Hei
Olen ajatellut sisustaa autotallin ullakon ja sen vuoksi joudun rakentamaan kattorakenteet uudelleen.
Lopulta saatan julkaista sekä laskelmat että uudelleenrakentamisen, mutta olen kuitenkin utelias siitä, onko olemassa apuvälineitä / laskentatyökaluja, joiden avulla voisi muuntaa nykyisten W-kattorakenteiden piirustukset ja mitat sopiviksi runkokattorakenteiksi, jotka tarjoavat enemmän tilaa ullakolla olevalle huoneelle ja kestävät samat kuormat.

Sitten minun pitäisi totta kai tarkistaa nykyinen kuormituslaskelma, kun ullakolle lisätään lattiaa ja seiniä sekä sänky ja joitain huonekaluja, mikä saattaa tarkoittaa, että minun pitäisi lisätä hieman ylimääräistä uusissa kattorakenteissa.

Onko täällä foorumilla joku, joka voisi auttaa minua, joko neuvonnalla tai ammatillisella avustuksella :)

Seuraamukset ovat yleensä kohtuuttomia, jos jänneväli on suurempi kuin 4-5 m. Ristikko korvaa liimapuuta ja muita rakenteita suurille jänneväleille.

J justusandersson sanoi:
Seuraukset ovat yleensä kohtuuttomia, jos jänneväli on suurempi kuin 4-5 m. Ristikko korvaa liimapuuta ja muita rakenteita suurille jänneväleille.
Hei ja kiitos vastauksestasi. Kattoelementit täytyy silti muokata uudestaan, jotta W-tukijalat poistuvat keskeltä. Mutta jos tulkitsen vastauksesi oikein, tarkoitat, että kattoelementtejä ei voi muokata kestämään enempää lattian painoa/käyttöullakkoa, kun jänneväli on niin pitkä...eli kohtuuttomia. Ymmärtääkseni tarvitaan todennäköisesti liimapuupalkki tai teräspalkki kattoelementtien suuntaisesti autotallin läpi, jotta jänneväli puolittuu ja kattoelementit kevenevät. Se vaikuttaa olevan todennäköisin ratkaisu. Liimapuuta lattiapalkeiksi kattoelementtien väliin tulisi aivan liian kalliiksi, koska autotalli on 12m pitkä. :-)

Periaatteessa vaaditaan, että rakennetaan uudet kattotuolit, vaikka kaikkea vanhaa ei tarvitsisikaan poistaa. On ilmeinen riski, että uusi ullakon lattia rakentuu korkeaksi. Hirvittävän kallista se ei tarvitse olla liimapuulla, jos materiaalia käytetään oikein. Sen sijaan 12 m pitkä teräspalkki autotallin keskiosassa tulee kalliiksi, arviolta vähintään 25000 kr. Syvällisempään keskusteluun tarvitaan autotallin mitat.

Talli on 9,6 m leveä ja 12,7 m syvä.
Miten tarkoitat, että liimapuu välipohjassa voisi olla halvempaa kuin 1 teräspalkki suoraan läpi tallin.
Ajattelin 1 teräspalkkia suoraan läpi ja sitten lyhentää välipohjaa, mutta katsoa uudelleen rakennetut kattotuolit.

10-11 kpl 9,6 m liimapalkkeja olemassa olevien kattotuolien välillä tai osana uudelleen rakennettuja kattotuoleja tuntuu kalliimmalta ratkaisulta kuin 1 kpl 12,7 m teräspalkkia mutta 1-2 pylvästä tallin keskellä.
Liimapuu on myös melko kallista, ja se menee nopeasti yli 25 000 näissä tarvitsemissani monissa pituuksissa.

Noilla mitoilla kyseessä on pikemminkin 50 K teräspalkki, jolla on lisäksi kohtuuttomat mitat. Tämä koskee myös liimapuuta. Ainoa mahdollisuus on hyväksyä pylväät keskelle tai rajoittaa osa ullakosta, jota käytetään asuinalueena jne.

J justusandersson sanoi:
Niillä mitoilla puhutaan pikemminkin noin 50 K teräspalkista, joka lisäksi saa kohtuuttomat mitat. Sama koskee liimapuuta. Ainoa mahdollisuus on hyväksyä pilarit keskellä tai rajoittaa tuulen osaa, jota käytetään asuinalueena jne.
Ohhoh, en tiennyt, että IPE-palkit ovat niin kalliita. Ideani oli käyttää 10 m IPE-palkkia ja lopettaa viimeiset 2.7 m kantavalla seinällä, koska minulla on huone autotallin perällä. Mutta 10 m teräspalkki ei kai voi maksaa 50k?

IPE-palkit eivät varmaan ole oikea tyyppi. Ne tulevat erittäin korkeiksi ja epävakaiksi. Kyse on pikemminkin HEA-palkista. Mutta 10 m palkki tarvitsee ainakin yhden pilarin keskelle, jotta saadaan kohtuulliset mitat.

J justusandersson sanoi:
IPE palkit eivät todennäköisesti ole oikea tyyppi. Ne ovat liian korkeita ja epävakaita. Kyse on ennemminkin HEA-palkkeista. Mutta 10 m palkki tarvitsee vähintään yhden pylvään keskelle saadakseen järkevät mitat.
Ok, kuulostaa todella kummalliselta. Olen lukenut foorumilta useista muista, joilla on ollut 10 m palkkeja ilman mitään pylväitä alla.
Ja kun autotallissa on 3 m korkeus, pitäisi pystyä käyttämään 300-340 mm IPE palkkeja ilman ongelmia.
Miten tarkoitat, että IPE palkki muuttuu epävakaaksi? Sehän on puristettuna kattopalkkien väliin ja 2-3 pylvään päälle, jotka seisovat betonilaatalla... ne eivät mene minnekään. Missä IPE-palkin epävakaus piilee?
On selvää, että jos en halua laskea korkeutta palkin alla liikaa, voin tietysti vaihtaa HEB- tai HEA-palkkiin, mutta silloin lisään palkin omaa painoa huomattavasti verrattuna IPE:hen. Minulle kattokorkeus ei ole ongelma, joten tähtään IPE:hen.
Mutta minun täytyy varmaan kääntyä rakennusinsinöörin puoleen ensi viikolla, jotta he voivat laskea sen puolestani.

Kymmenen metrin jännevälin kyseessä ollessa tarvitaan HEA 400. Se painaa 125 kg/m, mikä hintaan 25 kr/kg sis. alv, on 31250 kr. Vastaavien ominaisuuksien omaavan IPE-palkin tulisi olla IPE 500. Se painaa 90,7 kg/m, mikä tekee 22675 kr. IPE-palkki on taipuvainen kallistumaan mittasuhteidensa vuoksi, mikä vaatii erityisiä toimenpiteitä. Pitkät teräspalkit voivat myös altistua muille voimailmiöille, jotka vaativat erityistä huomiota.

Mutta vaikka sijoittaisit teräspalkin keskelle, W-tukipuiden ylä- ja alarunkojen mitat ovat riittämättömiä. Ehkä 45x170 yläpuilla ja 45x145 alapuilla et pääse pitkälle kyseisellä jännevälillä. Silti vaaditaan liimapuuta useissa kohdissa.

J justusandersson sanoi:
10 m jännevälin kanssa kyseessä on HEA 400. Se painaa 125 kg/m, mikä 25 kr/kg:lla sis. alv tekee 31250 kr. Samankaltaisten ominaisuuksien IPE-palkin tulee olla IPE 500. Se painaa 90,7 kg/m, mikä tekee 22675 kr. IPE-palkki on alttiimpi kaatumiselle johtuen sen mittasuhteista, mikä vaatii erityistoimenpiteitä. Pitkät teräspalkit altistuvat myös muille voima-ilmiöille, jotka vaativat erityistä huomiota.

Mutta vaikka lisäisit teräspalkin keskelle, W-kattoristikon ylä- ja alaramien mitat ovat riittämättömät. Ehkä 45x170 yläraamina ja 45x145 alaraamina eivät riitä nykyiselle jänneväleille. Silti tarvitaan liimapuuta useampaan kohtaan.
Ok, kiitos tiedosta.. joten kuulostaa siltä, että minun on yksinkertaisesti oltava useampi pilari.

Mitä tulee kattoristikoihin, en halua juuri W-kattoristikkoa. Haluan muuttaa niitä W:stä kehystyypin kattoristikoksi. Mutta se on myös kattoristikkotehtaan laskettava... muokata kattoristikoita ja ehkä vahvistaa niitä.

Mielestäni sinun pitäisi ehdottomasti kysyä takstolsfabrik. On aina hyvä saada useita näkemyksiä.

A
Luulen, että parasta olisi repiä katto pois, asentaa oikeanlaiset kattotuolit ja laittaa katto uudelleen. Niiden uudelleen rakentaminen olisi järjetöntä.

• Tykkään
anaitis ja 1 muu
  • Laddar…
Miten tämä on edennyt? Haluaisin sisustaa parven yläkertaamme ja meillä on samanlaiset edellytykset mittojen ja w-kattopalkkien suhteen. Tällä hetkellä tuntuu mahdottomalta toteuttaa, ja jos tekisimme "oikean" kattopinotuksen, kustannukset nousisivat myös, koska olisi outoa nostaa vain 1/3 katosta. Silloin meidän pitäisi tehdä se koko taloon, ja olemme oikeastaan kiinnostuneita vain tekemään lastenhuoneet isommiksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.