Hei!
Olemme asuneet talossamme noin yhdeksän vuotta. Joten on selvää, ettei kaikki ole enää aivan "uutta". Mutta eräänä päivänä, kun menin sisään etuovesta, ovenpielilauta putosi yhtäkkiä päälleni. Onneksi minulla oli pyöräilykypärä edelleen päässäni. Lauta osui kuitenkin käteeni ja sain siihen mustelman.

Pielelauta oli siis liimattu, en tiedä kuinka kauan liiman pitäisi kestää, mutta onhan se melko pelottavaa, että se voi irrota niin, että lauta putoaa alas...

Aloimme sitten katsoa itse rakennetta ja huomasimme, että vaakasuora pielilauta oli puristettuna pystysuorien lautojen väliin. Jos se olisi sen sijaan ollut pystysuorien päällä, se olisi pysynyt paikallaan eikä olisi voinut pudota. Eikö se olisi ollut parempi rakenne? Tietääkö joku, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardeja? Pielilaudat tulivat taloyrityksestä valmiiksi sahattuina, joten se ei ollut puuseppien virhe.

Olen keskustelemassa tästä taloyhtiön kanssa, ja he ovat lähettäneet rakennuspiirustuksen, joka osoittaa, että he ovat toimineet oikein, mutta mielestäni siinä tapauksessa piirustus on virheellinen.

Tietääkö joku, onko tällaiseen olemassa rakennusstandardeja? Jos minulta, joka en ole alalla vaan työskentelen toimistossa, kysytään, onhan se päivänselvää, että laudat pitäisi asentaa niin, etteivät ne vaaranna putoamista päällesi, kun menet sisään etuovesta. Eli vaakasuora voisi olla pystysuorien päällä.

Toki voisimme itse ruuvata laudan niin, että se pysyy kunnolla... mutta minulle tämä on nyt hieman periaatekysymys... mitä sanotte, miten pielilaudan voi parhaiten asentaa?

• Punainen ovi, jossa pyöreä ikkuna; vetokahva ja avautumisrajoitin näkyvissä. Ympärillä puukarmi, jossa irrallinen liuska.
  • Vau
Hellwiz
  • Laddar…
Liima tai ruuvi käy hyvin. Sen sijaan en ehkä laittaisi mitään liimamykkyjä, kuten he ovat tehneet.

Jos valitset helpoimman tavan - eli ruuvaat sen paikoilleen ja sitten ehkä tasoitat ja maalaat ruuvin kannat, se vie huomattavasti vähemmän aikaa kuin reklamoida yhdeksän vuotta vanhasta mdf-palasta, joka on pudonnut. Jos sattuisit voittamaan taloyhtiötä vastaan, voitto on pari tunnin työskentelyä kömpelölle kirjoituspöytäpilottijalle. Onko se sen arvoista?

• Tykkään
DiscoDuck ja 19 muuta
  • Laddar…
Ei, se onkin kysymys siitä, onko se... Mutta koska en ole saanut kovin miellyttävää kohtelua yritykseltä, haluan selvittää, onko minulla oikeus. Täällä on varmasti joitain viisaita snickare!

• Tykkään
nissenhj ja 3 muuta
  • Laddar…
Siis sinulla on 10 vuoden reklamaatio-oikeus työhön, mutta on varmasti huomattavasti helpompaa vain liimata se itse takaisin.

• Tykkään
Kristian Ask ja 3 muuta
  • Laddar…
Ei, ei ole olemassa mitään rakennusstandardia tällaisissa asioissa. Tällaisia yksityiskohtia ei myöskään esiinny missään rakennuspiirustuksissa. Eikä missään muissa piirustuksissa tai lomakkeissa. Tässä tapauksessa joku kirvesmies on vain sattunut unohtamaan naulauksen tai laiminlyönyt liimauksen. Sen korvaamisen hakeminen tulee maksamaan huomattavasti enemmän kuin se maksaa. Valitettavasti on vain otettava esiin vasara tai liimapullo ja korjattava se itse. Vaihtoehtoisesti voi pyytää apua tuttavalta.

• Tykkään
Urbanbirger ja 2 muuta
  • Laddar…
ei olisi tapahtunut, jos olisi asettanut smygbräden oikeaan järjestykseen

• Tykkään
solofss2 ja 12 muuta
  • Laddar…
T tergo sanoi:
ei olisi tapahtunut, jos piilolaudat olisi asetettu oikeassa järjestyksessä
Oikean yläosan tulisi olla reunojen yläosassa, jotta se ei putoaisi alas. Nyt ei kannata riidellä asiasta, lisää paljon puuliimaa ja kaksi tukea, jotka sivuilta nostavat ylös ja anna sen olla viikon ajan, jotta se ei putoa alas uudelleen.

• Tykkään
solofss2 ja 6 muuta
  • Laddar…
T tergo sanoi:
ei olisi tapahtunut, jos salalaudat olisi asetettu oikeassa järjestyksessä
Sehän oli juuri, mitä TS oli todennut ja miettinyt.

• Tykkään
solofss2 ja 3 muuta
  • Laddar…
C
A AG A sanoi:
Ei, sellaisista asioista ei ole olemassa mitään rakennusstandardia.
Hus AMA:lla on kylläkin luku ovista ja smygar. En kuitenkaan tiedä, mitä siinä lukee.

Ei taida olla mitään siitä, vain että sen pitäisi yleisesti olla laajuudeltaan rakennusnormien mukaisesti ikkunoille ja oville.

• Tykkään
AG A
  • Laddar…
C
J jonaserik sanoi:
Ei siellä taida olla mitään siitä, vain että yleensä sen pitäisi olla laajuudeltaan rakennusnormin mukainen ikkunoille ja oville
Tarkoitatko, että he omistavat kokonaisen luvun sanoakseen, että ovien ja reunojen tulisi olla rakennusnormin mukaisia?
Kokemukseni mukaan AMA sisältää yleensä melko yksityiskohtaisia ohjeita.

C cpalm sanoi:
Tarkoitatko, että he omistavat kokonaisen luvun sanoakseen, että ovet ja smygarna tulee olla rakennusnormin mukaisia?
Kokemukseni mukaan AMA sisältää yleensä melko yksityiskohtaisia ohjeita.
En ole koskaan kirjoittanut mitään sellaista, joten tuo kommentti ei ole relevantti. Kirjoitin vain vihjaillen, että talon rakennuksessa kaikki yksityiskohdat pitää ottaa huomioon, riippumatta siitä, onko ne kirjoitettu papereihin vai ei.

• Tykkään
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
K
En olekaan rakennusmies, mutta eikö ole aivan tyhmää asentaa yläpuu tuolla tavalla? Luulisi, että pitäisi olla itsestään selvää antaa sille tukea alapuolelta, ajattelen.

• Tykkään
SusoDus ja 7 muuta
  • Laddar…
K Kardan79 sanoi:
En ole rakentaja, mutta eikö ole aika typerää asentaa ylätanko tuolla tavalla? Luulisi olevan itsestään selvää, että sille pitäisi antaa tukea alapuolelta.
itsestään selvä miksi niin, sen pitää vain pysyä kiinni eikä pudota, ehkä liian vähän liimaa, lisää sellaista niin se olisi pysynyt paikallaan

• Tykkään
AG A
  • Laddar…
J jonaserik sanoi:
Ei taida löytyä mitään siitä, vain että sen pitäisi yleisesti ottaen olla laajuudeltaan rakennusnormien mukaista ikkunoille ja oville
AMA onhan rakennusnormi. Eikö se ole outoa, jos rakennusnormi vain viittaa rakennusnormiin?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.