Hei,

Uudessa rakennuksessamme aiomme käyttää lastulevyjä kipsin sisäpuolella sisäseinissä.

Kuinka paljon kuormaa voi kiinnittää näihin? Tulemmeko välttymään plugien ja mollyjen sekä reglarin etsimisen kokonaan?

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Kyllä, voit unohtaa proppujen jne. käytön. Tarvitaan jotain erittäin raskasta, jotta sinun täytyy miettiä, missä koolaukset ovat. Jopa uusi 50" plasmatv:si ei todennäköisesti ole ongelma...

Tulee olemaan todella mukavaa. Olen todella kyllästynyt tuhoamaan seiniä Mollysilla. Lisäksi sen pitäisi olla hyvä äänieristys. Ilmeisesti parempi kuin mineraalivilla.

Mikael_L
Jo, myönteisiin puoliin kuuluu myös äänieristys. :)
Ja tunne siitä, että seinä on paljon massiivisempi, kun/nojautuessasi siihen vähän voimakkaammin.

Eikö OSB-levyt olekin suositeltavampia kuin lastulevy, hintaa ja kantavuutta ajatellen?
Haittapuolena ovat kuitenkin ne pirun tikut OSB:stä. :(

Ehkä kannattaisi tarkistaa Götenehusilta. Kun sanoimme, että haluamme jotain vakaampaa (kuten raakapontti) sisäseiniin, he ehdottivat suoraan lastulevyä. Emme kyseenalaistaneet sitä, mutta ehkä OSB olisi parempi?

Tämä on ollut esillä montaa kertaa aiemmin.....

1.) Vaneri
2.) OSB
3.) Lastulevy (ei mielestäni kuulu seinille vaan mahdollisesti lattialle/pohjalle!)

Oikeat lastulevyt kelpaavat yhtä hyvin kuin vaneri. Valitettavasti markkinoilla on paljon huonoja lastulevyjä. On kuitenkin tärkeää esiporata, jotta saat maksimaalisen pidon/pienimmän vahingon materiaalissa. Jos sinulla on 4 mm ruuvi, poraa 2 mm poranterällä.
Muista myös liimata lastulevy koolinkeihin, niin saat tukevan seinän. Käytä talviliimaa.

Kysymys on, miten tietää, saako hienoa vai rumaa lastua? En usko, että itse erottasin eroa.

MathiasS sanoi:
Kysymys on, miten tietää, saako hienoa vai rumaa lastua? En uskoisi itsekään erottavani.
Tässä onkin ongelma. Itselläni on apuna valinnassa puuseppä ja hänen ystävänsä rakennusurakoitsija, tässä tapauksessa Bygg-Elit.
"Erittäin halpa" voi olla vihje siitä, miten välttää rumaa lastua. ;)

byggmax on ruma lastulevy.

Vaikeaa tuo ruma ja kaunis. Minun täytyy pysyä OSB:ssä, joka näyttää tulevan Ljungbergsiltä, riippumatta siitä, mistä ostan sen. Melkein.

Hauskaa, että tämä tuli esille (taas...), olen itsekin harkinnut samaa ratkaisua sen jälkeen kun rakkaani ehdotti, että muuttaisin autotallin verstaaksi. Ja koska aion tehdä vähän kaikkea leikkimökissäni, haluan jonkinlaisen palo-/paloturvallisuuden, eli kipsi ulkopuolelle. Ajattelin ensin käyttää lastulevyä, mutta nyt kallistun OSB:n suuntaan, kysymys on vain, mikä levyn paksuus vaaditaan. Kyse on hyllyistä ja kaapeista, työkalu- ja seinätauluista jne., jotka painavat jonkin verran ja ne pitäisi saada seinille. Onko jollakulla jotain hyvää vinkkiä?
/Ronnie

menisi varmaan tavalliseen 11 mm, sillä epäilen, että epätavallisen paksummat levyt ovat paljon kalliimpia. Mutta tarkista hinta ja laita se foorumille. Voi olla kiva tietää, mitä paksumpi osb maksaa.

Sitten todella raskaille tavaroille pitää etsiä koolaukset.

Jotta olisin kuten tavallisesti hieman vastarannan kiiski ;) olen laittanut vain kipsiä, ja missä ajattelen ripustaa asioita, aion laittaa tavallisia konsolikiskoja koolauksille eli cc60 ja sitten kiinnittää sisustuksen konsolikiskoihin sen sijaan.

Puhuen kauniista ja rumasta...kävin ostoksilla B****usissa ja tarvitsin mm. OSB-levyjä. Mutta ne olivat loppu ja lopussa heidän toimittajaltaan, joten kestäisi tuntemattoman ajan ennen kuin niitä tulisi lisää.

Mutta heillä oli 11 mm luokittelematon rakennusvaneri, toisin sanoen ruma-vaneeri. Se näkyi monista suurista oksista ja monet levyistä olivat haljenneet uloimmasta kerroksesta. Mutta kai se kelpaa hyvin kipsin ja vastaavien taakse? He ottivat 10:- vähemmän per levy kuin yleensä ottavat 11 mm OSB:stä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.