25 036 lukukertaa ·
20 vastausta
25k lukukertaa
20 vastausta
Ruuvi vai naula kulmasuojaan kipsilevyn päälle?
Sivu 1 / 2
Olen asentanut OSB-paneelit eteiseen ikkunakoon ja ulko-oven vaihdon sekä vanhan eristyksen vaihtamisen jälkeen sisäpuolelta. Siellä on neljä sisäkulmaa, joihin aion asentaa LP50 metalliprofiilin OSB:n päälle ennen kuin kipsilevyt asennetaan, ja kaksi ulkokulmaa, joihin aion asentaa metallikulmasuojat. Tiedättehän, sellaiset joissa on pieni korotus reunan ulkopuolella pakkeloimiseen ja rei'itetyt ruuvinreiät.
Kysymys kuuluu nyt, mikä on paras tapa kiinnittää kulmasuojat. Tähän tarkoitukseen on olemassa erikoistyökalu, joka maksaa hunajaa (yli 1 tkr) ja ei siten tunnu ajankohtaiselta. Sain vihjeen käyttää asennusruuveja, mutta luulen että ruuvin kannat osuvat juuri tasoituspinta-alueeseen, vaikka profiilit ovatkin matalat. Paperinaulat saattaisivat toimia, mutta se tuntuu kömpelöltä ja hallitsemattomalta lyödä. Sitten ajattelin, että tavalliset kipsilevyruuvit saattaisivat toimia. Mitä mieltä olette?
Mitä tulee sisäkulmiin, olen ajatellut asentaa LP50 asennusruuveilla OSB:n läpi alapintaan puurunkoon. Mitä mieltä olette?
Kysymys kuuluu nyt, mikä on paras tapa kiinnittää kulmasuojat. Tähän tarkoitukseen on olemassa erikoistyökalu, joka maksaa hunajaa (yli 1 tkr) ja ei siten tunnu ajankohtaiselta. Sain vihjeen käyttää asennusruuveja, mutta luulen että ruuvin kannat osuvat juuri tasoituspinta-alueeseen, vaikka profiilit ovatkin matalat. Paperinaulat saattaisivat toimia, mutta se tuntuu kömpelöltä ja hallitsemattomalta lyödä. Sitten ajattelin, että tavalliset kipsilevyruuvit saattaisivat toimia. Mitä mieltä olette?
Mitä tulee sisäkulmiin, olen ajatellut asentaa LP50 asennusruuveilla OSB:n läpi alapintaan puurunkoon. Mitä mieltä olette?
Hei,
Käytin kipsiruuvia, mutta tulos oli vaihteleva. Kulmalista taipuu helposti ruuvin takia ja on mahdotonta saada siistiksi tasoituksessa.
Nykyään käytän PL400:ta ja liimaan ne. Erittäin hyvä.
/Jörgen
Käytin kipsiruuvia, mutta tulos oli vaihteleva. Kulmalista taipuu helposti ruuvin takia ja on mahdotonta saada siistiksi tasoituksessa.
Nykyään käytän PL400:ta ja liimaan ne. Erittäin hyvä.
/Jörgen
Kiitos nopeasta vastauksesta! En ole koskaan käyttänyt PL400. Kuinka paljon sitä tarvitsee laittaa? Käytetäänkö ruuvia pitämään kulmasuojaa paikallaan sillä aikaa kun liima kuivuu vai miten tehdään?erikssonjorgen sanoi:
Sisänurkissa ei tarvita peltiä. Ulkonurkissa pelti tulee asentaa kipsin päälle, ja kipsiruuvi toimii erinomaisesti.
Ulkokulmissa kiinnität levyn kipsiruuvilla levyn ulkopuolelle. Mutta sisäkulmissa en oikein ymmärrä, miksi levy?
Talo on rakennettu vuonna 1971, joten rakenne on mitä on. Mutta joitakin parannuksia on kuitenkin tehty kyseisessä huoneessa, kun kipsilevyt ja eristys olivat kuitenkin poistettuina. Mm. olen täydentänyt tukipuita sisänurkissa, jotta kaikkialla olisi tukipuu, johon voi ruuvata kiinni. Seinät ovat alun perin esivalmistettuja, joten olen huomannut, että sisänurkissa ei aina ole tukipuita molemmin puolin. Vähän hankalaa pukea sanoiksi, mutta varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan.byggare henke sanoi:
Puutalot liikkuvat jonkin verran. On paljon halkeamia joissakin nurkissa. Myös vanha tapetti on käpristynyt. Siksi sainkin vinkin, että vaikka nyt on tukipuu, johon voi ruuvata kiinni missä vaan, laittaa LP50 OSB-levyn ja kipsilevyn väliin. Vähän taustatietoa vain...