Mikael_L
Daniellinus ja andersmc, lukuun ottamatta rakennusluokiteltua sahatavaraa (joka on luokiteltu lujuuden mukaan), C14, C18, C24 jne., on olemassa myös laatuluokitus.

Luokilla on hieman eri nimiä riippuen siitä, mikä standardi valitaan.
Esim. I-VII
tai
A-D
tai
G2/G4-0 - G2/G4-4

Katso täältä:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=935&contextPage=925
Katso myös täältä:
http://ama.byggtjanst.se/Default.aspx?articleId=82&Typ=AmaNytt

Siitä on varmasti paljon muutakin sanottavaa, mutta enemmän kuin tämä en tiedä.

Daniellinus sanoi:
Hei kaikki kokeneet puutavaragurut! :)
Voisiko joku valistaa iloiselle amatöörille, mitkä erilaiset puurakentamisen laadut ovat olemassa. Onko kaikelle puutavaralle, myös painekyllästetylle, sama "skaala" (C18, 24, 30 kuten Anders puhui).

Ajattelin tilata painekyllästettyä terassilautaa laatua nimeltä Prima. Onko prima laatu vai pelkkä nimitys, jotta kotinikkarit luulisivat sen olevan hyvää laatua?

Olisin todella kiitollinen, jos voisin viisastua ennen tilausta, sillä minusta vaikuttaa hankalalta palauttaa paljon puutavaraa tai elää vinojen lautojen ja oksien kanssa.
on olemassa erilaisia terassilautojen laatuja
mikä luokitus on nimeltään, sitä minäkin olen utelias tietämään, norrlandsfur myy osan ensimmäisenä luokkana, onko eroa siihen ja smålantilaisiin puihin, paras tarkistaa puutavaraliikkeessä

Mikael_L sanoi:
Daniellinus ja andersmc, rakenteellinen puutavara (joka on luokiteltu lujuuden mukaan), C14, C18, C24 jne., on olemassa laatuluokitus.

Luokilla on hieman eri nimet riippuen siitä, minkä standardin valitsee.
Esim. I - VII
tai
A - D
tai
G2/G4-0 - G2/G4-4

Katso täältä:
[linkki]
Tarkista myös täältä:
[linkki]

Tähän on varmasti paljon enemmän sanottavaa, mutta en tiedä siitä tämän enempää.
Kyllä, tietenkin puuraaka-aine on lajiteltava tuotantoprosessin aikana. Kaikkea puuta ei voi käyttää mihin tahansa.

Voisi ajatella jakoa sen mukaan, mitä halutaan tehdä puuraaka-aineesta: pelletit, polttopuu, lastulevy, paperimassa, pakkaus, raakapontti, koolaukset, ulkopaneeli, sisäpaneeli, ovikarmit, lattiat, listat, huonekalut...

Mutta tämä luokitus on jo tehty, kun puutuotteet saavuttavat kuluttajan? Emme voi valita "hienojen" ja "rumien" koolausten välillä; joku muu on jo tehnyt sen valinnan.

Mikael_L
Oletan, että voin astua sisään rakennustarvikeliikkeeseen ja tilata paketin kooltaan 45x95, 4,8 metrin pituudella ja laatuna G2/G4-1, tai esimerkiksi jonkun muun laadun ja/tai mitan.

Kyllä, olen useasti tilannut juuri minulle sopivia pituuksia. Mutta en ole koskaan ilmoittanut laatua. Usein olen saanut OK-laatua, mutta noin 20-30% toimitetusta on vaihdellut hieman epäilyttävästä todella huonoon.

Olen palauttanut osan, erityisesti siitä lähtien kun alun perin aloitin tämän ketjun. Tästä ei ole kuulunut sanaakaan, joten minun ei tarvitse taistella mielipiteestäni mahdollisesti huonosta laadusta. Mutta olin toivonut, että he oppisivat, että se tuplatyö lisääntyy, jos he lähettävät minulle roskaa, mutta vielä se ei näytä menneen perille. :confused:

He myyvät sen vain seuraavalle asiakkaalle.

Thomas Lundquist
Hyödyllistä tietoa Micke. Varmasti moni on oppinut jotain.

Näen, että kuulun "oldschooliin" sen vihreän kirjan kanssa, vaikka työskentelin lautojen parissa 80-luvulla.

Mikael_L
Tja, 80-luku oli noin ...
...30 vuotta sitten ... ;)
Hitto kuinka vanhaksi yhtäkkiä tunsin itseni :eek:

Mutta vanhempi lajittelutieto näyttää olevan täysin Ok, näyttää vain olevan uusia nimiä sille.
Esimerkiksi höylätty 2"4 tunnetaan nykyään nimellä 45x95 ... :)

Mikael_L
Nekrobumpaanpa vähän... :D

Mutta siitä lähtien kun aloitin tämän ketjun, olen yrittänyt saada käsiini SS-EN 1611-1 (standardi kauppasorttelu) jollain ilmaisella tavalla. Esimerkiksi lainaamalla kirjastosta.

Mutta nyt löysin seuraavat kaksi PDF:ää Svenskt trä:ltä
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/guide_klasser_150.pdf
http://www.svenskttra.se/siteassets/6-om-oss/publikationer/pdfer/handelssortering_150.pdf

Joista uskon antavan meille oikean vastauksen, kun lauta täyttää kriteerit tai kun sen voi reklamoida ilman keskustelua.

Joten tilaa jonkin kauppaluokan mukaan tai kysy, minkä luokan tulet saamaan.

Lataa mielellään PDF:t paikallisesti omalle tietokoneellesi, ne voivat kadota...

En voi olla kirjoittamatta muutamia rivejä.

Mielestäni on todella hassua etsiä suoraa puutavaraa tai tarkastella vuosirenkaita. Hyvin harvoin tarvitaan suoraa puutavaraa. Jos ei ole täysin hyödytön, voi helposti muotoilla kiinnityksen yhteydessä. Jos harvoin tarvitsee suoraa, voi ostaa liimapuuta tai teräsprofiileja.

Pidän itsestäänselvyytenä valita tuotteet niiden käyttötarkoituksen mukaan. Poikkeavat vihannekset ja juurekset, koska ne joka tapauksessa leikataan tai murskataan, kolhiintuneet pahvilaatikot ja säilykkeet, koska ne joka tapauksessa heitetään pois. Puutavara ja levymateriaali, koska ne joka tapauksessa ruuvataan kiinni, kitataan piiloon tai maalataan.

Pahinta täytyy olla, jos hylätty joutuu heitettäväksi. Sitä ei voi korvata mikään ympäristödiesel tai luomu paprika.

Voit mielellään ostaa ne koodit, jotka me muut jätämme puutavaraliikkeeseen. Sillä onhan huomattavasti helpompaa saada suora sisäseinä, kun käytössä on suorat koodit propellivahdin sijaan.

Olen ainakin tallentanut PDF-tiedostot ja luen niitä ilolla nörtti kun olen. :)

• Tykkään
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
Olen ennen kaikkea kiinnostunut siitä, millaisia vaatimuksia voidaan kohtuudella asettaa puutavaralleen.

On helppo tuntea itsensä "närkästyneeksi asiakkaaksi", kun on saanut paljon huonolaatuista puutavaraa yhdessä kuormassa.

Kun rakennan seuraavan talon, aion kysyä/laatia laatuluokan tilatessani puutavaraa, ja heidän on yksinkertaisesti toimitettava uutta, jos saamani poikkeaa olennaisesti tilaamastani.

• Tykkään
DejvidK
  • Laddar…
Joissakin tapauksissa on hyväksyttävä huonolaatuinen puutavara. Minulla on sisäkattona raakaponttilautaa. Silloin pystyin käyttämään vain hieman yli puolet paketista, mutta koska raakapontti on tarkoitettu muuhun, oli vain hymyiltävä. Toisen paketin hain lauta laudalta...

Mikael_L
haavard sanoi:
Joissakin tapauksissa on pakko hyväksyä huonmopaa puutavaraa. Minulla on sisäkatto raakapontista. Silloin en voinut käyttää kuin hieman yli puolet pakkauksesta, mutta koska raakapontti on tarkoitettu toiseen käyttöön, oli vain pakko näyttää tyytyväiseltä.
Toisen pakkauksen noudin lauta laudalta...
Täytyy ymmärtää, että raakapontti ei ole sellaista lajiteltua laatua, että se voisi olla ollenkaan näkyvissä. Ostit yksinkertaisesti vääränlaista puutavaraa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.