Kuten yleensäkin, kun aikoo tehdä jotain pientä, niin se tuo mukanaan paljon muuta
Minulla on ollut ongelmia etanoiden kanssa kellarissa ja mitta tuli täyteen, kun kaikki työvaatteeni ja kenkäni olivat täysin etanoiden peitossa.
Olen löytänyt etanoiden itärintaman (liitteenä olevat kuvat), josta ne voivat esteettä ryömiä kellariin asfaltilevyn ja perusmuurin välistä.
Kuvassa oleva rossipohja kuuluu laajennusosaan, joka on alle 10 vuotta vanha. Toinen puoli laajennuksesta on vanhan ulkokellariporraskäytävän päällä, joka on nyt muutettu kellariksi. Sieltä kuvat on otettu. Toinen puoli on rakennettu pilarianturalle, jossa on 20-100 cm maanpintaan. Kaksi sivua on muurattuja, kaksi on avoimia.
Koolaukset ovat kiinni muurissa, sitten alapuolelta on kiinnitetty koivuvaneria pitämään asfaltti- ja eristelevyä ylhäällä.
Suunnitelmani oli ensin vain tiivistää väli asfaltilevyn ja perusmuurin välillä.
Pitäisikö minun silloin laittaa sokkelikaista tiivisteen ja perusmuurin väliin?
Mutta sitten asfaltilevy on alkanut roikkua, erityisesti pilarianturan kohdalla, joten eriste tippuu alas ja oletan, että sisäilmasto huononee. Myös pilarianturassa haisee kissanpissalta. En tiedä onko se kissasta vai levyistä (luin, että ne voivat alkaa haista, jos home hyökkää niihin).
Kuvien osassa haluaisin oikean katon, joten mietin kipsilevyjen asentamista sinne.
Joten, jos haluaa tehdä tämän oikein, miten se tehdään?
Piliaranturassa ajattelin vaihtaa asfaltilevyt Byggmaxin rossipohjalevyyn, joka asetetaan lattian koolausten väliin.
Pitäisikö minun myös vaihtaa vaneriliuskat johonkin muuhun, kun olen siellä ja ryömin?
Pitäisikö minun tehdä jotain muuta kylmän ilman pääsyn estämiseksi? Huoneessa yläpuolella on lattialämmitys.
Kellarissa ajattelin poistaa asfaltilevyt ja asettaa vanerin suoraan koolausten alle, joka pitää eristeen ylhäällä. Sitten kipsi sen alle. Sitten kyse on muurieristyksestä... Pitäisikö laittaa koolaukset koolausten väliin, jotta saisi oikean "sokkelin" ja siten suuremman mahdollisuuden saada tiivis?