H
HEI!

Minä ja avopuolisoni aiomme alkaa rakentaa 1 1/2 kerroksista taloa, villa Västervik Smålandsvillan-yhtiöltä, sisustamattomalla yläkerralla. Portaat ja aukko ovat valmiit, ja putket, sähkö ja vesi on vedetty portaisiin.

Aiomme tehdä loput itse, paarin sukulaisen (taitavia käsityöläisiä) avustuksella. Kylpyhuoneen kanssa odotamme, mutta aiomme pystyttää seinät neljälle makuuhuoneelle, pienelle vessalle, eristää ym.

Tietääkö kukaan, mitä tämä voisi maksaa?? materiaalit, patterin ja sähkön vetäminen, eristys ym???? :-/

Olemme päättäneet, mutta meidän on pakko tietää, mitä tämä tulee maksamaan!!!

APUA!!! :)

Katso rakennusmateriaalihinnat Byggmax hinnastosta ja laske summa suurin piirtein. Sitten lisää noin 20 % odottamattomista kustannuksista, niin pääset kohtuullisen lähelle kokemusteni mukaan. Syy siihen, miksi käytän Byggmaxin hintoja on, että ne on helppo löytää ja jos on hieman rohkea ja neuvottelee muiden rakennusliikkeiden kanssa, saa yleensä suunnilleen samat hinnat sieltäkin. Sähkö ja VVS olen täysin tietämätön.

Peukalon ja etusormen välistä 400 000 kr. Tämä ei sisällä kalliita huoneita kuten kylpyhuonetta jne.

Meillä on 90 m² yläkerta. Materiaalit (ilman kylpyhuonetta ja lisäikkunoita) maksoivat noin 150 000. Tämä sisältää kitin, maalin, ovet, parketin, tammilistat, elementit.
Olemme tehneet kaiken työn itse, mukaan lukien putki- ja sähkötöitä. Eristyksen me teetimme ulkopuolisella, mitä suosittelen. Kesti noin 5 vuotta valmistua (kylpyhuone tosin on vielä kesken).

Jos olisimme ostaneet valmiiksi sisustetun yläkerran taloa ostaessamme, se olisi maksanut meille 300 000 kuusi vuotta sitten. Nyt ajatellen meidän olisi pitänyt maksaa se. Syynä on se, että meillä olisi ollut yläkerta jo kuusi vuotta sitten. Kaikki kuluunut aika voi olla 150 000 verotetun rahan arvoista, mutta vain ehkä.
/CC

H
:) Kiitos kaikista vastauksista,
ymmärrän vastauksista, että yläkerran kustannukset voivat vaihdella todella paljon.

Pärjäile lämmössä ;)

lastkaj sanoi:
Peukalon ja etusormen välissä 400 000 kr. Tämä ei sisällä kalliita huoneita kuten kylpyhuonetta jne.
Nyt olet kyllä vetänyt överiksi??

En ole koskaan itse tehnyt ullakon sisustamista... Mutta minun korvissani ne kuulostavat satumaisilta summilta... Minusta 100 000-200 000 kr kuulostaa realistisemmalta...

300k sisustetusta yläkerrasta, jossa on standardivarusteet wc:ssä, olen kuullut melko monelta, jotka ovat ostaneet uuden talon.

Mutta se on varmaan jos sen ulkoistaa?

Stefan_h sanoi:
Nyt olet kai kuitenkin liioitellut niin että oksennat??

En ole itse koskaan sisustanut vinttiä.... Mutta minun korvissani ne kuulostavat mielikuvitussummilta... Minusta 100 000-200 000 kr kuulostaa realistisemmalta..
Se oli ehkä pään ja polven välissä sijaan peukalon ja etusormen. :)
Mutta kokemukseni sanoo minulle, että on olemassa paljon piilokustannuksia.

Eihän alussa ole mitään neliömetri-ilmoitusta, joten se avaa aika reilusti.

Lattiasäle ja halpa laminaatti maksavat esimerkiksi noin 120 kr/m², kun taas parketti maksaa 320, joten toki suuria eroja syntyy. Väliseinän voi rakentaa noin 100-130 kr metri eristämättömänä. Sitten on kysymys ovien määrästä ja niiden hinnasta jne....

korjata yläkerta maksaa noin 5-6000 euroa neliötä kohti suunnilleen. Jos pitää vetää sähkö, lämmitys ja uudet pintakerrokset... Lisää 5000/neliö mahdollisille märkätiloille... Avaimet käteen periaatteella... Materiaalikustannukset ovat jossain tämän kustannuksen puolivälissä suurin piirtein...

Katsoin Smålandsvillanin kotisivua... Sisustettava pinta-ala on 58 neliömetriä... Arvelisin, että jossain 100 000-150 000 välillä materiaalivalinnasta riippuen...

H
Jo 100 - 150 000 kuulostaa kyllä hauskemmalta minun korviin ::)
Mutta se riippuu myös selvästi siitä, mitkä materiaalit valitsee ja sellaiset.

Kuten sanottu, kylpyhuoneen ajattelimme odottaa, se ei tunnu niin kiireelliseltä.

Mutta lisää viisaita viestejä on aina tervetullut ;D
:o

Se ei ole niin vaikeaa laskea itse asiassa. Yritän listata kaikki materiaalit, jotka olemme ostaneet meidän yläkertaan, sitten sinun tarvitsee vain valita laatu, määrä ja tarkistaa hinnat näille, vaihtoehtoisesti voit toimittaa luettelon rautakauppaan ja pyytää tarjousta materiaaleista.

Oletan, että teillä on vain portaat ylöspäin ja vain eristys välipohjassa sekä ei sisäseinämiä. Poistoilmalämpöpumppu ja tarkoitus on asentaa vesiradiaattoreita yläkertaan.

Viemäri ja ilmanvaihto:
* Viemäriputket ilmanvaihdosta wc:hen sekä suihkun lattiakaivoon
* Ilmanvaihtoputket lämpöpumpusta kylpyhuoneeseen
* Vesijohtoputket lämpöpumpusta kylpyhuoneeseen
* Vesijohtoputket lämpöpumpusta kaikille elementeille ja takaisin lämpöpumppuun
* Kaikki liittimet
* Sekoitusventtiili veden lämpötilan säätämiseksi yläkerran elementeille
* Ilmanvaihtoventtiili kylpyhuoneeseen

Lattia:
* Lattialastulevyt
* Parketin alusmuovi (tulee mieleen oikea nimi)
* Parketti
* Listat

Katto:
* Kattopuutavara
* Puurimat ilmarakoa varten
* Huokolevyt ilmarakoa varten
* Diffuusioeste (muovi)
* Eristys (ruiskutetaan paikan päällä yrityksen toimesta)
* Harvalauta cc30
* Kipsilevy kattoon

Sähkö:
* Seinä-, katto- ja jakorasiat
* Sähköputket
* Kaapeli 3*400m
* Liittimet
* Kytkimet ja pistorasiat
* Spottivalot?

Ulkoiset seinät:
* Eristys x2
* Lisä vaakapuut
* Diffuusioeste (muovi)
* Harvalauta cc30
* Kipsi
* Ikkunakarmin sisälaudat
* Ikkunalauta/kivi

Sisäseinät:
* Seinäpalkit cc60 (huomaa, että ovien sekä nurkkien kohdalla menee ylimääräistä sekä ylä- ja alareunaan seinään.)
* Eristys
* Kipsi
* Sisäovet
* Ovenpainikkeet
* Kynnykset
* Katto-, ovi- ja mahdollisesti ikkunalistat

Kylpyhuone:
* Lisälattialaudat cc30
* Kaksoiskipsilevy seinään
* Lattialevy
* Lattiatasoite
* Pohjuste
* Tiiviste
* Lattialaatat
* Seinälaatat
* Suihkukoppi
* WC-pönttö
* Pesuallas
* Hana
* Kylpyhuonekaappi
* Pyyhekuivain

Sekalaiset:
* Naulat
* Niitit
* Krampiruuvit
* Kipsi- ja lastulevyruuvit
* Puuliima ja asennusliima
* Työkalut (tämä saattaa olla todella kallis erä, jos aiot tehdä kaiken itse)
* Polyuretaanivaahto
* Lasikuitunauha/paperinauha
* Tasoitus
* Maali
* Lateksi
* Kiinnityslaasti ja saumaus

/CC

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.