rappaus päällä. Se oli myös eristetty lasivillalla (!?) perustuksen sisäpuolella, joka oli kaivettu noin 30 cm maan alle... Outo ratkaisu. Olen poistanut tämän, se oli tietysti kostea.

Jos voin rakentaa tällä tavalla laskettujen resorien kanssa, miten teen sauman mustalatian/resorien ja seinän välillä kosteussuojaksi?

Se toimii hyvin, kunhan tila alapuolella on riittävä ja ilmanvaihto ei tukkeudu. Paras ratkaisu on todennäköisesti rakentaa umpilattia lopuksi siten, että pohjan ja puun väliin jää hieman ilmaa. Joko pienen laatikon tapaan tai 45 asteen kaltevan pinnan muodossa.

• Tykkään
LyckeboPetter
  • Laddar…
larsbj larsbj sanoi:
Se toimii hyvin, kunhan alla oleva tila on riittävä eikä ilmanvaihtoa estä mikään.
Paras tapa on todennäköisesti rakentaa alapohjan alapinta viimeiseksi niin, että perustuksen ja puun väliin jää hieman ilmaa. Joko pienenä laatikkona tai kaltevana pintana noin 45 asteessa.
Hienoa! Kiitos

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.