Olen liimannut 6mm remonttikipsilevyjä seinille makuuhuoneessa ja aion nyt liimata paperinauhoja saumoihin ennen tasoitusta. Ajattelin käyttää Flügger Vävlim Extra 378 liimatakseni nauhat. Mietin, pitäisikö minun tasoittaa ja hioa tila kipsilevyjen välissä (punaiset viivat kuvassa) saadakseni tasaisen pinnan, johon liimataan paperinauha vai pitäisikö minun liimata paperinauha suoraan ilman tasoitetta?
Minulla on tapana levittää kunnolla märkää tasoitetta ja sitten kiinnittää teippi siihen. Mutta jos on oikein / helpompaa tasoittaa & hioa ensin, vettitusan.
Siinä pitää olla kittiä raossa. Maalarit yleensä, kuten @SvanteC kirjoittaa, kitittävät nauhan ilman liiman käyttöä. Se käy nopeammin. Mutta on helpompi onnistua, jos kittaa raon, liimaa nauhan ja sitten kittaa päälle. Siitä tulee monta kuivumisaikaa.
Kittaa pieni rako niin, että pinta, johon liimaat nauhan, on sileä. Anna kitin kuivua ennen kuin liimaat.
Olen alkanut tehdä niin. Tämä toimii todella hyvin ja nauhasta tulee paljon vahvempi kuin jos se asetettaisiin suoraan kittiin.
Tein testin vetämällä nauhan pois. Pelkästään kittiä käyttäen nauha lähti melkein irti koko pituudeltaan. Puuliimalla liimattu nauha on mahdoton irrottaa.
Puuliima kuivuu nopeasti. Sekoittin vähän vettä ja sivelsin seinään. Laitoin nauhan paikoilleen ja pyyhin pois liiat liimat kankaalla.
Luulen, että puuliima on parempi kuin kangasliima tai tapettiliisteri.
Liimaan paperisuikaleita kosteussululla, se on ohut, vedenkestävä ja kiinnittyy todella hyvin. Mielestäni toinen etu on se, että voi "sivellä" suikaleen kiinni ulkopuolelta, jotta kaikki ilma suikaleen alta voidaan helposti poistaa.
Luulen, että suositus liimauksessa on, että EI levitettäisi liimaa yläpinnalle, jotta vältettäisiin sidosten muodostuminen paperin ja liimatun paperin erilaisen kosteudensietokyvyn vuoksi. En ole kuitenkaan huomannut mitään eroa, joten jatkan iloisesti liimaamista vahvalla kangasliimalla (Flügger 378) molemmille puolille, jotta vahvistetaan kunnolla.